Som Sharky säger är det ju bara ett mätinstrument. Finns färdiga kit att köpa där man får med en analog eller digital mätare som man sätter inne i bilen (precis som t.ex. en laddtrycksmätare).
Man KAN ju "gå på känn" genom att börja med att låta bilen gå garanterat fett och sedan jobba sig neråt till en nivå som känns bra, men det är verkligen inte att rekommendera. Är ju både lättare och framförallt säkrare om du har en bredbandslambda att kolla med!
Den kostar ju en slant, men om du ska ladda 1,5 bar antar jag att du redan lagt ut rätt många tusenlappar på motorn? Isf är en bredbandslambda en billig säkerhet, bara onödigt att spara in på sånna grejer!
En annan variant är ju att låna en från någon vänlig själ. Har för mig att några trimfirmor/mappare har för uthyrning!
EDIT: såg att du hann lägga in ett nytt inlägg under tiden jag skrev mitt. Helt korrekt så märker man om bilen går för fett eller magert, kruxet är att fel blandning kan leda till mer eller mindre saftiga haverier. Går bilen för magert kommer den att spika, vilket kan få riktigt kostsamma konsekvenser. Exempelvis att kolvar smälter eller att vevstakar går av och det blir hål i motorblocket. Mindre roligt alltså! Så en bredbandslambda är ingen dum investering - kostar som sagt lite pengar, men om hela motorn blir skrot för att den spikat så är det ju ännu dyrare!
Senast redigerat av schnauz (24 februari 2009)