Youngblood skrev:
Xtravagant skrev:
Ännu sämre kopia än det förra.
solskyddsfilm med ett d??
Sen står det att dispens är godkänt för överkänslighet mot UV ljus...
Filmen tar inte bort mer UV ljus bara för den är mörkare..
Sen kan man ju fråga sig varför man ska ha 55% på vindruta och 38% på framdörrar...
Tar inte UV ljuset lika hårt framifrån?
Jag måste f-n säga att det finns verkligen idioter till allt. Du har gett dig f-n på att det inte går att få ett intyg på att få utrusta en bils främre rutor med solfilm, eller hur???

Han som har skrivit intyget är en människa, ingen maskin med rättstavnings program inbyggt. Människor kan stava fel, förmodligen så kan även du det. Kunde nästan ha satt en slant att du skulle reagera på hans fel stavning av ordet "solskyddsfilm".. ja.. jag såg det också när jag läste igenom intyget och la upp det här i tråden.
Sedan kan du läsa intyget igen och då ser du att det står: "Medgivandet har lämnats på solskyddsfilm av fabrikat Llumar ATR50CH SR HPR som täcker vindrutan med LJUSGENOMSLÄPPLIGHET av 55% och ATR35CH SR HPR som täcker främre sidorutor med LJUSGENOMSLÄPPLIGHET av 38%..." vilket i sin tur, på ren svenska, betyder att:
Vindrutan släpper igenom 55% av ljuset...
Dem främre sidorutorna släpper igenom 38% av ljuset...
Gissa vilken ruta/vilka rutor som är mörkast...

Din kommentar "Tar inte UV ljuset lika hårt framifrån?" är så dum så den tänker jag inte ens kommentera...

Jag är ingen expert på solfilm men filmen som jag har på den aktuella bilen köper man inte på biltema eller mekonomen. Den är köpt hos en auktoriserad glasmästare och med tanke på priset på solfilmen (ja, den var ganska dyr) så kan det mycket väl vara så att solfilmen står emot UV strålar bättre än "vanlig" solfilm. Det finns säkert mörkare solfilm än den jag har som inte har ett lika bra skydd mot UV ljus.
Sedan kan man ju alltid diskutera hur vida ordet "ljusgenomsläpplighet" är ett befintligt ord eller ej...

Jag menar som så att om en person är känslig för UV ljus så är det ju UV ljus man är känslig mot och inte synligt ljus. Om det är du som har denna dispens så borde du vara påläst och veta detta.
Anledningen jag frågade ang om UV ljuset tog hårdare genom framdörrarna är ju för att filmen är mörkare där. och min fråga blir då: varför är rutorna på sidorna mörkare än vindrutan om det är UV ljus du är känslig mot?
ATR50 tar bort exakt lika mycket UV som ATR35 så det finns ingen anledning att ha ATR35 på sidorna.
det kunde lika väl ha varit ATR50 även i dörrarna..
Sen måste jag säga att om du är känslig mot UV så är det ett dåligt skydd du har i bilen.
ATR serien är inte känd för att ha det bästa skyddet.
Sen fattar jag inte varför du har fått godkänt en reflekterande film när det finns non reflective filmer.
Det står även i lagtexten att man inte får montera film med störande reflexer...
Nu är ATR50 inte direkt störande, men den reflekterar mer ljus än en icke reflekterande vilket innebär att om man jämför en reflektive 50 film med en non reflektive 50 film så ser man lättare genom icke reflekterande filmen men bibehåller samma skydd för din del.
Så det måste vara en komplett idiot som ger dispens för en reflekterande film framför en icke reflekterande.
förstår inte vad du blev irriterad över, du får väl gå ut och få lite höst sol så du blir på gott humör..
Massor av livsnödvändiga strålar från solen som håller både humör och kropp i toptrim...