Hjälp!!!! Nira trubbel!

Lillbjorken
29 maj 2009 · 15 Inlägg

Ja som sagt så funkar inte mitt Nira som det ska...
Har lagt ner mellan 100-120 timmar på det nu så föreslå inga grundläggande saker!

Får inte in signalen från Hall-givaren (kamaxelgivaren) till styrboxen!
Motorn är en 1,8T från Audi och hall givaren är orignial!

Styrsystemet är ett Nira I3+ med mjukvara 2.20

Har provat typ allt å inget funkar!

Har ringt å tjatat, å tjatat , å tjatat på Trendab där boxen är såld!
Händer precis ingenting nu så här 10 veckor senare!

Frågan är, ska jag behöva ringa dom 50ggr till för att något ska hända?

Har även pratat med massa andra folk från gävle till skåne!

Ingen som har någon bra idé?

Har även provat med ett annat styrdon.
Ett Nira I3 och då är de inga problem alls!
Hall givaren kommer upp varenda start!!

Har som ingen lust att köpe ett nytt Nira bara för att prova om felet ligger i boxen....

Så om ingen har någon bra idé är de ett Nira till salu till bra pris snart!

Mvh /Jimmy

Ägare av: VW Golf Syncro -90, BMW 325iX -89, Audi 100 Avant 2,3 -89, Opel Ascona A -72, VW Golf I GTI 16V -82, VW Golf GTI 16V -88, Volvo 740GL
Volkswagen Golf GTI 16V "Bad motherfucker" (1988)
Nissan Skyline GTR "Postbilen" (1991)
torpis Forummoderator
29 maj 2009 · 10 572 Inlägg

Skicka in din box på service, enklare att skicka boxen än att sitta och bli irriterad.   I3 och I3+ funkar på samma sätt vad gäller kamaxelgivaren vad jag vet, lirar det med en I3 box så är din box nog felaktig.

En kamrat har liknande problem ed sig kamaxeltrigger, vi har dock inte felsökt det sådär jättemycket.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Lillbjorken
30 maj 2009 · 15 Inlägg

torpis skrev:
Skicka in din box på service, enklare att skicka boxen än att sitta och bli irriterad.   I3 och I3+ funkar på samma sätt vad gäller kamaxelgivaren vad jag vet, lirar det med en I3 box så är din box nog felaktig.

En kamrat har liknande problem ed sig kamaxeltrigger, vi har dock inte felsökt det sådär jättemycket.

Då är bara frågan var jag skickar den då den återförsäljare boxen kommer ifrån inte ens hör av sig!!!

Så ja, dom är jag riktigt irriterad på nu då jag pratat med dom ett flertal ggr.
Kommer aldrig att rekomendera dom i framtiden!
Tycker de är skandal att en så oseriös firma ska vara återförsäljare för dels Nira!
Ska även framföra min kritik till Nira så dom också får veta hur det fungerar!


Nåja, bilen är avställ från idag så får ta fram den gamla busbilen istället tror jag!

Men tar mer än gärna emot tips om var jag kan vända mig för att få boxen kontrollerad!

Mvh /J

Ägare av: VW Golf Syncro -90, BMW 325iX -89, Audi 100 Avant 2,3 -89, Opel Ascona A -72, VW Golf I GTI 16V -82, VW Golf GTI 16V -88, Volvo 740GL
Volkswagen Golf GTI 16V "Bad motherfucker" (1988)
Nissan Skyline GTR "Postbilen" (1991)
torpis Forummoderator
30 maj 2009 · 10 572 Inlägg

Tråkigt när det blir så. Jag har köpt någon del av dem och det gick kanonfint, samtidigt hjälpte de en kamrat med sin bil, men det blev aldrig nån riktig fart i den, så han vart inte heller direkt nöjd. (400hk S40 med Nira bla)

Ring Nira och fråga dem helt enkelt. Grabbarna på Nira är också väldans speciella/dryga/nonchalanta så håll en låg profil emot dem är mitt förslag. Förklara som det är och att du vill kunna ha garanti på det du köpt på ett vettigt sett.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Xoreza
31 maj 2009 · 406 Inlägg

Lillbjorken skrev:

torpis skrev:
Skicka in din box på service, enklare att skicka boxen än att sitta och bli irriterad.   I3 och I3+ funkar på samma sätt vad gäller kamaxelgivaren vad jag vet, lirar det med en I3 box så är din box nog felaktig.

En kamrat har liknande problem ed sig kamaxeltrigger, vi har dock inte felsökt det sådär jättemycket.

Då är bara frågan var jag skickar den då den återförsäljare boxen kommer ifrån inte ens hör av sig!!!

Så ja, dom är jag riktigt irriterad på nu då jag pratat med dom ett flertal ggr.
Kommer aldrig att rekomendera dom i framtiden!
Tycker de är skandal att en så oseriös firma ska vara återförsäljare för dels Nira!
Ska även framföra min kritik till Nira så dom också får veta hur det fungerar!


Nåja, bilen är avställ från idag så får ta fram den gamla busbilen istället tror jag!

Men tar mer än gärna emot tips om var jag kan vända mig för att få boxen kontrollerad!

Mvh /J

Har du någon garanti kvar på den då? Vet att vissa firmor ej hanterar fel av prudukter utan hänvisar till tillverkaren då man alltid har garantin där. Så om du har garanti så ring tillverkaren så är problemet löst:P

MvH Glenn Wiberg
torpis Forummoderator
31 maj 2009 · 10 572 Inlägg

Samtidigt så hämvisar nira stenhårt till sina återförsäljare...   så man måste vara rackans smidig i telefon.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Lillbjorken
31 maj 2009 · 15 Inlägg

DJeXCute skrev:

Lillbjorken skrev:

torpis skrev:
Skicka in din box på service, enklare att skicka boxen än att sitta och bli irriterad.   I3 och I3+ funkar på samma sätt vad gäller kamaxelgivaren vad jag vet, lirar det med en I3 box så är din box nog felaktig.

En kamrat har liknande problem ed sig kamaxeltrigger, vi har dock inte felsökt det sådär jättemycket.

Då är bara frågan var jag skickar den då den återförsäljare boxen kommer ifrån inte ens hör av sig!!!

Så ja, dom är jag riktigt irriterad på nu då jag pratat med dom ett flertal ggr.
Kommer aldrig att rekomendera dom i framtiden!
Tycker de är skandal att en så oseriös firma ska vara återförsäljare för dels Nira!
Ska även framföra min kritik till Nira så dom också får veta hur det fungerar!


Nåja, bilen är avställ från idag så får ta fram den gamla busbilen istället tror jag!

Men tar mer än gärna emot tips om var jag kan vända mig för att få boxen kontrollerad!

Mvh /J

Har du någon garanti kvar på den då? Vet att vissa firmor ej hanterar fel av prudukter utan hänvisar till tillverkaren då man alltid har garantin där. Så om du har garanti så ring tillverkaren så är problemet löst:P

Nu är de så att jag skiter i om de är garanti eller inte....
Jag vill bara få fart i bilen!
Boxen är aldig använd men inköpt för en tid tillbaka sen så har inget kvitto på den!

Jag betalar mer än gärna för att få boxen kollad/lagad!

Problemet är att som ett par sa här i forumet så hänvisar tillverkaren till sina återförsäljare vad än ärendet gäller.
Å vilken som helst av dom här trim skojarna man ringer så frågar dom vart man köpt boxen
ifrån och att man ska vända sig dit!

Så nu står bilen på grund av att en firma är mest oseriös å vägrar hjälpa mig.

Tacken man får för att man gynnar dom å handlar prylar av dom!

Hade tänkt mappa min bil där men....
Behöver nog inte säga mer?

Ägare av: VW Golf Syncro -90, BMW 325iX -89, Audi 100 Avant 2,3 -89, Opel Ascona A -72, VW Golf I GTI 16V -82, VW Golf GTI 16V -88, Volvo 740GL
Nissan Skyline GTR "Postbilen" (1991)
Volkswagen Golf GTI 16V "Bad motherfucker" (1988)
Sharky
2 juni 2009 · 10 287 Inlägg

Hmmm.

Är Nira så fyrkantiga? Då är det ju svårt för dig Lillbjörken.

Vägrar TrendAB att titta på boxen alls?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
evo_krolle BMR
2 juni 2009 · 1 513 Inlägg

tjena..

jag hade bett dom ta sig någon stans!!! när man köper ett nirai3+ ingår livs tids support på systemet å ställer dom inte upp på de. så hade jag kontaktat dom på nira sverige... hade strull med mitt också men de var ju hand havande fel:) (första nirat jag hade) men då fick jag hjälp direkt (LGspeed) å anledning till att dom inte vill hjälpa någon som dom inte sålt till är för att de ingår å kontraket att de ska vara så för att inte bara 1 återförsäljare ska bli drabbad med all support..

men får du ingenkontakt med givarn? får du felmedelande? inget stift skadat i din box? kan hjälpa om du gör om hela setupen igen genom nira RK..

Ribbanracing
4 juni 2009 · 9 Inlägg

Autotech i Trollhättan är också riktigt duktiga på Nira!! Hade det i min bil och dom hjälpte mig på tele om det var nått. Men å andra sidan så kan du alltid ta kontakt med Nira direkt. Dom har ju sitt kontor i täby/roslagsnäsby. och från uppsala e de inte så farligt långt..

Ribban

Audi a4 (2007)
Volvo 945 (1996)
Palander Sir
22 oktober 2011 · 201 Inlägg

Hur har det gått. Letar också efter nån bra mappare  till min 1.8t.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
vr6rotrex
22 oktober 2011 · 248 Inlägg

finns två olika kamgivare på 1.8t, kan det vara det som spökar för dig kanske?

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
Adde_e46 Meck
29 oktober 2011 · 51 Inlägg

Hej

PMa mig eller ring så skall jag se om vi inte kan hjälpa dig med detta.

Mvh Andreas

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang