8432
Sök

Vilket motorblock håller bäst? 2,5 eller 3,0?

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
nu går jag i tankar om att bygga turbo i min volvo 965 -95

så min fråga är:
vilket av blocken håller bäst? 2,5an eller 3,0an?

JA jag har sökt
NEJ detta är inte mer lämpligt på en blogg
NEJ jag vet inte när/vad/hur jag ska bygga
JA jag är medveten om vad som måste göras.

vill som sagt bara veta vilket som håller bäst eftersom alla påstår olika

he he

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

-utan 940
1 728 Inlägg
24 april 2009
Nu är jag inte så insatt i sexorna, men är det inte likadana block fast olika vevar och stakar? De borde väl isåfall hålla lika bra (eller dåligt), bara att 2,5L-blocket blir mer varvvilligt pga. kortare slaglängd.
Det bästa är väl att köpa en komplett T6-motor, då vet du att den håller. Det är ju heller inte omöjligt att få igenom den som ombyggt fordon med T6-motor.

8 295 Inlägg
24 april 2009
Det är ju samma borrning i blocken så det är hugget som stucket. Ett T6-block (2,8L) håller bättre pga mindre borrning.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
det sitter foder i 6orna och som jag kan se det så är 2,5an hållbarare än 3,0an eftersom fodrena är tjockare i 2,5an. men dem flesta bygger ju på 3,0an

någon T6 blir det inte.

men som sagt jag är osäker på det där med fodrena så det var därför jag tänkte kolla vilken som håller bäst.
men det kanske intr är någon som vet

8 295 Inlägg
25 april 2009
Generellt sett vad gäller alla vitblock så håller dem med 81mm borrning bäst. Går att få 83mm borrade blovk att hålla med, men det är avsevärt svårare, men sen beror ju hållbarheten lite på vad man siktar på i effektväg.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Generellt sett vad gäller alla vitblock så håller dem med 81mm borrning bäst. Går att få 83mm borrade blovk att hålla med, men det är avsevärt svårare, men sen beror ju hållbarheten lite på vad man siktar på i effektväg.

okey. har du någon aning om vad det är för borr i 2,5an?
för det vore ju guld värt om man slapp köpa en annan motor tongue

alltså jag har ju planer på att bygga sveriges snabbaste volvo 965, så extremt mycket effekt behövs väll inte eftersom det inte finns speciellt många. men slutmålet är väll över 1000hk big_smile
men ja, jag vet att då är en annan motor ett måste, men till att börja med typ 450hk kanske.

451 Inlägg
25 april 2009
I min Soarer sitter den en rak 2.5 sexa, varva vill den mer än gärna göra och det känns mer roligt än att ha en lite mer mulligare 3.0 som inte tål lika mycke.

8 295 Inlägg
25 april 2009
_tedde88_ skrev:

Vet ärligt talat inte, slog ut det och vart osäker, med 81mm borr så är den på 2380cc och med 83mm 2499cc, men volvo har ju aldrig varit rädda för att avrunda uppåt när det gäller vitblocken.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
T5Black skrev:
I min Soarer sitter den en rak 2.5 sexa, varva vill den mer än gärna göra och det känns mer roligt än att ha en lite mer mulligare 3.0 som inte tål lika mycke.

så kan man ju fråga sig vad likheten på en volvo 6a och en toyota 6a är?

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
_tedde88_ skrev:

Vet ärligt talat inte, slog ut det och vart osäker, med 81mm borr så är den på 2380cc och med 83mm 2499cc, men volvo har ju aldrig varit rädda för att avrunda uppåt när det gäller vitblocken.

okey. annars är det ju bara att prova. håller det så håller det tongue det är ju inte mer med det.

men det hade varit bra att veta iaf.

finns det någon som vet om det är någon som byggt turbo på en 2,5? eller är det bara 2,8 och 3,0 som det byggs på?

Sök