4679
Sök

Hjulupphängning/hjulvinklar ford sierra ?

979 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Hej allihopa. Är lite lost på de här med hjul vinklar. Saken e det att jag brukar bilen rätt hårt, mycket blir blir det givetvis. Tränar en hel del på hemmaplan med det här så kallad drifting. Finns ju inget roligare än att köra brett & långa ställ:D Men kan man ändra hjulvinklarna på dessa bilarna utan att behöva byta massa saker? Hur ska hjulen peka för bäst väghållning samt lättare att få hjulen i spinn? Ja har fått för mig att dom ska peka innåt. (kommer inte ihåg vad vinkeln heter) men lite "tyskstuk" så att säga. Hoppas på bra svar utav er. Mvh

Hpc

1 291 Inlägg
21 januari 2009
peka innåt typ "tyskstuk" måste ju vara att hjulen lutar mot varandra, kallas negativ camber, possitiv om dom lutar utåt. hur du ska he dessa vinklar beror mycket på däck, krängning, underlag mm
Nu åker du väl mest på snö så camber är rätt onödigt då.
Dom hjulviklar du kan jobba mest med är toe dvs hur mycket hjulen pekar ut/in i framkant och även camber dvs hur mycket hjulet lutar.
Kan dock inte ge några tips om fördelaktiga hjulvinklar på en rwd bil men mer krängare bak kommer iaf att öka överstyrning om du nu ska "drifta"

12 086 Inlägg
21 januari 2009
Det går inte att ställa ett skit på Sierra, toe isf smile

Cosworth har krängningshämmare bak, försök få tag i en sån.

979 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Det går inte att ställa ett skit på Sierra, toe isf smile

Cosworth har krängningshämmare bak, försök få tag i en sån.

Så krängningshämmare bak till Sierra cosworth då? Jag ska skaffa gasdämpare & siktiga sänkfjädrar til lsommaren så den blir stum i dämpningen. Då lär det gå mkt bättre att åka brett:) Tänkte mest ifall de gick att ändra hjulvinklarna till nått "bättre" än vad dom är.

Hpc

12 086 Inlägg
21 januari 2009
Inte från fabrik, det går väl att knåpa ihop nått eget baktill smile
Men sänker du Sierran bak kommer cambern som på beställning, om du ville ha den alltså.
Du har troligen 24mm krängaren fram med, Cossie Rwd har 26mm, min har 25mm.. så försäk få tag i en grövre fram oxå. Vet fkt inte vad som finns på marknaden vad de gäller eftermarknadsgrejor.

979 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Inte från fabrik, det går väl att knåpa ihop nått eget baktill smile
Men sänker du Sierran bak kommer cambern som på beställning, om du ville ha den alltså.
Du har troligen 24mm krängaren fram med, Cossie Rwd har 26mm, min har 25mm.. så försäk få tag i en grövre fram oxå. Vet fkt inte vad som finns på marknaden vad de gäller eftermarknadsgrejor.

Okej:) ja lite vinkel blir det väl på hjulen om man sänker...menmen, då får jag ragga upp ett par kärngningshämmare från cossie då:) dax att besöka Fmcs forumet:P

Hpc

Sök