2731
Sök

Tips till en amatör!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
har ni några grundläggande tips till en som inte är så bra på att plåta (t.ex. bilar)? många av er har så schyssta bilder, men när man försöker "härma" er blir det bara skit. vad finns det för regler, alltså sånt som man får och inte får göra (t.ex. foto på inredningen med blixt)? hur är det med belysning, ljus från olika vinklar?

jag har en vanlig kompaktkamera, canon ixus 600

tack på förhand!

man lever bara en gång så lev väl!

231 Inlägg
23 mars 2006
Blixt är nog det värsta du kan använda i det flesta lägena. Okej finns det ingen annanljuskälla kan den vara bra men har man möjlighet att rikta blixten rikta den inte direkt mot föremålet (om man är inne kan man rikta den mot taket och låta ljuset studsa ner från taket)

Stativ är bra att ha det blir stadigt och bilderna ska inte bli suddiga lika lätt, man kan köra med längre slutartid m.m.

Självutlösare är bra det med. Gör att du kan sätta igång och gå en bit ifrån och på så sätt slippa skakningar. (Kräver att kameran är på stativ eller stabilt underlag)

Fota inte i motljus (om du inte vill ha den efekten som kan bli rätt häftig om man gör på rätt sätt)

Finns säkert mer men det är några av de tips jag fick under fotokursen och av pappa.

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

1 852 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
ok tack så mycket! ingen blixt då alltså och fixa stativ. men hur tar man bilder i mörker utan att använda blixt? så att bilderna blir mörka men ändå fullt synliga, ska man vänta tills det blir skymmning och "halvmörkt" då?

231 Inlägg
23 mars 2006
Beroende på vad du har för kamera kanske det inte ens hjälper så mycket att köra blixt i totalt mörker. På vanliga små digitalkameror är blixten så pass dålig att mörkret äter upp ljuset eller hur man ska föklara. men ett tipps är ju att inte fota i totalt mörker utan ha en ljuskälla i närheten eller välja skymmning. Så hade i alla fall jag gjort.

3/4 vitblå 1/4 blågul

1 852 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
Darkie skrev:
http://www.autopower.se/foto/default.asp  <.. mycket bra tips läsning!!

tack för den sidan! mycket bra läsning wink tack även feffy!

dARKiE
5 031 Inlägg
23 mars 2006
Jo den är fin! får se om man lyckas när solen tittar fram igen bara wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Administratör
2 981 Inlägg
23 mars 2006
Se till att din egen skugga inte kommer med på fotot för det måste va det värsta som finns.

En kopp av den svarta såsen...

231 Inlägg
24 mars 2006
Goffen skrev:
Se till att din egen skugga inte kommer med på fotot för det måste va det värsta som finns.

Haha ne då är fingrar i hörnen av bilden och så värre tongue

3/4 vitblå 1/4 blågul

dARKiE
5 031 Inlägg
24 mars 2006
försökte ta hjälp av guiden idag tog ett par bilder på bmw:en.. titta gärna in och kika... men min kamera verkar vara för dålig för att få shyssta bilder..  suddigt alltid hur jag än gör..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Sök