Uxväxling i bakaxlarna hur vet man vad man ska ha?

volvo_grabb
28 maj 2009 · 1 028 Inlägg

Hejsan jag har en 740 med t5 motor och bmw ZF M3 låda och org bak axel bör väl vara 3:54 i ut växling 11 kuggar på pinnjongen och 39 på kronhjulet.

Men nu till saken vill att den ska varva mindre den varvar 3000rpm i 100km/h normal bil ca 3000rpm i 130km/h

Ska man har typ 4:10 eller 3:10 i utväxling för de ska bli bra?

Tacksam för svar å frågor angående utväxlingar

Har inget å skriva ännu
Drönirettab
28 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Då ska utväxlingen vara lägre än 3,54:1.

Drönirettab
28 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Ja. Det du behöver är ett lägre förhållande mellan pinjongdrev och kronhjul (mindre nedväxling), vilket innebär lägre än 3,54:1. smile

Om 3,10:1 skulle funka vet jag inte riktigt, har inte försökt räkna ut hur stor skillnad det gör i motorvarvtal. Andra som har labbat med bakaxlar får ge bättre svar.

volvo_grabb
28 maj 2009 · 1 028 Inlägg

om jag har 11 och 39 kugg så skulle du vilja ha att jag har hur många kuggar typ på varje? fler respektive mindre?

Har inget å skriva ännu
Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK" (1990)
Volvo 760 Limousine "Lång60in" (2005)
Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren" (1998)
Drönirettab
28 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Fler kuggar på pinjongdrevet eller färre kuggar på kronhjulet. Man tar kronhjulets kuggar och delar med pinjongdrevets kuggar, då får man fram utväxlingsförhållandet. Exempel:

Kronhjul: 36 kuggar
Pinjongdrev: 11 kuggar
Utväxlingsförhållande: 36/11 = ca 3,27 (alltså 3,27:1).

Kronhjul: 39 kuggar
Pinjongdrev: 12 kuggar
Utväxlingsförhållande: 39/12 = 3,25 (alltså 3,25:1).

Germax
28 maj 2009 · 12 086 Inlägg

3.31 sitter i vissa (om inte alla) 940 LTT

volvo_grabb
28 maj 2009 · 1 028 Inlägg

okioki i alla ltt? hört att 940 gl axlar med ska vara bra?

Har inget å skriva ännu
Volvo 760 Limousine "Lång60in" (2005)
Volvo 940 T5 "Bananen" (1991)
Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK" (1989)
Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"
volvo_grabb
28 maj 2009 · 1 028 Inlägg

vi säger att jag har 3,54:1 idag i sätter i en 3,31:1 vad tror ni att de skulle göra i hastighet om vi säger samma varv 3000rpm

Har inget å skriva ännu
Volvo V70 T5 "V70in" (2004)
Volvo V70 TDI "GrönDojslen" (1998)
Volvo 940 T5 "Bananen" (1991)
Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 maj 2009 · 3 180 Inlägg

5-8 km/h skillnad vid 3000 rpm

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Kmarcus
28 maj 2009 · 854 Inlägg

Med 165/65-15:
3.31 -> 101,7 km/h vid 3000 varv
3.54-> 95,1 km/h vid 3000 varv
6,6 km/h diff

Med 215/35-18
3.31 -> 103.8 km/h vid 3000 varv
3.54-> 97 km/h vid 3000 varv
6,8 km/h diff

Allt beroende på däck, men där har du två exempel.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
volvo_grabb
29 maj 2009 · 1 028 Inlägg

skulle vilja få den liknade org typ 130km/h på 3000 varv istället för 100km/h på de varvet. men 120 hade varit lagom tycker jag men verkar bli svårt?

Har inget å skriva ännu
Volvo V70 T5 "V70in" (2004)
Volvo 945 D24 Tic "945an" (1993)
Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet" (1987)
Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"
Germax
29 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Det är inte alls svårt, det borde ju finnas en volvoaxel med lägre än 3.31 om inte de duger.
Dieselbilarna borde ju ligga under 3.

volvo_grabb
29 maj 2009 · 1 028 Inlägg

jo jag satt me å fundera på diesel bilarna men såklart från en manuelldå ju... ingen som vet var man hittar fakto om de? letat över allt tycker jag

Har inget å skriva ännu
Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet" (1987)
Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK" (1980)
Volvo V70 TDI "GrönDojslen" (1998)
Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo 745 Tdic "Dieselskåpet"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"Volvo V70 TDI "GrönDojslen"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK"Volvo 945 D24 Tic "945an"Volvo 940 T5 "Bananen"Volvo 740 GLT 16v "16 ventilaren"Volvo 760 TDIC "Drifting Team SLEEDÅK"Volvo V70 T5 "V70in"Volvo 245 D24 TD "Kallingen"Volvo 740 T5 "Kalsongen Team SLEEDÅK"Volvo 760 Limousine "Lång60in"Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK"Volvo 760 "760in Team SLEEDÅK"
Kmarcus
30 maj 2009 · 854 Inlägg

Vad jag vet finns det inte högre utväxling än 3.31 till 740/940. Kanske går att bygga själv men inte original. Vet inte vad de flesta manuella dieselbilarna har för utväxling men polaren har en automat och den har 3.73. Vad jag vet finns bara 3.31, 3.54, 3.73, 3.91 och 4,10 som original.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Kirre
30 maj 2009 · 2 122 Inlägg

tycker de borde vara perfekt för en bus bil du skulle nästan ha lite lägre om du ska kapp köra tongue

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
bear_volvo
30 maj 2009 · 283 Inlägg

på min svarta 940ltt-95 jag hade innan hade jag 3.54 i utv. och den gjorde 130 vid 3000 rpm:)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2009 · 13 810 Inlägg

zf lådan är väll 1:1 på 5:an?
där av problemet att det varvar

helt klart vanligast utväxlingen är 3.54 på 940turbo med manuell låda och 3.73 på automaten
medans lågtrycksturbon och dom mesta andra 740/940 har 3.73

har aldrig själv sätt någon 700/900 som haft lägre utväxling

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
brk95
31 maj 2009 · 140 Inlägg

oftast har man ju överväxel på 5 an .. vilket är lägre än 1.1 , 0ftast 0.8 .. så länge du kör med 1.1 på 5 an blir det svårt att på ett enkelt sätt få ner varvtalet på motorväg sad tyvärr , det är ju enklare att få tag på en låda med 0.8 än att få tag på en bakaxel med lägre utväxling än 3.31på volvo ..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang