Varför startar inte min volvo 740?

svensson16v
4 januari 2009 · 12 Inlägg

Hej.  Undrar om nån har nått förslag på varför inte skrothögen startar. Den startade hur bra som helst förut, men sen helt plötsligt så fungerade det inte längre.  Den går inte ens runt, klickar bara till i startmotorn och så låter det som det klickar i nått relä eller säkring sen är det tyst. allt annat fungerar.... säkringarna är hela, reläna vet jag inte, har ingen reläguide så jag vet inte vad som är vad där. 
Batteri är laddat och fastskruvat. Vad kan vara fel??

husmus www.avgassystemet.se
4 januari 2009 · 936 Inlägg

antingen är batteriet slut eller så är det kanske tillslaget till startmotorn.

-den satt som en fläskläpp-
PeTTa
4 januari 2009 · 178 Inlägg

låter som om startmotorn har fått sig en kyss..


mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK
Buick Electra 225 "Black Beer" (1964)
svensson16v
4 januari 2009 · 12 Inlägg

svensson16v skrev:
Hej.  Undrar om nån har nått förslag på varför inte skrothögen startar. Den startade hur bra som helst förut, men sen helt plötsligt så fungerade det inte längre.  Den går inte ens runt, klickar bara till i startmotorn och så låter det som det klickar i nått relä eller säkring sen är det tyst. allt annat fungerar.... säkringarna är hela, reläna vet jag inte, har ingen reläguide så jag vet inte vad som är vad där. 
Batteri är laddat och fastskruvat. Vad kan vara fel??

Den går igång när man bogserar den på 2an.

ghostpix MC-galen ;)
4 januari 2009 · 39 Inlägg

svensson16v skrev:
Hej.  Undrar om nån har nått förslag på varför inte skrothögen startar. Den startade hur bra som helst förut, men sen helt plötsligt så fungerade det inte längre.  Den går inte ens runt, klickar bara till i startmotorn och så låter det som det klickar i nått relä eller säkring sen är det tyst. allt annat fungerar.... säkringarna är hela, reläna vet jag inte, har ingen reläguide så jag vet inte vad som är vad där. 
Batteri är laddat och fastskruvat. Vad kan vara fel??

Låter som husmus säger.

Bara att för att ett batteri är uppladdat betyder inte det att det är helt. Har en cell gått så kan kan man ändå mäta upp 12-13 volt på batteriet, men så fort du vrider om startnyckeln så klarar inte batteriet av att leverera ström och spänningen kan sjunka väldigt lågt. Har råkat ut för det. Enklaste sättet att kontrollera det är att koppla på en volt-meter på batteriet och sen göra ett startförsök.

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Klaesson
4 januari 2009 · 399 Inlägg

byt start motor då! hade samma skit problem me mammas tyota:P

VOLVO for life
svensson16v
4 januari 2009 · 12 Inlägg

ghostpix skrev:

svensson16v skrev:
Hej.  Undrar om nån har nått förslag på varför inte skrothögen startar. Den startade hur bra som helst förut, men sen helt plötsligt så fungerade det inte längre.  Den går inte ens runt, klickar bara till i startmotorn och så låter det som det klickar i nått relä eller säkring sen är det tyst. allt annat fungerar.... säkringarna är hela, reläna vet jag inte, har ingen reläguide så jag vet inte vad som är vad där. 
Batteri är laddat och fastskruvat. Vad kan vara fel??

Låter som husmus säger.

Bara att för att ett batteri är uppladdat betyder inte det att det är helt. Har en cell gått så kan kan man ändå mäta upp 12-13 volt på batteriet, men så fort du vrider om startnyckeln så klarar inte batteriet av att leverera ström och spänningen kan sjunka väldigt lågt. Har råkat ut för det. Enklaste sättet att kontrollera det är att koppla på en volt-meter på batteriet och sen göra ett startförsök.

Batteriet som jag andvänder just nu, har jag i min v40 och där fungerar det klockrent... men antagligen är det väl startmotorn som är paj.  Tack för svaret iallafall smile

ghostpix MC-galen ;)
4 januari 2009 · 39 Inlägg

svensson16v skrev:
Batteriet som jag andvänder just nu, har jag i min v40 och där fungerar det klockrent... men antagligen är det väl startmotorn som är paj.  Tack för svaret iallafall smile

Då vet du vad du ska göra wink Bara att ta på sig blåstället o ge sig ut i kylan o skruva om man inte har tillgång till garage då.. big_smile

*************************
Hastigheten är relativ ;)
blacken
4 januari 2009 ·

Det kan även vara taskig jord eller dålig kontakt på strömkabeln från batteriet/tändlåset på solenoiden..

volvo_Tobias
4 januari 2009 · 687 Inlägg

Ta en skiftnyckel o knacka lite på solenoiden o se om det händer nåt då.

sunkmaster
4 januari 2009 · 344 Inlägg

det kan vara kolen i startmotorn som behöver bytas också

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Thomas-l
4 januari 2009 · 70 Inlägg

jag hadde en likadan delema på en bil jag hadde innan.
då var det bustningen(lagret) längst fram på startmotorn som var slut.
enkelt att fixa.
skruva ut startmotorn o kolla om det är ett glapp i den. stången där startkuggen löper på, får ej glappa i sidled för då godar ankaret i den.
om det glappar skruva i sär den knacka ut bustningen ta ett  koppar eller mecing rör som passar in såga till en lagom bit o nontera dit allt igen.
ett  vanligt fel på en startmotor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang