Till alla som vill trimma sin sugis...

KHRacing
26 februari 2009 ·

Eisenhut skrev:
Nya? Honda var först med en hybrid, Insighten. smile

Är inte Insight en ren elbil ?

TurbOla Reservdansk
26 februari 2009 · 6 271 Inlägg

viktore skrev:

TurbOla skrev:
Ford Focus ST, som använder sig av en 2,5liters femcylindrig volvo turbomotor har fullt vridmoment från 1500RPM, och håller det ända mot varvstoppen, då den kurvan börjar sjunka, men då får motorn max hästkrafter istället.

Njaee, fullt vrid från 1500varv håller jag med om. Men den håller knappast 320nm ända till varvstopp.
Som sagt otaliga gånger innan så är effekt=vrid*varvtal. 320nm vid tex. 6700varv blir bra mycket mer än 230hk tongue

Nej, du har rätt i att vridmomentet börjar dala vid 4000varv, men vid 5000varv når hästkrafterna sin topp, och går till varvstoppet. smile

http://www.fordeumicrosites.com/en-gb/f … flash.html
Klicka på den här flashsidan, välj sen Speed när forden dyker upp, och sen kan ni själva se vridmoment/kw kurvan.

Poängen är att turbobilar har mycket vridmoment väldigt långt ner - sugmotorer måste upp i mycket större volym/effektivitet för att kunna matcha detta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
baltis
26 februari 2009 · 1 948 Inlägg

och sen e ju även frågan när folk ska sluta prata om hk... visst fan du kan bygga din turbo motor och bromsa den till 1000hk, fine. men hur fan e denatt köra?

ända gången hästkrafterna har någon betydelse är när du testar topphastigheten. vad som e viktigt i en motor är ett så pass högt och brett register.

TurbOla Reservdansk
26 februari 2009 · 6 271 Inlägg

baltis skrev:
och sen e ju även frågan när folk ska sluta prata om hk... visst fan du kan bygga din turbo motor och bromsa den till 1000hk, fine. men hur fan e denatt köra?

ända gången hästkrafterna har någon betydelse är när du testar topphastigheten. vad som e viktigt i en motor är ett så pass högt och brett register.

Du kan bromsa en sugmotor till 1000 hästar också, men då får den vara enorm, och når toppeffekten under 1 sekund vid ca 14 000 varv...

En turbobil med rätt storlek på turbon ger ett mycket brett register - fråga Torpis.
Hans turbo kommer inte ge fullt flås förrän vid 4000varv, tycker jag mig minnas, men sen matar den på till 9000varv, så han har 5000varv att leka på - vilket är en markant förbättring mot original.

Min turbo börjar ladda redan vid 2500varv, och når nog fullt vid 3000varv, men den planar ut ganska tidigt, vid 5000varv kanske.
Problemet med för liten turbo... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
26 februari 2009 · 581 Inlägg

KHRacing skrev:

Big_JN skrev:
Tacka vet jag Mitsubishis 1,6 liters Mivec motor som ger 175 hk på 7500rpm big_smile

Då föredrar jag faktiskt en japansåld Civic type R -99 1,6L V-Tec 185hk vid 9200+ varv..... smile

big_smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
KHRacing
26 februari 2009 ·

supersupra87 skrev:

KHRacing skrev:

Big_JN skrev:
Tacka vet jag Mitsubishis 1,6 liters Mivec motor som ger 175 hk på 7500rpm big_smile

Då föredrar jag faktiskt en japansåld Civic type R -99 1,6L V-Tec 185hk vid 9200+ varv..... smile

big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=BUWA3Y5i … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=nj2nlF1h … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=QHqRVqPQD-8

kolvas
26 februari 2009 · 4 001 Inlägg

TurbOla skrev:
Effektivare motor helt enkelt, med överladdning. wink

nu måste jag vara jobbig, en bensinmotor med eller utan överladdning är lika effektiv (eller snarare ineffektiv) oavsett motorvolym osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TurbOla Reservdansk
26 februari 2009 · 6 271 Inlägg

kolvas skrev:

TurbOla skrev:
Effektivare motor helt enkelt, med överladdning. wink

nu måste jag vara jobbig, en bensinmotor med eller utan överladdning är lika effektiv (eller snarare ineffektiv) oavsett motorvolym osv.

Om man ser till verkningsgraden ja. smile

Men kan du få ut lika mycket effekt ur en sugmotor på samma volym som en överladdad motor? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kolvas
26 februari 2009 · 4 001 Inlägg

TurbOla skrev:

kolvas skrev:

TurbOla skrev:
Effektivare motor helt enkelt, med överladdning. wink

nu måste jag vara jobbig, en bensinmotor med eller utan överladdning är lika effektiv (eller snarare ineffektiv) oavsett motorvolym osv.

