Varför slits däcken mycket i mitten på Mercedes C320?

R1kard V-Power
4 februari 2009 · 1 186 Inlägg

Tjenare

Farsan har en Benz C320 där bakdäcken slits väldigt mycket just i mitten. Däckfirman säger att han har för lite luft men han tror själv att bakvagnen måste ställas in. Vad tror ni är orsaken till slitaget i mitten?

Tack på förhand
/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Werf Drift 4 life
4 februari 2009 · 17 Inlägg

För lite luft?! snarare för mycket. det är min gissning!
Mvh

Nissan 200sx s13 "Grisen" (1989)
Masterworks
4 februari 2009 ·

Som verkstaden säger, för lite luft!

evilaudio
4 februari 2009 · 16 195 Inlägg

slits dom mycke på MITTEN så e de för mycke luft i dom.. 

om bakvagnen e felinställd så sliter mycke på antingen innersida elle yttersida

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
4 februari 2009 · 16 195 Inlägg

Masterworks skrev:
Som verkstaden säger, för lite luft!

nee.. för mycke måste de väl va.. elle??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Masterworks
4 februari 2009 ·

evilaudio skrev:
slits dom mycke på MITTEN så e de för mycke luft i dom.. 

om bakvagnen e felinställd så sliter mycke på antingen innersida elle yttersida

Sorry Evil men det är för LITE luft när det slits i mitten, däcket "sväller"
när det roterar och har för lite tryck!

Men du har rätt angående hjulvinklarna! hehehe...

evilaudio
4 februari 2009 · 16 195 Inlägg

Masterworks skrev:

evilaudio skrev:
slits dom mycke på MITTEN så e de för mycke luft i dom.. 

om bakvagnen e felinställd så sliter mycke på antingen innersida elle yttersida

Sorry Evil men det är för LITE luft när det slits i mitten, däcket "sväller"
när det roterar och har för lite tryck!

Men du har rätt angående hjulvinklarna! hehehe...

å fan..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
FLindgren
4 februari 2009 · 5 089 Inlägg

FÖRR så var det att hade man för lite luft så slets det i ytterkanterna. och för mycket så slits det i mitten för däcken "bular" upp sig så mycket...
Men dagens däck är så förstärka att dom kan inte "bula" upp sig på samma sätt. så det blir att dom slits på ytterkanten när det är för mycket luft då..
Och så slits dom i mitten för att man har för lite luft, det är ingen spänns på däcken när dte är för lite luft och så "slungas" däcket ihop. Går att jämnföra med ett dragsterdäck ungefär.. när dom kör iväg så resen sig däcket i mitten(jag är inte bra på att förklara men jag hoppas ni fattar).

Edit. vad är det för bredd på däcken? sådanadära jättebreda däck är nästan normalt att dom sliter mera i mitten.

Senast redigerat av FLindgren (4 februari 2009)

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
-stoffe-
4 februari 2009 · 1 271 Inlägg

hur svårt är det att kolla på däck tillverkarens sida sen gå ut och kolla om det är det trycket det ska vara???

Stefan Varberg Supraman
4 februari 2009 · 2 300 Inlägg

Lyssna på däckverkstaden, det stämmer att det e för lite luft i ert fall.
Fråga verkstaden vad det ska vara för tryck och kör med det.
Dock kommer det att fortsätta att va mer slitet på mitten på dom som sitter på, går inte att kompensera.
Förändringen kommer att märkas på nästa uppsättning som ni kör med rätt tryck på.
Och ett tips, gör en fyrhjulsinställning.
Det e bra att kolla upp hur hjulen står med jämna mellanrum.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Phaetoon
4 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Håll dig till en tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p1467286
Tråd låst.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang