Piggyback system till volvo (B230ft/fk)?

knwm
5 februari 2009 · 15 Inlägg

Tjenna, jag undrar om det finns något piggyback system som kan användas på en volvo 740 tic med b230ft/fk motor. Och givetvis något prisvärt o bra system isf.

Volvo V70 "YellowLightClub" (2010)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
5 februari 2009 · 716 Inlägg

SMT6 finns ju, tänkte stoppat i det i min röda. men ångrade mig sen:P

Vad vill du ha ut av det?

Mr_EmCom Med.lem
5 februari 2009 · 3 759 Inlägg

Inte spec svårt att bygga sj.
Kolla skogenracing..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
knwm
5 februari 2009 · 15 Inlägg

Rooth07 skrev:
SMT6 finns ju, tänkte stoppat i det i min röda. men ångrade mig sen:P

Vad vill du ha ut av det?

Jag läste om SMT6 men såg att de hade fått rätt mkt kritik.. tänkte bara höra om nån visste om de fanns nåt mer prisvärt piggyback, sen de jag mest undrar är om de går å bygga på en volvo med b230ft, o hur de funkar med dens original styrsystem..

Volvo V70 "YellowLightClub" (2010)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
5 februari 2009 · 716 Inlägg

knwm skrev:

Rooth07 skrev:
SMT6 finns ju, tänkte stoppat i det i min röda. men ångrade mig sen:P

Vad vill du ha ut av det?

Jag läste om SMT6 men såg att de hade fått rätt mkt kritik.. tänkte bara höra om nån visste om de fanns nåt mer prisvärt piggyback, sen de jag mest undrar är om de går å bygga på en volvo med b230ft, o hur de funkar med dens original styrsystem..

Ja det lirar med FT men är inget som rekomenderas. Bättre att lägga pengar på ett riktigt styrsystem.
Men frågan är ju som sagt vad du vill ha ut av det hela?

knwm
5 februari 2009 · 15 Inlägg

Rooth07 skrev:

knwm skrev:

Rooth07 skrev:
SMT6 finns ju, tänkte stoppat i det i min röda. men ångrade mig sen:P

Vad vill du ha ut av det?

Jag läste om SMT6 men såg att de hade fått rätt mkt kritik.. tänkte bara höra om nån visste om de fanns nåt mer prisvärt piggyback, sen de jag mest undrar är om de går å bygga på en volvo med b230ft, o hur de funkar med dens original styrsystem..

Ja det lirar med FT men är inget som rekomenderas. Bättre att lägga pengar på ett riktigt styrsystem.
Men frågan är ju som sagt vad du vill ha ut av det hela?

Okej, de ska ju vara en kul förstabil, vet ej om jag vill lägga pengar på ett sprut redan nu.. Men det är tänkt att ja ska trimma lite smått o sen mappa efter de, det räcker att ja bara kommer kunna mappa luft/bränsle:)

Volvo V70 "YellowLightClub" (2010)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
5 februari 2009 · 716 Inlägg

knwm skrev:

Rooth07 skrev:

knwm skrev:

Jag läste om SMT6 men såg att de hade fått rätt mkt kritik.. tänkte bara höra om nån visste om de fanns nåt mer prisvärt piggyback, sen de jag mest undrar är om de går å bygga på en volvo med b230ft, o hur de funkar med dens original styrsystem..

Ja det lirar med FT men är inget som rekomenderas. Bättre att lägga pengar på ett riktigt styrsystem.
Men frågan är ju som sagt vad du vill ha ut av det hela?

Okej, de ska ju vara en kul förstabil, vet ej om jag vill lägga pengar på ett sprut redan nu.. Men det är tänkt att ja ska trimma lite smått o sen mappa efter de, det räcker att ja bara kommer kunna mappa luft/bränsle:)

Jo sant=) men blir ju massa krabb på vägen, till exempel större lmm mm, skönt att slippa den med ett riktigt sprut:P

Hade ett autronicsprut på den gråa 740in jag hade, och det lirade fint=)

knwm
6 februari 2009 · 15 Inlägg

Rooth07 skrev:

knwm skrev:

Rooth07 skrev:

Ja det lirar med FT men är inget som rekomenderas. Bättre att lägga pengar på ett riktigt styrsystem.
Men frågan är ju som sagt vad du vill ha ut av det hela?

Okej, de ska ju vara en kul förstabil, vet ej om jag vill lägga pengar på ett sprut redan nu.. Men det är tänkt att ja ska trimma lite smått o sen mappa efter de, det räcker att ja bara kommer kunna mappa luft/bränsle:)

Jo sant=) men blir ju massa krabb på vägen, till exempel större lmm mm, skönt att slippa den med ett riktigt sprut:P

Hade ett autronicsprut på den gråa 740in jag hade, och det lirade fint=)

Men tror du inte man kan använda MAP-sensor ist för lmm om man kör med piggyback?roll

Volvo V70 "YellowLightClub" (2010)
MeloveGolf Vw trimmare
6 februari 2009 · 2 995 Inlägg

knwm skrev:

Men tror du inte man kan använda MAP-sensor ist för lmm om man kör med piggyback?roll

luftsensor + mapsensor så kan du ta väck lmm.....

har provat smt-6 på min och fann då inga fel skitlätt när man utgår från orignal mappen speciellt om man bara gjort lättare mods tex höjt laddtryck och behöver skjuta extra soppa...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
6 februari 2009 · 716 Inlägg

knwm skrev:

Rooth07 skrev:

knwm skrev:

Okej, de ska ju vara en kul förstabil, vet ej om jag vill lägga pengar på ett sprut redan nu.. Men det är tänkt att ja ska trimma lite smått o sen mappa efter de, det räcker att ja bara kommer kunna mappa luft/bränsle:)

Jo sant=) men blir ju massa krabb på vägen, till exempel större lmm mm, skönt att slippa den med ett riktigt sprut:P

Hade ett autronicsprut på den gråa 740in jag hade, och det lirade fint=)

Men tror du inte man kan använda MAP-sensor ist för lmm om man kör med piggyback?roll

piggyback....(den jobbar mellan orginal databox och din motor och lurar signalerna...)Vilket betyder att du måste ha en större LMM...Du kommer inte ifrån det... Du måste ha ett riktigt sprut om du ska ta bort LMM... Det funkar inge bra att låta piggyback ersätta LMM med en MAP tyvärr..i teorin men aldrig i praktiken...

knwm
6 februari 2009 · 15 Inlägg

Rooth07 skrev:

knwm skrev:

Rooth07 skrev:

Jo sant=) men blir ju massa krabb på vägen, till exempel större lmm mm, skönt att slippa den med ett riktigt sprut:P

Hade ett autronicsprut på den gråa 740in jag hade, och det lirade fint=)

Men tror du inte man kan använda MAP-sensor ist för lmm om man kör med piggyback?roll

piggyback....(den jobbar mellan orginal databox och din motor och lurar signalerna...)Vilket betyder att du måste ha en större LMM...Du kommer inte ifrån det... Du måste ha ett riktigt sprut om du ska ta bort LMM... Det funkar inge bra att låta piggyback ersätta LMM med en MAP tyvärr..i teorin men aldrig i praktiken...

Okej tack för svaret:D

Volvo V70 "YellowLightClub" (2010)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
6 februari 2009 · 716 Inlägg

knwm skrev:

Rooth07 skrev:

knwm skrev:

Men tror du inte man kan använda MAP-sensor ist för lmm om man kör med piggyback?roll

piggyback....(den jobbar mellan orginal databox och din motor och lurar signalerna...)Vilket betyder att du måste ha en större LMM...Du kommer inte ifrån det... Du måste ha ett riktigt sprut om du ska ta bort LMM... Det funkar inge bra att låta piggyback ersätta LMM med en MAP tyvärr..i teorin men aldrig i praktiken...

Okej tack för svaret:D

Det är svaret jag fått från Maxxtuning iaf, om SMT6 systemet, och dom tyckte inte jag skulle använda det iaf:P

MeloveGolf Vw trimmare
6 februari 2009 · 2 995 Inlägg

Rooth07 skrev:
piggyback....(den jobbar mellan orginal databox och din motor och lurar signalerna...)Vilket betyder att du måste ha en större LMM...Du kommer inte ifrån det... Du måste ha ett riktigt sprut om du ska ta bort LMM... Det funkar inge bra att låta piggyback ersätta LMM med en MAP tyvärr..i teorin men aldrig i praktiken...

din styrbox bryr sig inte skit om du har lmm eller map sensor allt den går efter är 0-5v sen vad du använder för att få fram det är skitsamma (på sugis kan man köra tps som last istället för lmm)

Nu propsar jag inte för smt-6 (jag kör megasquirt) men gör man mindre mods fungerar det utmärkt oavsett lmm/map...(har provat bägge delar)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Holme
6 februari 2009 · 1 417 Inlägg

Gör inte Civinco piggybacks?
Annars får du ju ett komplett VEMS för skapliga pengar. Men det är ett stand-alonesprut isåfall.

torpis Forummoderator
6 februari 2009 · 10 572 Inlägg

knwm skrev:
det räcker att ja bara kommer kunna mappa luft/bränsle:)

Har inte fått grepp om målsättningen.  Men att bara mappa luft/bränsle är absolut inte nog. Mycket av effekten ligger i tändläget. Att mörka bort fel med att ösa på soppa eller hitta effekt genom att öka laddtrycket till 2.3bar och sen täcka över spikningar med öppna spridare är inte bra.

piggyback är inte bra.

torpis skrev:
Sprutet är bara "bilen" chippet är "föraren"   En supra är långsam med Mona Sahlin bakom ratten, chippar man så får man The Stig som kör bilen. En mappning kan man säga motsvarar att The Stig får en dags träning med bilen på bana.  Piggyback kan vi säga är som att Mona kör och Stig sitter brevid och säger hur hon skall göra.

Satsa hellre på ett billigt sprut än att köpa en piggyback som är nästan lika dyr och inte kan något så basalt som att tidigarelägga tändningen.

E85 utan höjt tändläge är som att blanda grogg utan sprit - liksom inte alls lika kul

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TurbOla Reservdansk
6 februari 2009 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:
Sprutet är bara "bilen" chippet är "föraren"   En supra är långsam med Mona Sahlin bakom ratten, chippar man så får man The Stig som kör bilen. En mappning kan man säga motsvarar att The Stig får en dags träning med bilen på bana.  Piggyback kan vi säga är som att Mona kör och Stig sitter brevid och säger hur hon skall göra.

Piggyback-systemet är inte killen i baksätet med en pistol mot huvudet på föraren och som vansinnigt skriker hur föraren ska köra? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torpis Forummoderator
6 februari 2009 · 10 572 Inlägg

TurbOla skrev:

torpis skrev:
Sprutet är bara "bilen" chippet är "föraren"   En supra är långsam med Mona Sahlin bakom ratten, chippar man så får man The Stig som kör bilen. En mappning kan man säga motsvarar att The Stig får en dags träning med bilen på bana.  Piggyback kan vi säga är som att Mona kör och Stig sitter brevid och säger hur hon skall göra.

Piggyback-systemet är inte killen i baksätet med en pistol mot huvudet på föraren och som vansinnigt skriker hur föraren ska köra? wink

jo, om nån som inte kan mappa har jsuterat in det smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
knwm
6 februari 2009 · 15 Inlägg

torpis skrev:

knwm skrev:
det räcker att ja bara kommer kunna mappa luft/bränsle:)

Har inte fått grepp om målsättningen.  Men att bara mappa luft/bränsle är absolut inte nog. Mycket av effekten ligger i tändläget. Att mörka bort fel med att ösa på soppa eller hitta effekt genom att öka laddtrycket till 2.3bar och sen täcka över spikningar med öppna spridare är inte bra.

piggyback är inte bra.

torpis skrev:
Sprutet är bara "bilen" chippet är "föraren"   En supra är långsam med Mona Sahlin bakom ratten, chippar man så får man The Stig som kör bilen. En mappning kan man säga motsvarar att The Stig får en dags träning med bilen på bana.  Piggyback kan vi säga är som att Mona kör och Stig sitter brevid och säger hur hon skall göra.

Satsa hellre på ett billigt sprut än att köpa en piggyback som är nästan lika dyr och inte kan något så basalt som att tidigarelägga tändningen.

E85 utan höjt tändläge är som att blanda grogg utan sprit - liksom inte alls lika kul

Okej så då är det bättre att köpa ett eftermarknadssprut? du missförstod mig nog, det jag mena att jag bara skulle kunna mappa luft/bränsle. Eftersom jag inte har mappat någon bil innan är det ju lättare att bara kunna mappa luft/bränsle genom sprutet och "mappa" tändningen manuelt på fördelaren?? Tips på nåt billigt prisvärt sprut?big_smile

Volvo V70 "YellowLightClub" (2010)
wildboy_87_
6 februari 2009 · 1 062 Inlägg

megasquirt version ms1 v3 med extrakoden e nog det billigaste å bästa sprutet för din del

mvh

Team Björkeryd
MeloveGolf Vw trimmare
7 februari 2009 · 2 995 Inlägg

torpis skrev:
Satsa hellre på ett billigt sprut än att köpa en piggyback som är nästan lika dyr och inte kan något så basalt som att tidigarelägga tändningen.

E85 utan höjt tändläge är som att blanda grogg utan sprit - liksom inte alls lika kul

huh? du menar alltså att en piggyback inte kan styra tändingen? roll

vilka piggyback kollar du på? ryska versionen anpassat för vaz? vet inget "piggyback" som inte kan mappa både bränsle och tänding åt vilka håll man vill...

som sagt ska man göra små förändringar tex höjt ladd funkar smt-6 utmärkt
i annat fall bör man kolla eftermarknads...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang