varmt laddnings relä?

SlIdE
24 januari 2009 · 121 Inlägg

Tjenare är såhär att köpte mej en impala ss -66 för ett tag se noch den laddade ur ett full laddat batteri över en natt. felsökte och ringde runt och kom fram till att det var en diod i generatorn som gått och att laddnings reläet var vart så köpte båda två nya ocg suger inte batteriet alls nu mera.

Så till frågan laddnings reläet blir fortfarande varmt på plattan baksidan och undrar om det är normalt??
Bilen verkar inte dra mer ström än den ska avstängd med allt inkopplat men är ändå orolig att det kanske är något annat fel som ligger bakom att både generatorn och relät gick och har letat efter fel med både ljus och lykta.

Eller ska det vara lite varmt är ju en gammal bil med gammal teknik?

Senast redigerat av SlIdE (24 januari 2009)

Drönirettab
24 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Har du mycket saker som drar ström när du kör?
Är batteriet i bra skick efter urladdningarna?
Sitter generatorn väldigt nära grenrör eller annat varmt?

Om generatorn får jobba hårt så blir väl laddregulatorn varm kan jag tänka mig. smile

bumpe Lastbilsmekaniker
24 januari 2009 · 3 878 Inlägg

Är regulatorn varm även när bilen står så har du problem, ja.
Blir regulatorn och resten av generatorn lika varm som blocket är det lugnt såvida spänningen inte sjunker. En hårt belastad men inte överlastad generator blir riktigt, riktigt varm men klarar det.

SlIdE
24 januari 2009 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du mycket saker som drar ström när du kör?
Är batteriet i bra skick efter urladdningarna?
Sitter generatorn väldigt nära grenrör eller annat varmt?

Om generatorn får jobba hårt så blir väl laddregulatorn varm kan jag tänka mig. smile

Nej inget annat än att jag kopplade in 6x9 i hatthyllan och en mp3 spelare
batteriet är i hyggligt skick än men det är när bilen står stilla med tändningen avslagen som den blir varm.

SlIdE
24 januari 2009 · 121 Inlägg

bumpe skrev:
Är regulatorn varm även när bilen står så har du problem, ja.
Blir regulatorn och resten av generatorn lika varm som blocket är det lugnt såvida spänningen inte sjunker. En hårt belastad men inte överlastad generator blir riktigt, riktigt varm men klarar det.

Ja det är när den står still och är avslagen men ladd relät sitter inte i generatorn utan brevid i karossen.
den drar heller inget med ström utan bara varm lite konstigt men kanske det ska vara så på en gammal bil? men lite konstigt tycker jag det är har även följt sladdarna och inget tyder på brott eller skavt.

Drönirettab
24 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Annars skulle man kunna tänka sig att relät var i draget läge hela tiden, då kan det nog bli lite varmt. Fast eftersom du inte har mätt någon tjuvström från relät så borde det inte vara fel där förstås. smile

Ungefär hur varmt blir det, ljummet eller "varmt"?

Senast redigerat av Drönirettab (24 januari 2009)

bumpe Lastbilsmekaniker
24 januari 2009 · 3 878 Inlägg

Blir något varmare än omgivningen så förbrukar det ström. Någonstans måste energin ta för att värmaren = strömförbrukning...

Drönirettab: Jävligt nära till 10K inägg nu! Skulle vart "completed" på STCS!

SlIdE
24 januari 2009 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:
Annars skulle man kunna tänka sig att relät var i draget läge hela tiden, då kan det nog bli lite varmt. Fast eftersom du inte har mätt någon tjuvström från relät så borde det inte vara fel där förstås. smile

Ungefär hur varmt blir det, ljummet eller "varmt"?

går ju att hålla fingrarna på den är på plattan på baksidan jag menar på reläet.
sägs ju att om man lägger på plus kabeln nefter minuskabeln på batteriet och det gnistrar då ska det också dra ström och det gör de. hmm

SlIdE
25 januari 2009 · 121 Inlägg

såg det gnistrade om plus kabeln på generatorn när bilen startades men detta såg man när man skulle hem från jobbet =/ bara att börja leta jord fel och kabelbrott antar jag.

Drönirettab
25 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, kablarna vid generatorn och laddrelät ska ju vara i bra skick och inte ha tex trasiga höljen, annars kan det kanske bli någon form av kortis ibland.

SlIdE
26 januari 2009 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, kablarna vid generatorn och laddrelät ska ju vara i bra skick och inte ha tex trasiga höljen, annars kan det kanske bli någon form av kortis ibland.

jo men kablarna är hela och fina men kom att tänka på en sak förra ägaren sa att han bytt generator på den kanske han kopplat fel mellan +b och +d på generatorn? måste kolla detta senare

SlIdE
28 januari 2009 · 121 Inlägg

har hittat varför det är varmt, en kabel är dragen från tändningslåset som sitter på direkt ström. men ska det vara så?? gissar mer på att dom kopplat fel och att det ska gå ström till ladd relät när man slår på första tänndningsläget? men nu matar den ju konstant från batteriet.

någon som vet om det stämmer? mätte på kabeln och det var en stor ström tjuv.

Drönirettab
28 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Nu vet jag inte hur det brukar vara på de där bilarna, men normalt sett ska ett externt laddrelä egentligen bara ha 2-3 st kablar och alla ska gå till generatorn. Ingen borde gå till något annat. Så är det åtminstone på Volvo 140/240 med externt laddrelä enligt elschemat.

Det brukar vara D+, D-och DF. Samtliga går som sagt enbart till generatorn. smile
Ibland kan D- på relät gå direkt ner till jord i karossen istället för att gå till generatorns D-, då går det bara 2 st kablar mellan relä och generator.

I ditt fall ligger väl relät i draget läge hela tiden och då håller jag med om att någon måste ha kopplat fel eller så.

SlIdE
2 februari 2009 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nu vet jag inte hur det brukar vara på de där bilarna, men normalt sett ska ett externt laddrelä egentligen bara ha 2-3 st kablar och alla ska gå till generatorn. Ingen borde gå till något annat. Så är det åtminstone på Volvo 140/240 med externt laddrelä enligt elschemat.

Det brukar vara D+, D-och DF. Samtliga går som sagt enbart till generatorn. smile
Ibland kan D- på relät gå direkt ner till jord i karossen istället för att gå till generatorns D-, då går det bara 2 st kablar mellan relä och generator.

I ditt fall ligger väl relät i draget läge hela tiden och då håller jag med om att någon måste ha kopplat fel eller så.

Hittade el schema till bilen och på generatorn står det R och F istället sen har du ju + från generatorn sen finns det en till och den går till tändningslåset och där hade dom kopplat den till kabeln med direkt ström sad så den fick dubbel matning med + skulle vara på det andra läget på tändningslåset (troligtvis till stereon)?
mätte på batteriet före och gav 1.3A och efter skiftningen gick den ner till 0.5 nått så ett fel åtgärdat men fortsätter att dra ström hmm
så lånade en apparat på jobbet ser ut som en gripklo som mäter när man har kabeln igenom om den har ström i sej så att man slipper koppla ur kabeln man ska mäta.
Fina grejjer men skulle visst vara dyra att köpa annars en vettig investering. Men ska köpa en jordkabel på biltema imorrn och sätta fast en extra från batteriet till karossen sen blir det att leta jord  på andra ställen.

Drönirettab
2 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Den där generatorn har annorlunda anslutningar än tex Bosch har, du bör kolla upp med folk som har kunskap om just denna generator. Det är möjligt att generatorn kan använda antingen internt eller externt laddrelä (kikade lite snabbt på nätet angående R och F) och då gäller det i så fall att koppla rätt.

Kanske Streckkoden eller startmotorpunktse kan ge svar på hur det ska vara. smile

Streckkoden
2 februari 2009 · 2 655 Inlägg

Kabeln som kommer från tändningslåset ner till generatorn ska egentligen vara tändningsström. Där har du helt rätt.

Att reläet blir varmt har att göra att det ligger konstant spänning över fälten, då går det åt lite ström.

SlIdE
2 februari 2009 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den där generatorn har annorlunda anslutningar än tex Bosch har, du bör kolla upp med folk som har kunskap om just denna generator. Det är möjligt att generatorn kan använda antingen internt eller externt laddrelä (kikade lite snabbt på nätet angående R och F) och då gäller det i så fall att koppla rätt.

Kanske Streckkoden eller startmotorpunktse kan ge svar på hur det ska vara. smile

Jo har ju kollat upp detta på lokala chava shoppen och det ska vara ett externt relä och hittade ett kopplings schema till hela bilen så så det sitter som det ska nu men är ju mer än det fel kopplade i tändningslåset förmodligen någon tjuv jord eller nått ska kolla upp detta när jag kommer hem från jobbet imorgon.

men om någon mer skulle vilja ha el schemat så kan jag bidra med länken är 2 bilder är samma till impala, bel air och bircayne 66 kanske hjälper det någon smile

http://www.hotrodders.com/gallery/showp … all/page/1

SlIdE
2 februari 2009 · 121 Inlägg

Streckkoden skrev:
Kabeln som kommer från tändningslåset ner till generatorn ska egentligen vara tändningsström. Där har du helt rätt.

Att reläet blir varmt har att göra att det ligger konstant spänning över fälten, då går det åt lite ström.

Jo hittat redan det felet men finns ett åtterstående kvar drar 0.5 ampere från batteriet avslagen. det är den jag ska leta efter imorgon. Laddar ju ur batteriet fortfarande så att säga.

SlIdE
3 februari 2009 · 121 Inlägg

skulle starta bilen nu efter jag slutat jobba så upptäcker jag att volt mätaren går ner med ljusen på slaget suck! var helt urladdat så använde start kablar för att starta den.
laddar 14 volt med lite gas och 12 på tomgång. Men orkar inte hålla volten uppe på 12 på tomgång med ljusen på och segnar ner till noll.

kan det bero på ett kasst batteri (har varit utladdat till noll säkert 10ggr)
eller är det kortis till ljusen? eller kan det vara att det är där det felet ligger att den drar ström även när den står?

snart kör jag ut den på isen och inväntar våren sad

Drönirettab
4 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Om batteriet har blivit så där pass urladdat ett flertal gånger så är risken stor att det har gett upp, var beredd på det. Vanliga startbatterier tål inte såna saker, även cyklingståliga batterier mår dåligt av så där djupa urladdningar och man måste ladda upp dem helt fullt så fort som möjligt för att de inte ska sulfatera.

Att spänningen sjunker ner till 12 V på tomgången beror antagligen på att batteriet är väldigt urladdat och då orkar inte generatorn ge tillräckligt med laddström vid så låga motorvarv, jag gissar att tomgången på din bil är ganska låg (brukar ju vara det på 6 cyl och 8 cyl).

Eftersom att du har mätt upp 0,5 A ström fastän bilen är avslagen så räcker det för att dra ur batteriet när bilen står några dagar, någonting är alltså fortfarande galet. Frågan är som sagt vad. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang