D kam i en turbo? Bra eller dåligt?

TurboWille
30 december 2008 · 107 Inlägg

Jo, jag fick en D-kam (Står instansat "D" på den alla fall) av en lirare på jobbet igår, men har inte hittat så mycket om den. Kollat lite på listorna ang. volvos kammar men hajjar inte riktigt vad allt betyder haha!
Men det verkar alla fall enligt dom som att den ska vara vassare än min härliga t-kam..
Någon som vet? Kanske är en skit-kam? smile Men om den är ok.. Är det bara att kasta i?

Jo.. bilen.. En 744 tic med 530 topp.

//Wille

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Audi A8 (1996)
Marlboroman
30 december 2008 · 8 233 Inlägg

En D-kam är till B18 / B20 och passar inte ens i en B20 / B230

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
H3dlund Med lem
30 december 2008 · 1 127 Inlägg

Marlboroman skrev:
En D-kam är till B18 / B20 och passar inte ens i en B20 / B230

Det finns D-kammar till B230..

Men allra helst skulle jag köra på en V- roligaste originalkammen med bra register. smile

TurboWille
30 december 2008 · 107 Inlägg

Okej, men den här kammen ska ha suttit i en b230..
Nä, ja tänkte bara när jag endå fick den gratis så kanske den skulle vara roligare o kasta i än den "fruktansvärt roliga" t-kammen smile

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Audi A8 (1996)
Marlboroman
30 december 2008 · 8 233 Inlägg

H3dlund skrev:

Marlboroman skrev:
En D-kam är till B18 / B20 och passar inte ens i en B20 / B230

Det finns D-kammar till B230..

Å fasen, det hade jag missat.

Är det en original turbobil så är ju en A-kam ett vettigt val, eller vx (nån av dem) om man vill byta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
30 december 2008 · 137 Inlägg

D-kammen hamnar mellan A och K i uppträdande, lite snällare än K och mer lämpad till mindre vässade turbomotorer än K-kammen. Den är mycket roligare än T-kammen. Bara att byta!
D-kammen satt för övrigt i B21E.

     Lyft      Nockvinkel
A   10,5     107
D   11,2     107
K   11,95   109
T   9,9       107

Senast redigerat av PATRIK_J0HANSS0N (30 december 2008)

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Hilmer
30 december 2008 · 1 789 Inlägg

Hade D-kam på min uppskrämda B21ETic (laddade 1,2bar, gnistat sprut osv).
D-kammen "kommer" runt 3500v/m, detta i kombination med fullt ladd ungefär samtidigt gjorde att det var en hästspark utan dess like!
Knappt körbar under 2000-2500v/m, men det är iofs mindre komp i en B21ET också.
Beror ju lite på vad man ska ha bilen till, är man ute efter "prestanda" och en rolig bil så är D-kammen ett bra val, till en bruksbil (som jag hade) är jag mer tveksam faktiskt.

PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
30 december 2008 · 137 Inlägg

Det var inga problem i min B230FK iaf. Den större cylindervolym kanske hjälper upp det lite och så är det elektroniska sprutet lite mer medgörligt än K-Jet?
Visst har man lite mindre botten än med A eller ännu mer T-kammen, de är å andra sidan inte speciellt kul högre upp i registret. A funkar ju men T är bara tråkig.
Personligen tycker jag att det jag förlorade på låga varv var förumbart oavsett bruksbil eller busbil.
Det finns förresten en film på min sida hur bilen gick med D-kammen i.

Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
TurboWille
30 december 2008 · 107 Inlägg

Man får tacka så mycket för alla bra svar. Får nog bli D-kammen i så fall.. Bilen ska väl mest vara en lekbil, så får jag får ordning på den andra häcken i garaget smile
Men den är ju rätt vässad annars, så då borde nog kammen göra den lite roligare..
Tack som fan alla fall o gott nytt!

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Audi A8 (1996)
Hilmer
30 december 2008 · 1 789 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Det var inga problem i min B230FK iaf. Den större cylindervolym kanske hjälper upp det lite och så är det elektroniska sprutet lite mer medgörligt än K-Jet?
Visst har man lite mindre botten än med A eller ännu mer T-kammen, de är å andra sidan inte speciellt kul högre upp i registret. A funkar ju men T är bara tråkig.
Personligen tycker jag att det jag förlorade på låga varv var förumbart oavsett bruksbil eller busbil.
Det finns förresten en film på min sida hur bilen gick med D-kammen i.

Kanske är det den större cylindervolymen, kanske är det sprutet eller så beror det helt enkelt på ett lägre komp på 21an, vad vet jag. Men lågvarvsegenskaperna var rekorddåliga på min.
Min gick ju rätt shysst när den väl gick (du har väl sett detta live!?), men som sagt k-jet är inget precist instrument utan när den väl ger soppa så gäller det att hänga på hehe! (Hade ju en förbrukning på 1,8l/mil blandad körning...) Bara gav min syn på saken och delgav mina erfarenheter=)

MHperformance CNC operatör
30 december 2008 · 280 Inlägg

TurboWille skrev:
Man får tacka så mycket för alla bra svar. Får nog bli D-kammen i så fall.. Bilen ska väl mest vara en lekbil, så får jag får ordning på den andra häcken i garaget smile
Men den är ju rätt vässad annars, så då borde nog kammen göra den lite roligare..
Tack som fan alla fall o gott nytt!

Det är väll roligt att fickpakera på 4000 rpm? :p

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang