3973
Sök

Bromsar bak Golf III -94

minihea
5 februari 2009
Trådstartare
Frågan lyder- är det svårt att sätta på bromskivor istället för mina bromstrummor bak på golfen?
Mycket man får ändra på eller går det att slänga ditt lätt?
Vad måste man göra?
Mvh kim olsson:)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 februari 2009
minihea skrev:
Frågan lyder- är det svårt att sätta på bromskivor istället för mina bromstrummor bak på golfen?
Vad måste man göra?

plocka en hel bakaxel med skivbromsar orignal är lättast sen tillkommer ju lite annat typ handbroms...

minihea
6 februari 2009
Trådstartare
Oki
Så det är det lättaste sättet då antar jag!?

MeloveGolf skrev:
minihea skrev:
Vad måste man göra?

plocka en hel bakaxel med skivbromsar orignal är lättast sen tillkommer ju lite annat typ handbroms...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 februari 2009
minihea skrev:
Oki
Så det är det lättaste sättet då antar jag!?

beror på du kan även göra det på andra vis byta tappar,hjulnav etc till gti modellen....

på mk2 fick man skaffa reducringsventil (sitter ihop med bakaxel på senare mod),huvudcylinder etc från en som redan hade skivbromsar och mk3 skiljer inte mkt så tror det är samma sak där...

har inte huvudcylinder nr i skallen säkrast är att kolla med vag hur reducringsventiler/huvudcylindrar skiljer sig åt vet som sagt bara att på mk2 är det skillnad
Senast redigerat av MeloveGolf (6 februari 2009)

Diktator
968 Inlägg
6 februari 2009
ja, huvudcylinder kan jag direkt säga att den måste bytas, det är olika mängder vätska som krävs för att flytta en trumbroms (kolvar) mot en skivbroms kolv. så plocka även det från samma bil som du plockar hela bak axeln...

annars så är det samma fästen på alla bakaxlar, men tror faktiskt plocka hela skiten är enklast...

kan även bli till så att besiktnings gubben blir lack när man gjort sånt byte, eftersom bilen inte är typad med skrivbromsar

2 665 Inlägg
6 februari 2009
Man undrar nästan varför ska du göra det besväret på en 90hk cl ???

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Random Hero
4 047 Inlägg
6 februari 2009
trumbromar är mkt bättre än skivbromsar, de krånglar nästan aldrig, rostar inte o blir inte skevt o har sej, de enda som strular me dem egentligen är cylindern som kan läcka, ha kvar trummorna men köp nya backar o cylindrar o kanske kolla över rören så har du bra bromsar som håller länge smile

Dog food lid. Backwards

minihea
8 februari 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Man undrar nästan varför ska du göra det besväret på en 90hk cl ???

Kan ju alltid vara kul att inte alltid ha samma som alla andra!
Det är skit samma om den har 90hk det är inte det att den skull ha dåliga bromsar eller liknande bilen bromsar bra!smile
Tycker personligen det är snyggare med skivbromsar än trummor sen till sommaren när andra fälgar kommer på!

Mvh Minihea

minihea
8 februari 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
trumbromar är mkt bättre än skivbromsar, de krånglar nästan aldrig, rostar inte o blir inte skevt o har sej, de enda som strular me dem egentligen är cylindern som kan läcka, ha kvar trummorna men köp nya backar o cylindrar o kanske kolla över rören så har du bra bromsar som håller länge smile

Det är inte fråga om dåliga bromsar den bromsar fin fint smile

Får se vad man har för planer med bilen i den snarast framtiden big_smile

minihea
8 februari 2009
Trådstartare
Brandis skrev:
ja, huvudcylinder kan jag direkt säga att den måste bytas, det är olika mängder vätska som krävs för att flytta en trumbroms (kolvar) mot en skivbroms kolv. så plocka även det från samma bil som du plockar hela bak axeln...

annars så är det samma fästen på alla bakaxlar, men tror faktiskt plocka hela skiten är enklast...

kan även bli till så att besiktnings gubben blir lack när man gjort sånt byte, eftersom bilen inte är typad med skrivbromsar

Tackar för bra tips!!!

Ja det är helt säkert att han blir! Men då får det bli ny typad bil.

Får se vad man gör med frågan!

Sök