5301
Sök

Trasig spegel i sidobackspegeln

16 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
HEj!

När min bil (golf III, Variant, -98) stod parkerad på gatan över natten hade någon sönder spegelrutan i vänstra sidobackspegeln. Själva spegelrutan är sprucken med två sprickor uppifrån och ner, men den sitter kvar och är inte lös.

Är det ok i besiktningen att ha det så eller kommer man få en anmärkning på det? Jag vet att backspeglarna måste vara hela, men vad räknas då som hela...

Om man skall fixa spegeln, är det jobbigt? Jag har ingen aning om det är ett litet enkelt jobb eller om jag måste köpa ett helt nytt hus etc. Har ni några tips på hur man fixar den??? Jag funderar på lim i skarvarna (om det skulle godkännas i besiktningen), fast det kanske spricker upp lätt eller drar sönder spegelrutan ännu mer?!?

Tips?

/Vildmärren

460 Inlägg
11 februari 2009
dom kan anmärka på dom. köp ett nytt spegelglas dom finns att köpa lösa. dom är bara att bända lös glasen lite försiktigt från ett fästet som håller dom.

1 131 Inlägg
11 februari 2009
eller så kan du köpa "fuskglas" på biltema men det sög...

16 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Rigg0 skrev:
eller så kan du köpa "fuskglas" på biltema men det sög...

Jag köpte fuskglas på Mekonomen, eftersom de inte hade riktiga glas inne och jag skulle in på besiktningen på eftermiddagen igår redan. Rekommenderas inte sad

Fick anmärkning på att spegelbilden var förvrängd. Men behöver inte göra ombesiktning iaf, bara fixa själv. Så det blir att ta ett riktigt glas denna gången!

16 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Pilsk skrev:
dom kan anmärka på dom. köp ett nytt spegelglas dom finns att köpa lösa. dom är bara att bända lös glasen lite försiktigt från ett fästet som håller dom.

Ah, är de inte limmade?

På fuskglaskartongen (jo, jag prövad det först...) fanns instruktioner hur man tar bort det gamla glaset, men det stod att man trär över en plastpåse över spegelhuset och sedan försiktigt slår sönder gamla glaset med en hammare så att alla bitar lossar. Men det gäller kanske inte om man köper riktiga spegelglas?

460 Inlägg
12 februari 2009
vik ut glaset och kolla om dom är klipsade. har för mig det iaf.

Okejbratja
255 Inlägg
12 februari 2009
det sitter ju som en rund lås-bricka en lite större sådan tongue ta av kåpan och sen kan du böja ut ringen och så kommer glaset att ramla ur, hur enkelt som helst... smile Eller så är det skruvat inne från kåpan smile

16 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Den var bara clipsad. Hur enkelt som helst att byta big_smile Enklare än att sätta dit fuskglaset, till och med.

Så nu sitter ett plant, fint glas med vidvinkel i spegeln. Känns gött!

/Vildmärren

Sök