Nikkelilltrolls Escort Cosworth

Började med lite trimning och en bur sedan spårade det ur fullständigt....
  • 54 Följare
  • 143 721 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 november 2013
Nikkelilltroll Nikkelilltroll
4 maj 2009 · 180 Inlägg

så nu har de börjat hända lite igen, haft lite uppehåll på bilen för husfix o div annat men nu spenderas de några timmar i garaget:)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/646988_wp1oaf.jpg
en pall från Realcar



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/647003_t57izu.jpg
nya fina stolar till bilen
tack vare att ja fått stolarna nu så kan ja få malla till o svetsa dörrsträver och ev ett rör i underkant av huvudbågen fast först måste ja få till stolsfästena... har tack och lov några bilder på hur dom ser ut i en WRC.Escort så ja famlar ju inte helt i mörkret iaf:)


https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/647010_03o8k2.jpg
En bild på insidan av P9FMC fd Carlos sainz.
ingen dålig bil att ha som förebild:P



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/647020_2ijxwp.jpg
börjat kolla hur de ska bli



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/647027_k6rfea.jpg
naken framända

har även plockat av front,lyktor o lite annat inte långt kvar nu innan ja ska börja gjuta av delar för att sedan ersätta med nått lättare, förmodligen svart:P

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
MattiasH
5 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Intressant bygge, och förebilden är vekligen nåt att se upp till wink
Vad för transmission har du tänkt använda?

_Fredrik
5 maj 2009 · 2 788 Inlägg

Fan vilket mysigt projekt! smile Lycka till med allt, ser mycket bra ut wink

Senast redigerat av _Fredrik (5 maj 2009)

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Handy_man
5 maj 2009 · 74 Inlägg

denna som rullade i uddevalla igår eller?

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
5 maj 2009 · 180 Inlägg

MattiasH skrev:
Intressant bygge, och förebilden är vekligen nåt att se upp till wink
Vad för transmission har du tänkt använda?

ja får lov att säga desamma om ditt bygge:)
transmissionen är inte riktigt bestämd, tänkte först på sellholm men de blir allt för dyrt tyvärr.
sedan har ja funderat på komplett drivlina från Quefe, då blir de sekventielt me:D
annars blir de modifierad orginal låda, har pratat en del me en kille som kör med 760hk o kör med sån låda o den verkar hålla. får se vad de blir, har rätt gått om tid att fundera på de:P

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
MattiasH
5 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Nikkelilltroll skrev:

MattiasH skrev:
Intressant bygge, och förebilden är vekligen nåt att se upp till wink
Vad för transmission har du tänkt använda?

ja får lov att säga desamma om ditt bygge:)
transmissionen är inte riktigt bestämd, tänkte först på sellholm men de blir allt för dyrt tyvärr.
sedan har ja funderat på komplett drivlina från Quefe, då blir de sekventielt me:D
annars blir de modifierad orginal låda, har pratat en del me en kille som kör med 760hk o kör med sån låda o den verkar hålla. får se vad de blir, har rätt gått om tid att fundera på de:P

Ja sellholms mpg låda är ju tyvärr inte gratis, finns ju en rad andra tillverkare ute i europa också men dom brukar ligga i ungefär samma prisklass för komplett drivlina. Brukar du kolla på tex rallycross.de efter begagnade prylar?
Annars får du som du säger, göra som jag och börja med modifierad original och leta efter värre prylar under tiden. Man tar sig nog vatten över huvet om man ska ha det värsta direkt wink

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
6 maj 2009 · 180 Inlägg

MattiasH skrev:

Nikkelilltroll skrev:

MattiasH skrev:
Intressant bygge, och förebilden är vekligen nåt att se upp till wink
Vad för transmission har du tänkt använda?

ja får lov att säga desamma om ditt bygge:)
transmissionen är inte riktigt bestämd, tänkte först på sellholm men de blir allt för dyrt tyvärr.
sedan har ja funderat på komplett drivlina från Quefe, då blir de sekventielt me:D
annars blir de modifierad orginal låda, har pratat en del me en kille som kör med 760hk o kör med sån låda o den verkar hålla. får se vad de blir, har rätt gått om tid att fundera på de:P

Ja sellholms mpg låda är ju tyvärr inte gratis, finns ju en rad andra tillverkare ute i europa också men dom brukar ligga i ungefär samma prisklass för komplett drivlina. Brukar du kolla på tex rallycross.de efter begagnade prylar?
Annars får du som du säger, göra som jag och börja med modifierad original och leta efter värre prylar under tiden. Man tar sig nog vatten över huvet om man ska ha det värsta direkt wink

Ja verkligen en väldig massa vatten dessutom:P kombinationen fyrhjulsdrift och mycket hästar blir hur man än gör dyr. billigast och samtidigt de nog hållbaraste är nog ett kitt ja hitta i england med en OSgiken låda som egentligen e till en skyline och den skulle visst palla över tusen häst. komplett sånt kitt låg på 9000£. räkna på att de vart runt 150000:- men nu är ju kronan grymt låg också så sånt får vänta...

har fått lite gjort idag iaf, först så skruva ja ihop en moppemotor som uppvärmning sedan vart de lite svettsning på buren. några dumma ställen som ja inte riktigt kommer åt med MIGen blir väll att få tummen ur o köpa gas till TIGen så ja kommer åt de sista, men framåt går de iaf hoppas kunna få testa stolarna i bilen om några dar:)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
MattiasH
7 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Klart man ska vänta med den riktiga transmissionen till bilen är klar tycker jag iaf, saker utvecklas ju wink Tänkt bara på att kolla upp om lite olika alternativ på lådor tar större plats så du kanske måste modifiera golvet lite? bättre med för mycket plats än för lite, så har då jag tänkt när jag byggt runt växellåda och f-låda på min bil för man vet aldrig vad man får för ideer eller vilken ekonomi man har i framtiden.

Tips till burbygget också: Använd pinnsvets där det är trångt, tex mellan kaross och båge där det är trångt och det ändå inte syns. Man kan böja pinnen lite längt fram och sätta en punkt, sen böja lite till och sätte en till punkt. Funkar riktigt bra.

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
7 maj 2009 · 180 Inlägg

MattiasH skrev:
Klart man ska vänta med den riktiga transmissionen till bilen är klar tycker jag iaf, saker utvecklas ju wink Tänkt bara på att kolla upp om lite olika alternativ på lådor tar större plats så du kanske måste modifiera golvet lite? bättre med för mycket plats än för lite, så har då jag tänkt när jag byggt runt växellåda och f-låda på min bil för man vet aldrig vad man får för ideer eller vilken ekonomi man har i framtiden.

Tips till burbygget också: Använd pinnsvets där det är trångt, tex mellan kaross och båge där det är trångt och det ändå inte syns. Man kan böja pinnen lite längt fram och sätta en punkt, sen böja lite till och sätte en till punkt. Funkar riktigt bra.

tack de var en bra ide, ska testa de nästa sväng i garaget:)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
RJ33
7 maj 2009 · 20 Inlägg

Grymt projekt, lycka till!

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
11 maj 2009 · 180 Inlägg

OH va segt de går ibland men så är det när man har ett hus att fixa med plus att man ska jobba över två dagar i veckan men lite har ja allt fått gjort o massa bilder har de blitt:P



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/654186_83hn8o.jpg
slängde in stolarna o kolla lite hur fästena ska bli.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/654189_zomto0.jpg
fick kapa ur balken lite...



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/654191_iiuiav.jpg
börjar likna nått.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/654202_k4qw3t.jpg
gjorde en jigg för att få fästena att stämma med stolen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/654206_v4tyj4.jpg
blir fint när man fattat hur man ska göra:P



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/654213_9undsa.jpg
vart bra till slut, nu e fästet till förarstolen mallat. nu ska de förstärkas en del innan de svetsas fast permanent.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/654218_mqykpm.jpg
var en sväng till skroten och sågade av ett tak från en vanlig escort som ja senare ska gjuta av, blir nått svart och lätt:D



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/654222_8lwlcm.jpg
fick även plockat på mej listade bakrutor och manuella speglar. allt för att spara vikt och slippa dra kablar:P

så de var allt för denna gången men ja hoppas få gjort en hel del nu i helgen:D

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
Nikkelilltroll Nikkelilltroll
17 maj 2009 · 180 Inlägg

nu vart de lite gjort igen, är i stort sett klar med stolsfäste på förarsidan lite kvar att svetsa bara+ bygga upp balken runt fästet. var nästan klar nu ikväll men då vart de trådtrassel i svetsen så då blir de fortsättning imorn istället. lite bilder tills dess.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/658046_u0q016.jpg
gjorde stadiga boxar i bägge ändar på skenorna.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/658048_2j73h7.jpg
nästan helt klart



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/658051_9x3fdl.jpg
jiggen bortskruvad o allt står kvar där de ska:D
vidare uppdate blir de troligen imorn kväll.

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
Nikkelilltroll Nikkelilltroll
17 maj 2009 · 180 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/658951_krdrd2.jpg
där satt den
då e de bara o börja på nästa

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
patrick_90
17 maj 2009 · 347 Inlägg

hmm konstigt tyckte jag såg en exakt en sånn här bil crusa om kring i Uddevalla i går men det kan vell inte ha varit du?

Patrick^^
Audi A7 3,0Tdi Quattro "Fete Audin" (2012)
Tweak
17 maj 2009 · 379 Inlägg

Trevligt projekt det där. Kommer du att fortsätta med orginalvingen eller blir det någon annan?

Tyskstuk är äckligt.
Nikkelilltroll Nikkelilltroll
17 maj 2009 · 180 Inlägg

patrick_90 skrev:
hmm konstigt tyckte jag såg en exakt en sånn här bil crusa om kring i Uddevalla i går men det kan vell inte ha varit du?

nope var inte jag men de finns en likadan i uddevalla så de var nog han, min har inte crusat UA på nästan ett år.

Trevligt projekt det där. Kommer du att fortsätta med orginalvingen eller blir det någon annan?

ja fortsätter med "parkbänken" gillar den mkt mer än WRC-vingen.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/659097_bwwxl6.jpg
nya skener till passagerar stolen. gjorda i 1,5mm bockad plåt, starkt och lätt;)

fick ett litet dilemma nu, ska ja ha som på wrc bilen o sätta kartläsaren långt bak och långt ner eller ska den sitta som förarstolen????
får en stund att fundera på de, nu ska ja ut o hjälpa polarn montera dragkrok:P

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
MattiasH
17 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Sätt stolen längre bak för viktfördelningens skull wink
Har du läst läst något i SBF reglementet om stolsfastsättning? Tycker det verkar lite vekt med 1,5mm plåt.
SBF kravet är att alla fästena ska tåla 15000N st i alla riktningar och minst 4st 3mm förstärkningsplåtar på 60mm2 st. Även om du inte följer det till punkt och pricka s är det verkligen inte dumt att titta i och få ideér från.
Vill ju inte du ska dö om du skulle råka vurpa smile

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
18 maj 2009 · 180 Inlägg

MattiasH skrev:
Sätt stolen längre bak för viktfördelningens skull wink
Har du läst läst något i SBF reglementet om stolsfastsättning? Tycker det verkar lite vekt med 1,5mm plåt.
SBF kravet är att alla fästena ska tåla 15000N st i alla riktningar och minst 4st 3mm förstärkningsplåtar på 60mm2 st. Även om du inte följer det till punkt och pricka s är det verkligen inte dumt att titta i och få ideér från.
Vill ju inte du ska dö om du skulle råka vurpa smile

ja får nog bli att passageraren åker bak;)
de var allt nått att tänka på de, trodde de skulle räcka för dom e ju löjligt mkt starkare än originalen var.
får ta o investera i SFROs handbok tror ja:P ör den måste väll ha alla sånna materialkrav??
hehe tack för omtanken:D

Senast redigerat av Nikkelilltroll (18 maj 2009)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
MattiasH
18 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Den nya SFRO handboken verkar vara betydligt bättre och mer anpassad för dagens bilar, själv har jag bara den näst nyaste och den handlar mest om roddar och mc. hmm
Min SFRO man tyckte det var en bra ide att utgå från RA/RY/RC reglementet när jag byggde bur, stolfästen, bälten mm och andra säkerhetsdetaljer.
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_Regler.pdf

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
22 maj 2009 · 180 Inlägg

MattiasH skrev:
Den nya SFRO handboken verkar vara betydligt bättre och mer anpassad för dagens bilar, själv har jag bara den näst nyaste och den handlar mest om roddar och mc. hmm
Min SFRO man tyckte det var en bra ide att utgå från RA/RY/RC reglementet när jag byggde bur, stolfästen, bälten mm och andra säkerhetsdetaljer.
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_Regler.pdf

ok där stod de en hel del nyttigt får ta o lusläsa biten med stolsfästen under dagen, för i den snabba läsningen fatta ja ingenting:lol:
men tack för änu ett bra tipps;)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang