3740
Sök

Bromsok lägga på, mutter sitter som berg

26 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#1
Jag har en toyota corolla -97... Som sagt har bromsok lägga på i framhjul.. det är illa nog att bil blir rejält slö och rykter från den om jag kör i några km...
Har försöker ta isär bromsok men ena mutter sitter som berg! Så jag gav upp och vet inte hur jag ska göra nu..

Det är bara ena belägg som sitter fast mot bromsskiva.. andra belägg fungerar som den ska..


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 december 2008
#2
har du gjort muttern rund? annarss så låna ett lite längre krafthandtag till 6kants hylsa å se om det hjälper, annars kan man förlänga blocknycklar genom att trä på ringen på muttern å sedan ta en blocknyckel till och trä på dess ring över gafflen så de låser, då har du helt plötsligt en dubbels så läng nyckel, tyvär lite svårt att förklara...


26 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#3
Xoff skrev:
har du gjort muttern rund? annarss så låna ett lite längre krafthandtag till 6kants hylsa å se om det hjälper, annars kan man förlänga blocknycklar genom att trä på ringen på muttern å sedan ta en blocknyckel till och trä på dess ring över gafflen så de låser, då har du helt plötsligt en dubbels så läng nyckel, tyvär lite svårt att förklara...

Har redan försökt med 6kants hylsa med förlängd krafthandtag....


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 december 2008
#4
mutter pickadoll? värmt med gas svetsen? 6kants hylsa stabilt handtag och slägga?

Se bara till att du inte slinter så ska du nog se att det går att få bort den..

Sista altenativet är att ta fram borrmaskinen och borra sedan gänga för större bult

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Kokar ris
923 Inlägg
18 december 2008
#5
är muttern inte rund så finns det alltid ett längre dragskaft att dra med.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

354 Inlägg
18 december 2008
#6
Testat att värma på den? gassvets? induktionsvärmare?


Leg. Bilplågare
74 Inlägg
18 december 2008
#7
ömhet o värme gör susen..................värm den o se till så du värmer på skruven bara och inte koka oljan i oket......tulla runt blött papper om du är osäker.............värm o dra loss..............funkar till 147%

Lakhea Racing do it hard.

4 682 Inlägg
18 december 2008
#8
som tidigare nämnt, värm upp den. om du har otur så kan gängorna vara slitna och förra ägaren har använt gänglimm för att få fast muttern.

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#9
Jaa eller lämna in på verkstad och dom får lösa problem wink
Jag har inte mycket verktyg att använda och jag har en stor hyrgarage som man inte kan meka bil med i eftersom det finns ej utrymmer att meka...

Vet ni någon billig och bra verkstad i Eskilstuna...


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
19 december 2008
#10
Annars fixar en rörtång det mesta, otroligt bra. Dock får man kanske skaffa en ny mutter/skruv wink

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

653 Inlägg
19 december 2008
#11
Dragskaft med ett långt rör om du kommer åt brukar funka smile


83 Inlägg
19 december 2008
#12
Du kan ju spräcka muttern om den inte lossnar.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
19 december 2008
#13
Först frågar du om hjälp. Du får mängder av bra förslag. Varför inte prova innan du åker till verkstad?

Verktygen som behövs kostar inte mer än 300kr och de har du användning för resten av livet

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#14
Jaa.. den mutter sitter bakom så det blir inte så mycket utrymmer att bankar eller spark på och just den som sitter fast sitter högre upp vilken det är svårare pga styrled står i vägen... det finns två mutter på oket i min bil, längre ner kunde jag får loss men den som sitter upp är fast...

mutter har börja blir rund också.. får väl fixa någon som värme den och bankar skit ur den...


Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
26 december 2008
#15
saibot83 skrev:
Jaa.. den mutter sitter bakom så det blir inte så mycket utrymmer att bankar eller spark på och just den som sitter fast sitter högre upp vilken det är svårare pga styrled står i vägen... det finns två mutter på oket i min bil, längre ner kunde jag får loss men den som sitter upp är fast...

mutter har börja blir rund också.. får väl fixa någon som värme den och bankar skit ur den...

Jag brukar först värma en sån bult lite grann sen på med en sexkant krafthylsa + långt krafthandtag rikttat så att man ska dra uppåt sätter sen domkraften under handtaget och lyfter. Lossar inte bulten direkt och bilen lättar från pallbocken så sätt dig på skärmen och studsa lite.

Har man rundat skallen kan man svetsa på en skrothylsa värmen hjälper bulten att lossna

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing


Sök