4158
Sök

Köpa däck som är nya men tillverkade 2001...

807 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
vågar man?? får ett bra pris på 2 yokohama A539 som är oanvända men tillverkade 2001. Priset är 450kr/st. Ska ha dom på min ctr som troligtvis kommer gå varm hela sommaren men diverse banträffar:)
Min tanke är att däcken ändå ska hålla en sommar bara, det enda jag undrar över är hur pass sämre vägegenskaper dom får om dom legat så länge...

I'd rather die like a man, than live like a coward

2 230 Inlägg
18 december 2008
ja sämre än spritt nya är dom nog, men så länge dom inte är torra och "hårda" så skulle då jag köpt dom.
känns dom fräscha och ser bra ut så är det ju bara slå till, menar priset låter ju riktigt billigt big_smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 december 2008
Det beror helt på hur de är lagrade..

Däck ska förvaras mörkt och svalt..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

807 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
te_wik skrev:
Det beror helt på hur de är lagrade..

Däck ska förvaras mörkt och svalt..

Mvh Tommy

Förmodar att dom är förvarade på ett korrekt sätt då det är en däckfirma som säljer dom, men visst man kan aldrig vara säker... Jag kan inte åka o titta på dom då det inte är här i stan, orkar inte åka till Landskrona wink

396 Inlägg
18 december 2008
Läste an artikel som qvarnis skrev i street xtreme tror jag. Att däck skulle hålla iprincip hur länge som helst om dom förvarades mörksoch svalt.

337 Inlägg
18 december 2008
Jag tror inte detta kommer vara några problem. Det du kanske kommer känna på bana är att däcken kommer glida mer. Alltså kasa mer i svängar än vad ett nytt däck skulle gjort.
Där jag jobbar drar vi gränsen för gamla däck vid 2005.
Detta priset tycker jag borde vara monterat å klart på bilen. Om inte, pruta dig till detta smile
Är ju lite segt att slänga ut för mycket pengar på däck som kommer ätas upp på en sommar smile

807 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
tack för svaren, bestämt mig att jag tar dom och testar. Det är bara 900kr inkl frakt och ett års garanti.

337 Inlägg
18 december 2008
drazen_gti skrev:
tack för svaren, bestämt mig att jag tar dom och testar. Det är bara 900kr inkl frakt och ett års garanti.

Du ska alltså hitta någon som kränger dom på fälgarna också då?
Du kanske ska försöka pruta ner dom lite mer då kanske?! smile
Senast redigerat av Eiiiiik (18 december 2008)

Fisketokig
2 997 Inlägg
18 december 2008
Låter lite dyrt kanske om de bara ska hålla ett år. Men du kanske bränner nyare kvalitetsdäck på samma tid också?

Annars skulle jag nog satsa på ett nytt däck av bra kvalité och låta det hänga med ett par år till, samma ekonomi men troligen åker du säkrare under hela tiden.

Har du tur så är det inga fel på dem och vem vet, de kanske duger fler säsonger om du låter dem leva så länge. Men trots allt så är de 7år äldre än nya däck och däck är en färskvara.

Största frågan är ju hur de kunnat legat kvar sedan 2001?

Jag skulle nog passa på köpet när de inte lägger på däcket själva.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

337 Inlägg
18 december 2008
Martin 9-3 skrev:
Låter lite dyrt kanske om de bara ska hålla ett år. Men du kanske bränner nyare kvalitetsdäck på samma tid också?

Annars skulle jag nog satsa på ett nytt däck av bra kvalité och låta det hänga med ett par år till, samma ekonomi men troligen åker du säkrare under hela tiden.

Har du tur så är det inga fel på dem och vem vet, de kanske duger fler säsonger om du låter dem leva så länge. Men trots allt så är de 7år äldre än nya däck och däck är en färskvara.

Resonerar umgefär såhär också. Det må väl vara hänt om dom hade slängt på däcken på fälgen till detta priser också...

807 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Eiiiiik skrev:
Martin 9-3 skrev:

Resonerar umgefär såhär också. Det må väl vara hänt om dom hade slängt på däcken på fälgen till detta priser också...

bor typ 40 mil från Landskrona grabbar, har ingen lust att skicka mina rota fälgar och riskera transportskador mm. När jag köpte bilen var 2 av däcken slut o 2 var nästan nya. Tanken är att köra en sommar utan o tänka på kostnaden för nya däck, bara ha kul typ. När dessa är slut så ska det inhandlas nya continental eller fulda... Vad gäller säkerheten så tar man det lite lugnare i regn bara, det gör man alltid avsett vilka däck man har, iaf jag. Kan oxå påpeka att jag aldrig snålat med däck, förstår vikten av bra däck och tryggheten man får. Därför är dess bara för denna säsong, sen kommer nya fin färska dyra däck att inhandlas...

807 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Eiiiiik skrev:
drazen_gti skrev:

Du ska alltså hitta någon som kränger dom på fälgarna också då?
Du kanske ska försöka pruta ner dom lite mer då kanske?! smile

min bror kan montera dom gratis åt mig...

Sök