Tryck i bromsslangar?

BrajjAxx 040 RedLine
31 december 2008 · 1 219 Inlägg

Hej jag undrar om det går att skarva min bromsslang på min Volvo 240 gl -87?
Asså igentligen är det väll bara att ta ett stålrör som sitter bra i slanden och sedan använda slangklämmor?
Hur många bar är det som mest i systemet?
Tacksam för svar:)
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Koop
31 december 2008 · 1 867 Inlägg

Det är typ, jättemycket tryck i dom där, det är armerad gummislang med pressade ändar, så det går _inte_ att använda slangklämmor.
En ny slang kostar nästan ingenting, och saker som bromsar ska man inte snåla med.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
DusanMandick Random Hero
31 december 2008 · 4 047 Inlägg

jättemkt tryck är det inte, men fuska inte med bromsar, du får inte ett dugg på försäkringen när du flyger rakt in i en vägg för bilen inte bromsa, o en 240 är ju inte den bilen med dyrast reservdelar just precis.

ska du skarva bromsrör är det med koppar rör o skarvhylsor o riktiga honingsverktyg

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
GreenMountain_
31 december 2008 · 765 Inlägg

LIVSFARLIGT.. bara att köpa nya slangar..

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738
Jeep Cherokee XJ "Woody" (1985)
Xuri One Man Clan
31 december 2008 · 4 287 Inlägg

DusanMandick skrev:
jättemkt tryck är det inte, men fuska inte med bromsar, du får inte ett dugg på försäkringen när du flyger rakt in i en vägg för bilen inte bromsa, o en 240 är ju inte den bilen med dyrast reservdelar just precis.

ska du skarva bromsrör är det med koppar rör o skarvhylsor o riktiga honingsverktyg

Honingsverktyg används vid cylinderborrning

Du menar koningsverktyg tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
BrajjAxx 040 RedLine
31 december 2008 · 1 219 Inlägg

Ja ok... Men asså jag ska ta av fjäderbenen och fästena till bromsslangarna är i koppar ju! De bara går sönder när man försöker skruva:( Så får inte loss de:( Vad ska jag göra?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Gizmojohan
31 december 2008 · 3 295 Inlägg

det är bara till att fixa nya rör då, finns att köpa färdiga längder på biltema med nipplar och allt wink

BRub
31 december 2008 · 168 Inlägg

Slang i koppar? ok.
Fästena kan du skära bort ju, skada inte rören (i koppar) på det nya benet lär det finnas nya fästen där du monterar tillbaks rören

Hilmer
31 december 2008 · 1 789 Inlägg

Att skarva en bromsledning med rör och slangklämmor är förenat med livsfara och skall inte genomföras oavsett vad...
För att kunna byta fjäderben på en 240 måste man antingen dela på bromsledningarna eller kapa av fästena på benet. Kapar man fästena på benet måste man ju göra detsamma på det nya benet och vika ut slangar/rör åt var sitt håll och sedan försiktigt trä benet igenom/mellan ledningarna, vise versa då man ska ha dit det nya benet och sedan svetsar (loppar) man fast fästena i benet igen.
Väljer man att dela på ledningarna så får man vara beredd på att behöva byta ut både slangar och en del rör innan man är färdig, om man inte mot all förmodan får loss det helt, men risken är inte så stor...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang