EmilHammarlund skrev:
Bättre än kol även fast kärnkraft är långt ifrån miljövänligt som även det släpper ut mycket koldioxid.
Tyvärr så kanske nya kärnkraftverk gör att utbyggnaden av t ex vinkraftverk går långsammare. Vore bättre att bara renovera gamla så länge som Socialdemokraterna ville tror jag. Vindkraftverk stör inte mig, vill man ha el får man stå ut med att se vita pinnar med en snurra och den jag lyssnade på hördes bara lite om man stod precis under. Någon mer som hörde på tv att barn nära kärnkraftverk oftare får cancer? Men vad gör det när föräldrarna får billig el? Denna forsknig verkar lite seriös åtminstone eftersom resultate baseras på riktiga människor och dessutom vet alla att sådana ämnen är onyttigt. Det bästa är att leva mer energisnålt och tänka på framtiden.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.14554 … verk-oroar
Det är rent skitsnack att man får cancer om man bor i närheten av ett kärnkraftverk, nivåerna där är inte högre än någon annanstans.
Vindkraftverk hörs inte kanske, men det betyder inte att du inte påverkas av dom. Vindsnurror skapar infraljud (ljud under 20 Hz) och gör att man drabbas av obehagskänslor, ångest, stress osv. Infraljud skapas lätt i ventilationssystem i hus också, det är därför man är noga med att ha ljuddämpare innan luften pumpas ut i rum.
Det går inte att bara stänga fönstret för att slippa infraljud, det går lätt genom fönster och t.om väggar.
MEN, jag är inte säker på att moderna vindsnurror har det här problemet. Dom BÖR ha fixat det. Orkar inte googla och kolla.
Vindkraft kan heller inte ersätta kärnkraft då det inte finns nån garanti att det ALLTID blåser. Det är ju inte så att vi kan lagra skiten på batterier.
Det bästa vi kan göra är att bygga ut de kärnkraftverk som används, uppgradera och bygga till reaktorer om det behövs.
-----------------------------------------
Att dra paralleller till olyckan i USA är dumt då dom inte hade samma säkerhetssystem som vi har i svenska kärnkraftverk. Kontroll/stopp-stavarna i den reaktorn trycktes in underifrån men dom kärvade fast då reaktorn blev för varm. I sverige sitter stavarna upphängda åvanför, så fort något händer så sänks dom rätt ner i reaktorn som då slutar fungera omedelbart. Sen finns det ett sätt att manuellt kapa linorna som dom hänger i, ifall alla andra backup system skulle sluta funka av nån anledning.
Tjernobyl är en annan historia, den reaktorn var av en sån typ som kan tillverka stridsspetsar vilket gjorde att man inte kunde ha lika hög säkerhet som en vanlig reaktor. Det tillsammans med att man hade orutinerad personal som dessutom sket i varningssignalerna bidrog att saker flög i luften. Ordentligt.

![http://wearscience.com/img450/nuke_hugger.gif]()