2990
Sök

Saab_Robin's Saab 9-3 och Funkiee's Saab 9000's! [Shoppingdagar!]

4 663 Inlägg
21 januari 2011
Dratsab skrev:
Haha, om du får skriva en lista åt mig lär de bli några A4:a och då får jag ju aldrig köra..

Bara att planera in, vart håller ni till i sthlm? norr eller söder om?

Edit:
Finns ju special verktyg för att få ut dessa.. dock jävligt svårt om dessa rostat/ärjat fast... då är ju ända utvägen att borra =/

Jag värmde toppen och kylde ner bulten trots detta gick det inte.. ända utvägen var att borra... läskigt värre sad

//Tommie

vi håller på norr om stockholm vetu wink

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Skyssta saker robin!! big_smile

TurboNewbi skrev:
använd en "svinpitt" aka bultutdragare wink
jag skulle ta reda på varför det kommer in olja i insuget innnan jag montera oljefälla tongue

Yes! Köpte nå konstiga saker på feltema, typ grispitt tongue
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … gare-6-st/
Hoppas dessa funkar! smile annars får jag la borra ut dom på plats om det äns går, annars så renoverar jag en topp jag har, vilket jag absolut inte ser fram emot för det är en massa extrajobb sad

Precis! Så jag ska riva ner lite på insuget osv, och undersöka hur det ser ut där, osv, så det ska lösa sig innan oljefälla monteras smile
Dratsab skrev:
Haha, om du får skriva en lista åt mig lär de bli några A4:a och då får jag ju aldrig köra..

Bara att planera in, vart håller ni till i sthlm? norr eller söder om?

Edit:
Finns ju special verktyg för att få ut dessa.. dock jävligt svårt om dessa rostat/ärjat fast... då är ju ända utvägen att borra =/

Jag värmde toppen och kylde ner bulten trots detta gick det inte.. ända utvägen var att borra... läskigt värre sad

//Tommie

heheh, men man får banta ner listan och ha en dedline då wink

Täby håller jag till i och Robin håller till en bit bort från mig, du då? Vaxholm?

Hoppas jag får ut de med feltema skiten smile annars borra eller byta toppfan sad

rangerare
115 Inlägg
22 januari 2011
har en t7 topp liggande som fick sig en smäll när min kolv sprängdes...kan lägga upp lite bilder på den när ja varit upp till falun nästa gång. kan gå å fixa om man har lite tur

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
22 januari 2011
Har en hel del att fixa. Fronten måste lackeras om. Sen lite puts och byte av diverse slangar osv..

Jo jag drog ett pm till Robin och fråga.. Är du i garaget imorrn?

En gång Evo alltid Evo...

2 788 Inlägg
23 januari 2011
Vad var den första "gummi-saken" Robin? smile Plugg för antennhålet? smile

4 663 Inlägg
23 januari 2011
_Fredrik skrev:
Vad var den första "gummi-saken" Robin? smile Plugg för antennhålet? smile

nopp, de e  gummit som ljuddämparen ska hänga i .

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Fan Fan Fan, bultarna går inte och borra ut, så det blir till o byta motor i fansskapet sad

493 Inlägg
26 januari 2011
Klart det borde gå att borra ut. det går inte använda 1 storlek större och gänga om? eller man kanske tar toppen då?

men motorn behöver du väll inte byta räcker väll med toppen?

varför skulle du av med grenröret från första början? ganska onödigt vid turbo byte tongue när du ändå byter till td04-15t som har samma anslutning som t25.
Senast redigerat av Euroman (26 januari 2011)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Går inte o borra om det inte borras med ex. pelarborr hmm borren kör bara in i toppen..

Jo, den har ju gått 32k mil vilket skulle göra att jag måste plana blocket också samtidigt, annars kommer jag o skjuta topp packningen.

För en bult var av så den läckte när den var kall, sen så gick det inte o lossa de 4 muttrarna till turbon tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Jag tror jag litar på min polare som kan ALLT om 9000 smile han har även been there and done it! smile så jag litar på honom, då han har jobbat på motortekniker hos både saab och volvo smile

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
26 januari 2011
Fyfan de var inte kul hmm Meka är roligt släng iväg ett PM om du behöver hjälp någon dag x)

En gång Evo alltid Evo...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Funkiee skrev:
Jag tror jag litar på min polare som kan ALLT om 9000 smile han har även been there and done it! smile så jag litar på honom, då han har jobbat på motortekniker hos både saab och volvo smile

mitt råd är att konsultera mer än en person. tex maptun, trollspeed osv byta motor i onödan är drygt.

Det har du rätt i! Dock kan jag köpa en 2.3T -97 som gått 18700mil för 2800kr, så det är ju inget o bråka om, med en hel topp utan avbrutna pinnbultar tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Dratsab skrev:
Fyfan de var inte kul hmm Meka är roligt släng iväg ett PM om du behöver hjälp någon dag x)

Nä, de suger sad as skysst!! big_smile ska göra det när jag behöver hjälp! wink

rangerare
115 Inlägg
26 januari 2011
vet du nån som vill bli av med ett T5 kort block så kan du ju hojta till=)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
jag tongue har en 2.0t som jag inte ska använda smile

rangerare
115 Inlägg
26 januari 2011
hade du sagt 2,3t hade ja nog kommit å kikat på fredag,

170 Inlägg
26 januari 2011
M_Broberg skrev:
Du behöver inte plana blocket bara för den har gått 32, räcker i 9 av 10 fall att plana toppen.

litar du på honom trots att han jobbat med fiende roll
köp inte biltema prlar för sådana där grejor som behöver precision, det finns way, waay bättre grejor som kommer funka smile

en "svinpitt" ser ut så här: http://katalog.luna.se/katalogdata/v15/bilder/SSIZE/FB0499A.JPG

*Edit* haha man var lite skeptisk till att googla svinpitt men det funka wink

och borras med borr storlek mindre sedan gängar du in denna åt del håll för att sedan rå dra ut smile
och innan du ska göra det så ca 30 min innan duschar du rikligt med CRC Rost Flach och låter verka i 30 min sedan precis innan du ska dra så har du i ännu mer smile hundra på att det kommer funka om du gör rätt smile
Senast redigerat av TurboNewbi (26 januari 2011)

bonntrimmare
655 Inlägg
26 januari 2011
Funkiee skrev:
Går inte o borra om det inte borras med ex. pelarborr hmm borren kör bara in i toppen..

Jo, den har ju gått 32k mil vilket skulle göra att jag måste plana blocket också samtidigt, annars kommer jag o skjuta topp packningen.

För en bult var av så den läckte när den var kall, sen så gick det inte o lossa de 4 muttrarna till turbon tongue

när det pajjat hemma så har det vart o köra med dorn i bulten så det centrerar fint , borra upp o köra helicoil gänga på det , har gjort det säkert 10 ggr  funkar skit fint !  smile använd bra kvalitéborr med , 1000 ggr bättre o smidigare (vet inte vad du har men).

(edit. körnare använder jag )
Senast redigerat av BOLUND (26 januari 2011)

170 Inlägg
26 januari 2011
Guid till hur man använder en svinpitt big_smile : http://www.soe.se/mek/svinpitten/svinpitten.htm

observera: "OBS! Svinpitten används för att lösa, och inte skapa problem. Köp bästa tänkbara kvalitet, dvs INTE Clas Ohlson eller Biltema."

*Edit* vill du att det ska centrera utan att behöva använda pelarborr så tar du en bult med rätt gänga och dimension fäster i ett skruvstäd och borrar igenom med den storlek på borr som rekomenderas, sen skruvar du i denna borrar. och tar ut den smile

pice of cake pütrik
Senast redigerat av TurboNewbi (26 januari 2011)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
försökt med det där, problemet är att när du har en fin runt liten plupp på bulten o sen börjar borra, så är ju bultjäveln sne så hur du än gör, glider borren även fast du har tillräckligt med donet liksom... Där problemet är så borren bara glider ut o vill borra topp och bult tongue o jag vill inte sabba toppen liksom hmm

Kör med fina kvalitéts borrar, som är SVINDYRA tongue

Sök