Om man ser till verkningsgraden ja. smile

Men kan du få ut lika mycket effekt ur en sugmotor på samma volym som en överladdad motor? wink

japp, men frågan är hur tillförlitligheten/körbarheten blir men det går, iaf. i teori

Edit: inte jag men NÅGON kan det säkert wink

Senast redigerat av kolvas (26 februari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Alphasonic Piratpartiet
26 februari 2009 · 339 Inlägg

TurbOla skrev:
Om man ser till verkningsgraden ja. smile

Men kan du få ut lika mycket effekt ur en sugmotor på samma volym som en överladdad motor? wink

http://www.youtube.com/watch?v=gSHToyGIxWE
Är inte helt säker men tror att det ligger på runt 300 hk per liter i den sugmotorn, försök du få ut den gasresponsen ur en överladdad motor

blacken
26 februari 2009 ·

Alphasonic skrev:

TurbOla skrev:
Om man ser till verkningsgraden ja. smile

Men kan du få ut lika mycket effekt ur en sugmotor på samma volym som en överladdad motor? wink

http://www.youtube.com/watch?v=gSHToyGIxWE
Är inte helt säker men tror att det ligger på runt 300 hk per liter i den sugmotorn, försök du få ut den gasresponsen ur en överladdad motor

"Case closed"..smile

sik
26 februari 2009 · 1 072 Inlägg

Efter jämförelsena turbo vs V-tec alltid spårar ur och man då ställer turbimaskinerna mot nått som en F1 motor så vill ja se en V-tec klå denna maskin.

Världens största diesel, undrar vilken kamprofil Honda tar fram till denna?
http://www.youtube.com/watch?v=Dz1f1C39_7g
Är det en båt? Näää en Honda V-tec
http://www.youtube.com/watch?v=2oRlthTwEEM

BTW, denna va lite rolig..
http://www.youtube.com/watch?v=XRXwWbo_mX0&NR=1

Senast redigerat av sik (26 februari 2009)

C70
27 februari 2009 · 424 Inlägg

TurbOla skrev:
Detta har faktiskt diskuterats på NordicR-forumet, och man har kommit fram till att original S60R/V70R får det svettigt. tongue

Dock förstår jag inte hur du kan hävda att drivlinan är vassare - det är ju likadana automatlådor, likadana vinkelväxlar, likadana bakvagnar... wink

Visserligen har S80 V8 AWD den 6-stegade automatlådan, men det har alla S60R/V70R från -06 och framåt också. wink

V8an känns mycket vassare. Mycket beroende på ljudet och att gasresponsen som sagt är GRYM!

Har mätt upp S80in 0-100km/h = 6.1-6.5 sek (inte stoppur utan med 'apparat' + gps). Den är mycket snabbare än man tror. Den hade då gått ca 400mil...har gått nästan 1000 nu och jag skulle gissa att den är lite, lite snabbare nu.

Om du har kört en R awd GT från 06< så har du märkt att även den är begränsad i ettan och tvåan. S80in sticker iväg som f*n från 0!

Även en R awd manuell skulle få svårt. Varva 4000-5000 och 'dumpa' är nog enda chansen. Men det är inte säkert att det går ändå!

Senast redigerat av C70 (27 februari 2009)

elkenny
27 februari 2009 · 70 Inlägg

antigen har man trubo eller sugis vill man trimma sugis gör man det eller med turbon..men inget slår en trimma sugis så är det:P

Lozinmust "Unloaded"
27 februari 2009 · 1 557 Inlägg

KHRacing skrev:

supersupra87 skrev:

KHRacing skrev:

Då föredrar jag faktiskt en japansåld Civic type R -99 1,6L V-Tec 185hk vid 9200+ varv..... smile

big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=BUWA3Y5i … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=nj2nlF1h … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=QHqRVqPQD-8

Äsch då:
http://www.youtube.com/watch?v=ZsGTBWmN … re=related <-- 10 000 RPM V8 big_smile

Alla motorer går väl att driva till det extrema, det är kul med höga varv smile

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
TurbOla Reservdansk
27 februari 2009 · 6 271 Inlägg

C70 skrev:
V8an känns mycket vassare. Mycket beroende på ljudet och att gasresponsen som sagt är GRYM!

Har mätt upp S80in 0-100km/h = 6.1-6.5 sek (inte stoppur utan med 'apparat' + gps). Den är mycket snabbare än man tror. Den hade då gått ca 400mil...har gått nästan 1000 nu och jag skulle gissa att den är lite, lite snabbare nu.

Om du har kört en R awd GT från 06< så har du märkt att även den är begränsad i ettan och tvåan. S80in sticker iväg som f*n från 0!

Även en R awd manuell skulle få svårt. Varva 4000-5000 och 'dumpa' är nog enda chansen. Men det är inte säkert att det går ändå!

Jag har aldrig hört talas om en R AWD GT... lol

Ja, automatlådan har väl vridmomentsbegränsning på de första stegen i lådan, för att spara växellådan.
Det är ju så när man har mycket vridmoment på lägre varv. smile
Men S80 V8 AWD bör också vara en del tyngre än en motsvarande S60R AWD t.ex.
V70R AWDn är tyngre än S60n, så det blir nog lite jämnare mellan den och S80n.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
C70
27 februari 2009 · 424 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag har aldrig hört talas om en R AWD GT... lol

Ja, automatlådan har väl vridmomentsbegränsning på de första stegen i lådan, för att spara växellådan.
Det är ju så när man har mycket vridmoment på lägre varv. smile
Men S80 V8 AWD bör också vara en del tyngre än en motsvarande S60R AWD t.ex.
V70R AWDn är tyngre än S60n, så det blir nog lite jämnare mellan den och S80n.

Gear Tronic...

V8 awd automat
http://www.rica.nl/dealers/rlb/torque_curve.php?id=1124

S60 R awd manuell
http://www.rica.nl/dealers/rlb/torque_curve.php?id=588

Det är blå kurva som gäller!

Eisenhut
27 februari 2009 · 1 827 Inlägg

KHRacing skrev:

Eisenhut skrev:
Nya? Honda var först med en hybrid, Insighten. smile

Är inte Insight en ren elbil ?

Nepp, insight har alltid varit hybrid, både nya och gamla modellen. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
TranceRacer
27 februari 2009 · 55 Inlägg

denna tråd var rolig att läsa.
en vanlig personbil kan aldrig jämföras mot sportbilar så enkelt är det.
kört mot 9-3 aeros som haft 300hkr+  när jag ägde min helt orginal R33GTR V-spec.
De skröt om hur jäkla snabba deras bilar va, "helt sanslös bil den spinner på 3an!"
Ja, jippie, du har en okörbar bil!
Behöver jag ens säga att det va inte lönt att köra mot saab efter det?
Stod still nästan medans jag var uppe i 100km/h, han var väll uppe i 40 kanske?

Körde även mot en autotech trimmad mörkgrön tror jag det var, 850 på nästan 400hkr sa han.
Äntligen lite mostånd!
Men nej, även han hade ingen chans.
Spinner ju bort all effekt, suck.
Duger de bara till motorvägs race är det ju inget att ha i julgranen direkt enligt mig.
Men visst, vissa vill väll ha lite snabbare familje bilar smile

BMW 328iM "Lilan" (1997)
NickeR32
27 februari 2009 · 870 Inlägg

TranceRacer skrev:
denna tråd var rolig att läsa.
en vanlig personbil kan aldrig jämföras mot sportbilar så enkelt är det.
kört mot 9-3 aeros som haft 300hkr+  när jag ägde min helt orginal R33GTR V-spec.
De skröt om hur jäkla snabba deras bilar va, "helt sanslös bil den spinner på 3an!"
Ja, jippie, du har en okörbar bil!
Behöver jag ens säga att det va inte lönt att köra mot saab efter det?
Stod still nästan medans jag var uppe i 100km/h, han var väll uppe i 40 kanske?

Körde även mot en autotech trimmad mörkgrön tror jag det var, 850 på nästan 400hkr sa han.
Äntligen lite mostånd!
Men nej, även han hade ingen chans.
Spinner ju bort all effekt, suck.
Duger de bara till motorvägs race är det ju inget att ha i julgranen direkt enligt mig.
Men visst, vissa vill väll ha lite snabbare familje bilar smile

Jag tror att det är lite därför folk trimmar som du kallar "familjebilar".
För låt oss säga att du ligger på motovägen, du kör om en Volvo 740, som är lite "stylad".
Du tänker inte mer på de och kör vidare i din fina R33:a, men så ser du volvon i bakspegeln kommer närmare och närmare, och du går in i högerfilen. Volvon kör upp bredvid dig och ger tecken för race, du tänker "vafan en tråkig volvo har ju ingen chans" och såklart gasar du på. MEN det roliga i detta scenario är att bilen är t.ex denna - http://www.garaget.org/?car=12141 - en Volvo med 692hk och 804Nm. Tror inte du har någon chans hur mkt sportbil du än kör roll
Just därför trimmar man "familjebilar"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang