B23et i en 740 turbo 90

turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

Tjena

har en b23et som sitter i min 760 84 och jag funderar på om jag kan stoppa i hela motorn i en
740 turbo 90?
Behöver det sprutet några givare som jag inte har på min gammla b23et?
Funkar det att ha kvar fördelaren på blocket som jag har det nu eller ska jag sätta den i toppen?
Om det finns liknande saker som inte är samma på 760 tic 84 som det är på 740 tic 90 så vill jag gärna veta!

Tacksam för svar!

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Du kanske inte bryr dig om det men du kan inte besikta en 90:a med en motor utan kat.

Givarna är lite annorlunda men det är ju "bara" att flytta över från den motor som sitter i din 90:a. Tänk på att svänghjulet måste vara från 90:an och att det måste monteras rätt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

Ok tack för svar!
men hur gör jag med fördelaren? ska jag ta hela toppen? det är ju en 531=)

Senast redigerat av turboture (16 februari 2009)

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
boffe_racing
16 februari 2009 · 66 Inlägg

Sharky skrev:
Du kanske inte bryr dig om det men du kan inte besikta en 90:a med en motor utan kat.

Givarna är lite annorlunda men det är ju "bara" att flytta över från den motor som sitter i din 90:a. Tänk på att svänghjulet måste vara från 90:an och att det måste monteras rätt.

/Göran

precis som sharky skriver så finns det två modeller på svänghjulet ett som är helt plant och ett som är "urgröpt" vet bara att det är flera som brukar byt till det plana svänghjulet (tidigare motorn kom inte ihåg när de bytte till det urgröpta) för att det är lättare, vet dock inte hur det blir med axeln och urtampningslagret på växellådan om man måste byta urtampningslagret till ett kortare.  Fördelaren ska väl funka om den känner av 1,2,3,4 på en fördelaraxel eller i kamaxeln, det är då det jag tror

Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
BMW 523 (1997)
turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

sharky skrev att det måste monteras rätt.
ska det monteras på nåt specielt sätt?
eller är det som vanligt. och varför måste jag byta svänghjulet?

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Olika sätt att trigga sprutet. Motronic har två piggar på svänghjulet och LH har 60 (minus 2) gropar runt svänghjulskanten.
Svänghjulet måste givetvis monteras så att trigsignalen kommer rätt i förhållande till hur cylindrarna står. Det går att sätta svänghjulet på åtta olika sätt - sju fel och ett rätt.

/Göran

turboture skrev:
sharky skrev att det måste monteras rätt.
ska det monteras på nåt specielt sätt?
eller är det som vanligt. och varför måste jag byta svänghjulet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

ok men blir det lättare om man lägger den i en 740 tic 87a?

Senast redigerat av turboture (16 februari 2009)

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Lättare? På viilket sätt vill du att det skall vara lättare.

/Göran

turboture skrev:
ok men blir det lättare om man lägger den i en 740 tic 87a?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

kan jag fortfarande ha min egen tryckplatta och lammel från 760n?

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

OK, "billigare" alltså.

I en 740TIC -87 har du LH2.2 och där kan du behålla svänghjulet från en B23ET eftersom LH2.2 har triggern i fördelaren (dvs du behöver en LH2.2 fördelare).

Tänk bara på att LH2.2 är mera begränsat om du vill chippa/trimma.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

okej
vilken modell rekomenderar du att jag ska lägga min b23et i?
vill ha den lättaste modellen att lägga den i= minst jobb och modifieringar.
och den ska funka till 300hk iallafall

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
turboture
18 februari 2009 · 93 Inlägg

Hur tror ni det funkar med att lägga b23an i en 740 tic 85 istället?

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Sharky
19 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Ja det funkar ju, men det är ju lite besvärligt vare sig du tar en 90:a, 87:a eller 85:a eftersom alla dessa har M46 och dom lådorna är inte speciellt förtjusta i några 300Hkr så "enkelt" blir det ju inte med någon variant.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turboture
19 februari 2009 · 93 Inlägg

hehe nej, men jag hade tänk köra så länge det håller sen blir det m90=)
men finns det något mer jag behöver göra än att ta fördelaren från 85an, flytta över en givare som sitter i toppen?

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang