Köpråd: S40 2,0t vs s60 2,4t?

Tropp Mongo
8 februari 2009 · 439 Inlägg

Skulle säga s60.

Storebror har en s60 2.4t och den är hur bekväm som hälst att åka i samt riskigt snygg både invändigt och utvändigt.

s40 har ja dock inte åkt mycket med men min mor har en v40 2.0t och visst. bekväm och går bra men mycket roligare att åka s60.

men det är ju bara min åsikt. smile

Mvh Tropp

My Toyota Is Fantastic
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55#p887055
Mitt och Aalbins projekt. Bygger kjolpaket från grund! Corolla e10.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=56054
Ford Mondeo (2015)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 februari 2009 · 1 874 Inlägg

S60 alla dagar i veckan.

nitrox Defloratör.
8 februari 2009 · 641 Inlägg

Rquired skrev:

nitrox skrev:
det var väl inte så illa menat från min sida.

precisera vad volvo saknar?

Volvo är enligt mig trevliga bilar, speciellt de lite nyare med T5an med även 850 och S70. X40n har jag aldrig varit så förtjust i tyvärr. Tycker om känslan av trygghet och lite smågungig komfort också (positivt menat)

Den stora nackdelen jag ser med Volvo är snarare den filosofi de bygger bilar med. Körglädje eller närvaro/kommunikation med föraren är inte prioriterat. Vilket är ett krav för mig i alla fall.

Sen är de numera framhjulsdrivna, och saknar premium-känslan. Känslan av att allting har tänkts igenom en extra gång, att man suttit och planerat vad varenda liten grej skall göra och hur de skall fungera. Och den höga kvalitetskänslan. Allt detta saknar Volvo. Samtidigt som det inte är dyrare att äga en Bmw, som har allt ovanstående.

Så fel fokus, inte premium och för dyra att äga i förhållande till vad man får helt enkelt

EDIT: Nu preciserade jag vad Volvo saknar i mina ögon, inte vad en bil ska ha som du skrev i ett senare inlägg

Okej kan hålla med om att volvo inte är så mycket premium men jag tycker ändå att tex s60 t5 ger ett väldigt sportigt intryck trotts allt som exempel.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att bmw är premium rakt igenom vi gör ett nytt exempel bmws nyare karosser av 5 serien tycker helt klart att volvos nyare s80 är en bra konkurent mot dom bilarna

Sen tycker iaf jag att bmws inredning tex lämnar väldigt mycket att önska iaf i e46 som jag tittat extra mycket på innan. Visst sköna kaross linjer men inredningen ger inte en kännsla av kvalite snarare en kännsla av avsaknaden av något.

Hoppas du ser detta som ett seriöst debatt inlägg i den nu totalt förstörda tråden och inte som bajskastning:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
-Akerfeldt-
8 februari 2009 · 2 638 Inlägg

TurbOla skrev:
.......... Men jag är alltid lika road av att se hur du lyckas få in BMW i en topic där köpråd om 2 olika Volvo-modeller efterfrågas...

Känns som om tråden spårat ut totalt med allt snack om bmw, när tråden från början handlar om jämförelse mellan två volvomodeller.
Dock får nog trådskaparen skylla sig själv lite när han plötsligt skriver såhär:

stejo780 skrev:
BMW 330ci blir nästa bil förmodligen. Men har inte pengar till en sådan än. Går väl att få en 328 för runt 70k också men då förmodligen import och höga mil.

/Stefan

_Nas_
8 februari 2009 · 309 Inlägg

Jävlar vilken pajkastning tongue

Att köra turbo är beroendeframkallande...
TurbOla Reservdansk
8 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Aker_s40 skrev:
Känns som om tråden spårat ut totalt med allt snack om bmw, när tråden från början handlar om jämförelse mellan två volvomodeller.
Dock får nog trådskaparen skylla sig själv lite när han plötsligt skriver såhär:

stejo780 skrev:
BMW 330ci blir nästa bil förmodligen. Men har inte pengar till en sådan än. Går väl att få en 328 för runt 70k också men då förmodligen import och höga mil.

/Stefan

Ah, det missade jag när jag ögnade igenom tråden i natt.
Men om TS inte har råd att köpa en begagnad 328, hur ska han då kunna köpa en S40 eller S60, dom är svåra att hitta i den prisklassen, om man inte ska ha en 140hk version, typ -01a med 20 000 mil på mätaren...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
8 februari 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Framkomligheten påverkas inte beroende på vart drivningen sitter, bortsett från fyrhjulsdrift då förstås.
Har inga problem att komma fram med min bil, eller pappas sänkta bmw i snö. Körde runt på smålänska grusväger täcka med snö utan några som helst problem...

På en fwd-bil har du ju all vikt på framhjulen som dessutom driver.
Så ska man ta sig fram i snö så måste ju rent fysiskt en fwd-bil vara det bästa?
En rwd-bil har ju drivningen bak, där du också har minst vikt då motorn ligger fram.

Klassiskt exempel på detta är Volvo 200, 700 och 900-serien som är väldigt lätta baktill, jag fick ju lasta i vikter varje vinter för att inte sladda alltför mycket. wink
Visst är det ju bra med en lätt bil baktill om man vill leka, men den måste ju bli nervös och börja dansa då ju, om den är så lätt jämfört med framänden?

Men jag är alltid lika road av att se hur du lyckas få in BMW i en topic där köpråd om 2 olika Volvo-modeller efterfrågas... wink

Det sistnämda är en personlig specialité big_smile
(*som du ser ovan, dessutom slutade med att han vill köpa Bmw istället wink *)

Jo, att till exempel Bmw E30 är dålig i snö kan jag hålla med om i och med att den är lätt i baken. Men bäst i snö borde 50/50 viktfördelning vara? Det vill säg att lika mycket tryck på alla hjulen och ett par (helst 4 men 4wd är inte med i debatten) driver? I så fall borde många Bmw, tex E36an som har 50/50 vara bra vinterbilar?

Så som du beskiver borde baktunga Porsche 911 (mest vikt över drivhjulen?) vara den optimala bilen uppför en hal backe, men jag tror nog det kommer gå rätt så illa wink

Senast redigerat av Rquired (8 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mange_GVe
8 februari 2009 · 338 Inlägg

s60 utan tvekan går inte att jämnföra med en s40, känns inte som en riktig volvo.

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2009 · 12 512 Inlägg

nitrox skrev:

Rquired skrev:

nitrox skrev:
det var väl inte så illa menat från min sida.

precisera vad volvo saknar?

Volvo är enligt mig trevliga bilar, speciellt de lite nyare med T5an med även 850 och S70. X40n har jag aldrig varit så förtjust i tyvärr. Tycker om känslan av trygghet och lite smågungig komfort också (positivt menat)

Den stora nackdelen jag ser med Volvo är snarare den filosofi de bygger bilar med. Körglädje eller närvaro/kommunikation med föraren är inte prioriterat. Vilket är ett krav för mig i alla fall.

Sen är de numera framhjulsdrivna, och saknar premium-känslan. Känslan av att allting har tänkts igenom en extra gång, att man suttit och planerat vad varenda liten grej skall göra och hur de skall fungera. Och den höga kvalitetskänslan. Allt detta saknar Volvo. Samtidigt som det inte är dyrare att äga en Bmw, som har allt ovanstående.

Så fel fokus, inte premium och för dyra att äga i förhållande till vad man får helt enkelt

EDIT: Nu preciserade jag vad Volvo saknar i mina ögon, inte vad en bil ska ha som du skrev i ett senare inlägg

Okej kan hålla med om att volvo inte är så mycket premium men jag tycker ändå att tex s60 t5 ger ett väldigt sportigt intryck trotts allt som exempel.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att bmw är premium rakt igenom vi gör ett nytt exempel bmws nyare karosser av 5 serien tycker helt klart att volvos nyare s80 är en bra konkurent mot dom bilarna

Sen tycker iaf jag att bmws inredning tex lämnar väldigt mycket att önska iaf i e46 som jag tittat extra mycket på innan. Visst sköna kaross linjer men inredningen ger inte en kännsla av kvalite snarare en kännsla av avsaknaden av något.

Hoppas du ser detta som ett seriöst debatt inlägg i den nu totalt förstörda tråden och inte som bajskastning:P

Missade detta inlägget tongue

Vet inte vad du saknar i E46ans inredning, men den har fått en hel del beröm för att vara välbyggd och genomtänkt med trevliga material. Kan väl hålla med att det inte är samma sak som i en gammal E34a, men det beror väl mycket på att det ska vaa mer miljövänligt idag tongue

Och S80 har fått spö när den testats mot E60n, ett flertal gånger... Senast var det väl i Teknikens Värld i ett test mot Bmw 530D och Jaguar XF 2.7D.

Senast redigerat av Rquired (8 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
nitrox Defloratör.
8 februari 2009 · 641 Inlägg

Rquired:
Jag inser nu att jag aldrig kommer kunna värva dig till volvo stallet. Men om man kan bortse från fwd så tycker iaf jag att volvo borde finnas med som alternativ när man väljer bil.
tongue

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2009 · 12 512 Inlägg

nitrox skrev:
Rquired:
Jag inser nu att jag aldrig kommer kunna värva dig till volvo stallet. Men om man kan bortse från fwd så tycker iaf jag att volvo borde finnas med som alternativ när man väljer bil.
tongue

Hehe, bra försök i alla fall smile
Varken framhjulsdrift eller Volvo är något dåligt, tvärt om. Men av flera bra saker måste man välja ut vad som passar en själv bäst, och i mitt fall är det inte Volvo eller framhjulsdrift. Och när någon frågar på ett forum vilken bil som passar lägger jag fram det alternativ jag tror passar.

Sedan spårar det ur ibland när två med olika åsikter möts, men huvudsaken är att väljer rätt bil på rätt grunder. Även om det i vissa fall slutar med att vi förstör tråden roll

Jag kommer förmodligen aldrig att få över dig på Bmw sidan heller, men vi kan väl enas om att både bmw och volvo är ett bra köp.

EDIT: Hoppas du inte tog illa upp när jag tog upp din 240 som ett exempel, det verkar vara en frän bil. Utan det var mest för att illustrera ett exempel.

Senast redigerat av Rquired (8 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
nitrox Defloratör.
9 februari 2009 · 641 Inlägg

Rquired skrev:

nitrox skrev:
Rquired:
Jag inser nu att jag aldrig kommer kunna värva dig till volvo stallet. Men om man kan bortse från fwd så tycker iaf jag att volvo borde finnas med som alternativ när man väljer bil.
tongue

Hehe, bra försök i alla fall smile
Varken framhjulsdrift eller Volvo är något dåligt, tvärt om. Men av flera bra saker måste man välja ut vad som passar en själv bäst, och i mitt fall är det inte Volvo eller framhjulsdrift. Och när någon frågar på ett forum vilken bil som passar lägger jag fram det alternativ jag tror passar.

Sedan spårar det ur ibland när två med olika åsikter möts, men huvudsaken är att väljer rätt bil på rätt grunder. Även om det i vissa fall slutar med att vi förstör tråden roll

Jag kommer förmodligen aldrig att få över dig på Bmw sidan heller, men vi kan väl enas om att både bmw och volvo är ett bra köp.

EDIT: Hoppas du inte tog illa upp när jag tog upp din 240 som ett exempel, det verkar vara en frän bil. Utan det var mest för att illustrera ett exempel.

No hard feelings det var ju jag som börja:D

Faktist skulle jag bygga banbil skulle jag inte bygga på en volvo utan en bmw e36 . sportigare standard bil går inte att finna:P Men som vardags/finbil kommer jag aldrig ha annat än volvo:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Rquired Allmänt envis
9 februari 2009 · 12 512 Inlägg

nitrox skrev:

Rquired skrev:

nitrox skrev:
Rquired:
Jag inser nu att jag aldrig kommer kunna värva dig till volvo stallet. Men om man kan bortse från fwd så tycker iaf jag att volvo borde finnas med som alternativ när man väljer bil.
tongue

Hehe, bra försök i alla fall smile
Varken framhjulsdrift eller Volvo är något dåligt, tvärt om. Men av flera bra saker måste man välja ut vad som passar en själv bäst, och i mitt fall är det inte Volvo eller framhjulsdrift. Och när någon frågar på ett forum vilken bil som passar lägger jag fram det alternativ jag tror passar.

Sedan spårar det ur ibland när två med olika åsikter möts, men huvudsaken är att väljer rätt bil på rätt grunder. Även om det i vissa fall slutar med att vi förstör tråden roll

Jag kommer förmodligen aldrig att få över dig på Bmw sidan heller, men vi kan väl enas om att både bmw och volvo är ett bra köp.

EDIT: Hoppas du inte tog illa upp när jag tog upp din 240 som ett exempel, det verkar vara en frän bil. Utan det var mest för att illustrera ett exempel.

No hard feelings det var ju jag som börja:D

Faktist skulle jag bygga banbil skulle jag inte bygga på en volvo utan en bmw e36 . sportigare standard bil går inte att finna:P Men som vardags/finbil kommer jag aldrig ha annat än volvo:P

Kul å höra tongue
Tur egentligen att folk är olika wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
nitrox Defloratör.
9 februari 2009 · 641 Inlägg

Rquired skrev:

nitrox skrev:

Rquired skrev:

Hehe, bra försök i alla fall smile
Varken framhjulsdrift eller Volvo är något dåligt, tvärt om. Men av flera bra saker måste man välja ut vad som passar en själv bäst, och i mitt fall är det inte Volvo eller framhjulsdrift. Och när någon frågar på ett forum vilken bil som passar lägger jag fram det alternativ jag tror passar.

Sedan spårar det ur ibland när två med olika åsikter möts, men huvudsaken är att väljer rätt bil på rätt grunder. Även om det i vissa fall slutar med att vi förstör tråden roll

Jag kommer förmodligen aldrig att få över dig på Bmw sidan heller, men vi kan väl enas om att både bmw och volvo är ett bra köp.

EDIT: Hoppas du inte tog illa upp när jag tog upp din 240 som ett exempel, det verkar vara en frän bil. Utan det var mest för att illustrera ett exempel.

No hard feelings det var ju jag som börja:D

Faktist skulle jag bygga banbil skulle jag inte bygga på en volvo utan en bmw e36 . sportigare standard bil går inte att finna:P Men som vardags/finbil kommer jag aldrig ha annat än volvo:P

Kul å höra tongue
Tur egentligen att folk är olika wink

Jo annars skulle man ju spy av att enbart möta s60is om alla var som mig:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Jungmar
9 februari 2009 · 847 Inlägg

Vad är du ute efter? Komfort eller körglädje? Hade tidigare en V40 T4, riktigt rolig bil att köra, saknar den mycket faktiskt, får jag råd ska jag köpa en s40 2.0T och bygga lek/banbil av.

Nu mer kör jag en V70N 2,4T, lagom pigg och underbar att köra, dock inte lika körglad, men komforten väger upp det.

Skulle säga att de är en smaksak. Förresten tycker jag att en S40 (01-04) är snyggare än s60

stejo780
9 februari 2009 · 6 Inlägg

Kul med mycket diskussion men lite väl mycket pajkastning tycker jag.

Hur som helst verkar det som om jag behöver motivera varför det inte blir BMW direkt. Jag vill ha en E46, de tidigare tycker jag ser ut som stryk. Så de går bort direkt. Det verkar som att det går att få en 328, som jag nog tycker är motorn som gäller, för runt 70k. Men då är det ofta import och ofta med höga mil. En sådan bil lockar mig inte. Dessutom är försäkring och servicekostnader betydligt högre för 328 än för både 2,0t och 2,4t. Av dess anledningar skjuts BMW köpet på framtiden, då har jag blivit äldre vilket innebär lägre försäkring och förhoppningsvis har jag också mer klirr i kassan. Då det blir det nog en 330Ci med M-paket. Den bilen tror jag är kalas.

Tillsvidare funderar jag som sagt på 2,0t eller 2,4t. Jag kan serva dessa till bra pris vilket är en fördel. Den s60 jag länkade till blev såld, (slutar härmed att länka till annonser wink), men det finns ju andra. Men jag har alltså inte kört någon 2,4t än. Detta ska jag ändra på imorgon, dock så blir det en lite nyare än de jag tittar på vilket innebär en 2,5t men det skiljer bara 5% i effekt vilket nästan kan betraktas som försumbart. Men är det så att det skiljer mer i vrid? Har inte de siffrorna i huvudet.

Vad jag vill ha är en körglad bil som ändå går att köra relativt billigt. Då kan S40 låta som det klara valet men eftersom det går att få en S60 för nästan samma pengar så känns den ändå som ett klokare köp, en bil som kanske behåller sitt värde bättre. Mer bil för pengarna skulle man också kunna säga.

Jag tror också att S60 är mer spännande att köra då det är kortare hjulbas på den än på V70. Men kan hålla med om att s40 är något snyggare, men detta är lite från bil till bil.

Är det någon som vet om det är krångligt och dyrt att få en s60 nerlackad, så att säga, lackade lister m.m?

/Stefan

Rock-Star
9 februari 2009 · 2 982 Inlägg

hej, nej behöber inte bli dyrt att nerlacka.
kolla in www.svxc.se så kommer du att se modifikationer på s60 som innebär allt annat förutom nerlack.
finns så mycket prylar att sätta dit. tex. en lirare har satsat otrolig pengar på moddning etc på den karossen.

stejo780
9 februari 2009 · 6 Inlägg

Låter som det blir till att punga ut några tusen ändå...

Rquired Allmänt envis
9 februari 2009 · 12 512 Inlägg

stejo780 skrev:
Kul med mycket diskussion men lite väl mycket pajkastning tycker jag.

Hur som helst verkar det som om jag behöver motivera varför det inte blir BMW direkt. Jag vill ha en E46, de tidigare tycker jag ser ut som stryk. Så de går bort direkt. Det verkar som att det går att få en 328, som jag nog tycker är motorn som gäller, för runt 70k. Men då är det ofta import och ofta med höga mil. En sådan bil lockar mig inte. Dessutom är försäkring och servicekostnader betydligt högre för 328 än för både 2,0t och 2,4t. Av dess anledningar skjuts BMW köpet på framtiden, då har jag blivit äldre vilket innebär lägre försäkring och förhoppningsvis har jag också mer klirr i kassan. Då det blir det nog en 330Ci med M-paket. Den bilen tror jag är kalas.

Tillsvidare funderar jag som sagt på 2,0t eller 2,4t. Jag kan serva dessa till bra pris vilket är en fördel. Den s60 jag länkade till blev såld, (slutar härmed att länka till annonser wink), men det finns ju andra. Men jag har alltså inte kört någon 2,4t än. Detta ska jag ändra på imorgon, dock så blir det en lite nyare än de jag tittar på vilket innebär en 2,5t men det skiljer bara 5% i effekt vilket nästan kan betraktas som försumbart. Men är det så att det skiljer mer i vrid? Har inte de siffrorna i huvudet.

Vad jag vill ha är en körglad bil som ändå går att köra relativt billigt. Då kan S40 låta som det klara valet men eftersom det går att få en S60 för nästan samma pengar så känns den ändå som ett klokare köp, en bil som kanske behåller sitt värde bättre. Mer bil för pengarna skulle man också kunna säga.

Jag tror också att S60 är mer spännande att köra då det är kortare hjulbas på den än på V70. Men kan hålla med om att s40 är något snyggare, men detta är lite från bil till bil.

Är det någon som vet om det är krångligt och dyrt att få en s60 nerlackad, så att säga, lackade lister m.m?

/Stefan

Förlåt roll

Med S40, pratar du om den nya versionen eller den gamle? Den nya S40N hade jag nog valt över en S60 men aldrig den gamle x40n över en S60... Oavsett så tror jag du får mer bil i en S60 med din budget, kanske till och med ryms en T5a?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
stejo780
9 februari 2009 · 6 Inlägg

Detta handlar om gamla s40. Utan N. Tror inte ens nya finns med den aktuella motorn.

Kan tillägga att jag kört mer 2,0t nu och tycker den känns helt ok förutom växelspaken som känns sladdrig. Det är lite synd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang