8445
Sök

Lambdavärde volvo850 t5-r

402 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Hoj! Kör en 850 t5-r bsr steg tre, och har nu plockat på lmm från 960 (70mm inv)
391cc spridare, 19-t, samt ska stoppa i en bredbandare imorron. Nu undrar jag:
vad bör mätaren visa vid tomgång/dellast/fullt ös? Är spridarna någorlunda rätt?
Jag räknade ca:25% större area på lmm, ca:25% större spridare, är jag ute och
reser? Om jag är i närheten, klarar jag då att göra en justering med btr? mvh.hmm

8 295 Inlägg
30 april 2009
Misstänker att det är ljusblåa spridare, och om du kör med standard btr så får du bara ut 350cc vilket gör att spridarna blir för små. Har du däremot en btr med 3,8 bar grundtryck blir de rätt storlek.

402 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Misstänker att det är ljusblåa spridare, och om du kör med standard btr så får du bara ut 350cc vilket gör att spridarna blir för små. Har du däremot en btr med 3,8 bar grundtryck blir de rätt storlek.

Jag har ställbar btr, och trycket är ställt upp till 3.8bar utan tillkopplad vacuumslang.
Så det bör stämma hyfsat då? Men, för säkerhets skull vad bör lamdan visa? Några
gränsvärden, eller är det så nära att "det sköter sig självt"?neutral

8 295 Inlägg
30 april 2009
Har du 3,8 i grundtryck så sköter styrboxen resten själv och justerar det sista.

402 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Har du 3,8 i grundtryck så sköter styrboxen resten själv och justerar det sista.

Ok, tack för upplysningarna!smile

smurfidunder
327 Inlägg
3 maj 2009
om du nu skall kontrollera med bb så kan du väl hoppas på

tomgång 1.0
halv fart mer sopp än tomgång
fullast ner till 0.80 eller under beror på massor, tryck komp värme osv

då kan det ju vara nära ok iaf.

lägg gärna in en logg om du kan så vi kan kika

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

402 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
dundersmurfen skrev:
om du nu skall kontrollera med bb så kan du väl hoppas på

tomgång 1.0
halv fart mer sopp än tomgång
fullast ner till 0.80 eller under beror på massor, tryck komp värme osv

då kan det ju vara nära ok iaf.

lägg gärna in en logg om du kan så vi kan kika

BBL visar digitalt och pendlar mellan 13.9-14.9 vid "snäll/normal" körning, vid "fullsås"
1.3bars ladd bottnar den ner till 10.0 (den går inte lägre än så) på tomgång vandrar
den mellan 14.3-14.8. Det verkar gå alldeles för fett vid "fullt" Har ingen översättning
direkt till lambdavärde, men har för mej att lambda 1 är kring 14.7?? mvh.hmm

smurfidunder
327 Inlägg
5 maj 2009
verkar ganska bra

bra att den går rejält fett, troligtvis behövs det för att inte överhetta / spika sönder.

det viktiga är egentligen att du ligger runt lamdba 0.9 till 1 vid normalaktig körning och fetar på rejält då lasten ökar.

lambda 1 = afr 14.7

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

402 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
dundersmurfen skrev:
verkar ganska bra

bra att den går rejält fett, troligtvis behövs det för att inte överhetta / spika sönder.

det viktiga är egentligen att du ligger runt lamdba 0.9 till 1 vid normalaktig körning och fetar på rejält då lasten ökar.

lambda 1 = afr 14.7

Bör jag inte lägga mej på ett afr, som ligger något över 10.0 så jag vet att jag inte
ligger ännu lägre än tio? Den kanske ligger neråt åtta, det vet jag ju inte eftersom
bbl "bottnar" vid 10.0? Kanske lägga mej runt 11, vilket väl vore omkring lambda 0.75?
Är inte de tillräckligt fett?mvh.neutral

Sök