använd en "svinpitt" aka bultutdragare jag skulle ta reda på varför det kommer in olja i insuget innnan jag montera oljefälla
Yes! Köpte nå konstiga saker på feltema, typ grispitt http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … gare-6-st/ Hoppas dessa funkar! annars får jag la borra ut dom på plats om det äns går, annars så renoverar jag en topp jag har, vilket jag absolut inte ser fram emot för det är en massa extrajobb
Precis! Så jag ska riva ner lite på insuget osv, och undersöka hur det ser ut där, osv, så det ska lösa sig innan oljefälla monteras
Dratsab skrev:
Haha, om du får skriva en lista åt mig lär de bli några A4:a och då får jag ju aldrig köra..
Bara att planera in, vart håller ni till i sthlm? norr eller söder om?
Edit: Finns ju special verktyg för att få ut dessa.. dock jävligt svårt om dessa rostat/ärjat fast... då är ju ända utvägen att borra =/
Jag värmde toppen och kylde ner bulten trots detta gick det inte.. ända utvägen var att borra... läskigt värre
//Tommie
heheh, men man får banta ner listan och ha en dedline då
Täby håller jag till i och Robin håller till en bit bort från mig, du då? Vaxholm?
Hoppas jag får ut de med feltema skiten annars borra eller byta toppfan
har en t7 topp liggande som fick sig en smäll när min kolv sprängdes...kan lägga upp lite bilder på den när ja varit upp till falun nästa gång. kan gå å fixa om man har lite tur
Jag tror jag litar på min polare som kan ALLT om 9000 han har även been there and done it! så jag litar på honom, då han har jobbat på motortekniker hos både saab och volvo
Jag tror jag litar på min polare som kan ALLT om 9000 han har även been there and done it! så jag litar på honom, då han har jobbat på motortekniker hos både saab och volvo
mitt råd är att konsultera mer än en person. tex maptun, trollspeed osv byta motor i onödan är drygt.
Det har du rätt i! Dock kan jag köpa en 2.3T -97 som gått 18700mil för 2800kr, så det är ju inget o bråka om, med en hel topp utan avbrutna pinnbultar
Du behöver inte plana blocket bara för den har gått 32, räcker i 9 av 10 fall att plana toppen.
litar du på honom trots att han jobbat med fiende köp inte biltema prlar för sådana där grejor som behöver precision, det finns way, waay bättre grejor som kommer funka
en "svinpitt" ser ut så här:
*Edit* haha man var lite skeptisk till att googla svinpitt men det funka
och borras med borr storlek mindre sedan gängar du in denna åt del håll för att sedan rå dra ut och innan du ska göra det så ca 30 min innan duschar du rikligt med CRC Rost Flach och låter verka i 30 min sedan precis innan du ska dra så har du i ännu mer hundra på att det kommer funka om du gör rätt
Går inte o borra om det inte borras med ex. pelarborr borren kör bara in i toppen..
Jo, den har ju gått 32k mil vilket skulle göra att jag måste plana blocket också samtidigt, annars kommer jag o skjuta topp packningen.
För en bult var av så den läckte när den var kall, sen så gick det inte o lossa de 4 muttrarna till turbon
när det pajjat hemma så har det vart o köra med dorn i bulten så det centrerar fint , borra upp o köra helicoil gänga på det , har gjort det säkert 10 ggr funkar skit fint ! använd bra kvalitéborr med , 1000 ggr bättre o smidigare (vet inte vad du har men).
observera: "OBS! Svinpitten används för att lösa, och inte skapa problem. Köp bästa tänkbara kvalitet, dvs INTE Clas Ohlson eller Biltema."
*Edit* vill du att det ska centrera utan att behöva använda pelarborr så tar du en bult med rätt gänga och dimension fäster i ett skruvstäd och borrar igenom med den storlek på borr som rekomenderas, sen skruvar du i denna borrar. och tar ut den
försökt med det där, problemet är att när du har en fin runt liten plupp på bulten o sen börjar borra, så är ju bultjäveln sne så hur du än gör, glider borren även fast du har tillräckligt med donet liksom... Där problemet är så borren bara glider ut o vill borra topp och bult o jag vill inte sabba toppen liksom