Eftermontering av smalbandslambda

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
21 december 2008 · 764 Inlägg

Jag har en 360 GLT -85 som är under turbokonvertering. Problemet är att jag inte har instrument för att avläsa blandning då bilen saknar lambdasond. Går det att koppla in en smalbandslambda på något sätt och sedan avläsa med multimeter? Vart ska den avläsas i sådana fall, det finns ju bara + och jordkabel? Ska den matas med 12V eller hur fungerar det?

Har ingen lust att köpa en bredbandslambda då det är ett renodlat budgetbygge och ett sådant inköp praktiskt taget skulle fördubbla min budget tongue

mrbuggy Entreprenör
21 december 2008 · 1 784 Inlägg

axelj skrev:
Jag har en 360 GLT -85 som är under turbokonvertering. Problemet är att jag inte har instrument för att avläsa blandning då bilen saknar lambdasond. Går det att koppla in en smalbandslambda på något sätt och sedan avläsa med multimeter? Vart ska den avläsas i sådana fall, det finns ju bara + och jordkabel? Ska den matas med 12V eller hur fungerar det?

Har ingen lust att köpa en bredbandslambda då det är ett renodlat budgetbygge och ett sådant inköp praktiskt taget skulle fördubbla min budget tongue

Den svarta ger + signal när den är varm.. den grå är -

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
21 december 2008 · 764 Inlägg

mrbuggy skrev:

axelj skrev:
Jag har en 360 GLT -85 som är under turbokonvertering. Problemet är att jag inte har instrument för att avläsa blandning då bilen saknar lambdasond. Går det att koppla in en smalbandslambda på något sätt och sedan avläsa med multimeter? Vart ska den avläsas i sådana fall, det finns ju bara + och jordkabel? Ska den matas med 12V eller hur fungerar det?

Har ingen lust att köpa en bredbandslambda då det är ett renodlat budgetbygge och ett sådant inköp praktiskt taget skulle fördubbla min budget tongue

Den svarta ger + signal när den är varm.. den grå är -

Men om den grå jordar, hur kan jag då avläsa signal på +? Ska den inte kopplas med 12V mot spänningskälla utan på något skumt sätt användas som givarsignal?

svart +, grå - känns lite bakvänt tongue

mrbuggy Entreprenör
21 december 2008 · 1 784 Inlägg

axelj skrev:

mrbuggy skrev:

axelj skrev:
Jag har en 360 GLT -85 som är under turbokonvertering. Problemet är att jag inte har instrument för att avläsa blandning då bilen saknar lambdasond. Går det att koppla in en smalbandslambda på något sätt och sedan avläsa med multimeter? Vart ska den avläsas i sådana fall, det finns ju bara + och jordkabel? Ska den matas med 12V eller hur fungerar det?

Har ingen lust att köpa en bredbandslambda då det är ett renodlat budgetbygge och ett sådant inköp praktiskt taget skulle fördubbla min budget tongue

Den svarta ger + signal när den är varm.. den grå är -

Men om den grå jordar, hur kan jag då avläsa signal på +? Ska den inte kopplas med 12V mot spänningskälla utan på något skumt sätt användas som givarsignal?

svart +, grå - känns lite bakvänt tongue

Ja vet..ta tex. 740 lambdan. där e två vita till förvärmning. sen finns en svart å de e den som ger strömpuls till databoxen...  ;-) men de går inte mäta direkt..måste ha ett 100Kohm motstånd emellan..å absolut inte koppla ström på svarta...

Lambdasond med två kablar (52-954)
svart kabel: signal +
grå kabel: signal -

Lambdasond med tre kablar (52-952)
2st vita kablar: förvärmning 12V (+/-)
svart kabel: signal +

Lambdasond med fyra kablar (52-951)
2st vita kablar: förvärmning 12V (+/-)
svart kabel: signal +
grå kabel: signal -


Det finns tre typer av lambdasonder:
A) Sond med en anslutning: Den har bara utsignal till datorn (svart sladd).
B) Sond med tre anslutningar: Innehåller även 12V elektrisk uppvärmning (två vita sladdar) vilket gör att den kommer snabbare upp i arbetstemperatur.
C) Sond med fyra anslutningar: Har ytterligare en separat givar-jord (grå sladd). Observera att denna fjärde anslutning inte är jord till den elektriska värmaren!
Kontrollera sondens funktion

- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas

Senast redigerat av mrbuggy (21 december 2008)

Carlsberg
21 december 2008 · 111 Inlägg

Med en smalbandslambda kan du inte avläsa blandningen....Den säger bara om den går fett eller ej, inte hur fett den går.

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 9-3 (2008)
Saab 900 s (1990)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
21 december 2008 · 764 Inlägg

Carlsberg skrev:
Med en smalbandslambda kan du inte avläsa blandningen....Den säger bara om den går fett eller ej, inte hur fett den går.

Det är jag fyllt medveten om. Men det går att avläsa någolunda bra om blandningen är optimal (lambda 1), därefter kan man sedan höfta till en lite fetare blandning eller försöka räkna ut ungefär vid vilket bränsletryck blandningen blir lagom. Observera att jag bygger riktigt budgetbygge och bara vill ha en fingervisning, då jag inte anser att det är så noga.

mrbuggy skrev:
Massa text

Det förklarade det hela rätt bra. Tror jag är med på att få det att fungera. Har du skrivit texten ur huvudet eller har du en källa?

mrbuggy Entreprenör
21 december 2008 · 1 784 Inlägg

axelj skrev:

Carlsberg skrev:
Med en smalbandslambda kan du inte avläsa blandningen....Den säger bara om den går fett eller ej, inte hur fett den går.

Det är jag fyllt medveten om. Men det går att avläsa någolunda bra om blandningen är optimal (lambda 1), därefter kan man sedan höfta till en lite fetare blandning eller försöka räkna ut ungefär vid vilket bränsletryck blandningen blir lagom. Observera att jag bygger riktigt budgetbygge och bara vill ha en fingervisning, då jag inte anser att det är så noga.

mrbuggy skrev:
Massa text

Det förklarade det hela rätt bra. Tror jag är med på att få det att fungera. Har du skrivit texten ur huvudet eller har du en källa?

Har samlat lite eftersom ja höll på med problem på min 740.. ;-) kan nästan säga att ja har de i huvudet..

.En sond som är "halvdöd" eller långsam gör att motorn tvekar och drar ryckvis. Detta ger normalt ingen felkod i datorn, och syns m a o inte på diagnostikuttaget i bilen. Men bilen går sämre!
En "heldöd" sond ger låg utsignal och lurar insprutningen att blandningen är mager. Insprutningssystemet kompenserar för detta och bensinförbrukningen ökar (ger felkod på diagnostik).
Som styrsignal genererar sonden en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 volt beroende av blandningsförhållandet. 0V betyder mager blandning, 0.5V är ideal och 0.9V är fet blandning. Man vill med andra ord ha en snabb "feedback". En helt frisk sond går från fet (>0.5V) till mager (<0.5V) på under en sekund.
Minsta arbetstemperatur är ca 350 grader C, vilket motsvarar ca 2000 rpm vid obelastad motor. Eftersom spänningen som genereras är låg, är rena och fina anslutningar till sonden mycket viktiga!

Senast redigerat av mrbuggy (21 december 2008)

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
21 december 2008 · 764 Inlägg

mrbuggy skrev:
- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas

Fråga 1:
Fungerar det inte med en analog multimeter?

Fråga 2:
Om man inte ska koppla bort den svarta sladden från sin anslutning..? Jag har ju ingen anslutning! Ska jag då koppla den till jord efter voltmetern eller fungerar det inte utan styrdator som hanterar lambdasonden?

mrbuggy Entreprenör
21 december 2008 · 1 784 Inlägg

axelj skrev:

mrbuggy skrev:
- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas

Fråga 1:
Fungerar det inte med en analog multimeter?

Fråga 2:
Om man inte ska koppla bort den svarta sladden från sin anslutning..? Jag har ju ingen anslutning! Ska jag då koppla den till jord efter voltmetern eller fungerar det inte utan styrdator som hanterar lambdasonden?

1. Analog har jag inte provat. tveksamt att de går.

2.Den ger ström i svarta oavsett om du har den i bilen eller vid sidan om..går att värma den med gas och få fram om den funkar..Gjorde jag på min...Viktigt att den får upp tempen bara..MEN..vågar inte garantera att du får rätt värde utan boxen

- Med sonden borttagen:
Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på
att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna
att nå in i sonden.
Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på
sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då
smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar
det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge
någon signal.
Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är
fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att
spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk
sond under en sekund).
Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på
sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan
skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur
blir sonden bättre

Senast redigerat av mrbuggy (21 december 2008)

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
21 december 2008 · 764 Inlägg

mrbuggy skrev:
- Med sonden monterad i bilen:
- Med sonden borttagen:
Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på
att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna
att nå in i sonden.
Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på
sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då
smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar
det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge
någon signal.
Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är
fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att
spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk
sond under en sekund).
Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på
sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan
skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur
blir sonden bättre

Problemet är ju att jag inte har någon sond och att det inte finns någon sond originalmonterad på bilen. Kan jag koppla in en sond i efterhand för avläsning (kommer värdena stämma) och hur kopplar jag då?

mrbuggy Entreprenör
21 december 2008 · 1 784 Inlägg

axelj skrev:

mrbuggy skrev:
- Med sonden monterad i bilen:
- Med sonden borttagen:
Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på
att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna
att nå in i sonden.
Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på
sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då
smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar
det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge
någon signal.
Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är
fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att
spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk
sond under en sekund).
Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på
sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan
skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur
blir sonden bättre

Problemet är ju att jag inte har någon sond och att det inte finns någon sond originalmonterad på bilen. Kan jag koppla in en sond i efterhand för avläsning (kommer värdena stämma) och hur kopplar jag då?

Du ska alltså bara läsa av dom digitala värdena men inte koppla den till nån BOX. ? då e de ju bara att ha en multimeter fastlödd på kabeln å jord...så får du ju värden på multimetern..sen får du ju klura ut vad värdena innebär för din motor..Alltså:värdena från lambdan kommer stämma men du får ju styra bränslet själv då.. ;-) blir lite komplicerat de där....!

Senast redigerat av mrbuggy (21 december 2008)

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
21 december 2008 · 764 Inlägg

mrbuggy skrev:
Du ska alltså bara läsa av dom digitala värdena men inte koppla den till nån BOX. ? då e de ju bara att ha en multimeter fastlödd på kabeln å jord...så får du ju värden på multimetern..sen får du ju klura ut vad värdena innebär för din motor..Alltså:värdena från lambdan kommer stämma men du får ju styra bränslet själv då.. ;-) blir lite komplicerat de där....!

Hur kan det fungera? Du måste ju mata lambdasonden med ström, annars kan det ju aldrig fungera..?

mrbuggy Entreprenör
22 december 2008 · 1 784 Inlägg

axelj skrev:

mrbuggy skrev:
Du ska alltså bara läsa av dom digitala värdena men inte koppla den till nån BOX. ? då e de ju bara att ha en multimeter fastlödd på kabeln å jord...så får du ju värden på multimetern..sen får du ju klura ut vad värdena innebär för din motor..Alltså:värdena från lambdan kommer stämma men du får ju styra bränslet själv då.. ;-) blir lite komplicerat de där....!

Hur kan det fungera? Du måste ju mata lambdasonden med ström, annars kan det ju aldrig fungera..?

NEJ..du behöver inte mata den me ström...Den ger ström när den blir varm....funkar som ett ficklampsbatteri kan man säga.. Nåja. inte riktigt kanske men som sagt..den lilla ström som de handlar om bildas av värmen i lambdan..!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang