8985
Sök

Audi 100 turbo med felaktigt lambdavärde. testat alla metoder men får ej löst problemet, chippad?

1 112 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
NU är det så att jag har en audi 100 turbo 91års typ44 som jag köpte i julas för en billig peng då
den vart avställd å hade massa fel på besiktningen. har åtgärdat ALLT som har vart fel
och mer därtill.
Kan göra listan lång å bilen är i topp skick bortsett från en pytteliten
detalj, får inte godkänt på lambadvärdet värdet, ligger runt 1,2 så det är över gränsvärdena.

Läs storyn om du vill fördjupa dig annars hoppa till nedersta stycket.

Nu kommer jag till frågeställningen.

Jag köpte bilen av en kille som inte hade haft bilen så länge, under ett år!
Han hade inte genomgått besiktningen med den så han har inte stött på problemet med värdena.
Bilen är nämligen ganska rejält trimmad, upp emot 250 hk ligger den på. Original så ligger en sån här
bil runt 165 hk och enligt
han jag köpte den av så visste han att den är chippad men han visste inte vad chippningen heter
eller hur den är gjord eller något annat om det heller, han var bara informerad av killen han köpte
den av att den är chippad till 250 hk.

Nu vill min mekaniker veta vad det är för något som e gjort med den och om jag skall behöva byta
huvudstyr boxen för att få rätsida på det.

Jag är helt vilse i skogen å hoppas å håller tummarna att det skall finnas en vänlig själ som
kanske har lust å dela med sig ifall man
känner sig träffad inom ämnet.

Får ingen ordning på lambda värdet och måste ta reda på hur min bil är trimmad, vad för chippning osv. hur kan man
kolla upp sånt eller blir det å byta hela styrboxen för å se hur det blir? Mekanikern har provat alla klassiska
metoder för att få ner värdet men har kommit till återvänds gränd.

För alla som är aktiva på forumet som undrar om jag inte haft en sånhär tråd förut eftersom dom sett mig skriva en del om denna bilen behöver inte besvära sig å klaga för detta är ett helt annorlunda problem än vad som frågats efter tidigare.
Som jag nämner högst upp i texten så har det vart mycket blandat strul med denna kärran!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

CSR
167 Inlägg
2 juni 2009
hade samma problem på en volvo 740, för högt lambdavärde. Försökte med allt möjligt, men fick inget bukt på problemet..
Tillslut så provade jag att byta kam, då jag insåg i all förvåning att det satt en trim-kam i den roll
Bytte till original-kam, och besiktade och den gick igenom! tongue
Kolla så det är rätt kam i, efterssom den har varit / är trimmad wink

~ Kör hårt, men lugnt! ~

1 513 Inlägg
2 juni 2009
efter som lambdat e högt så skulle jag tippa på avgas läckge å det räcker med pytte hål!!! under förutsättning att dom andra värdena e bra då den ligger strax över lambda 1.1 så E DÄR FÖR MYCKET SYRE I AVGASERNA.. dess utom brukar man kunna snacka igenom de pga att de är ett uträcknat värde.. men de hade jag satsat mest på är att verkligen kolla så avgaset är tätt.. å grenrör packningarna e standard på audi 5an,,

1 112 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
evo_krolle skrev:
efter som lambdat e högt så skulle jag tippa på avgas läckge å det räcker med pytte hål!!! under förutsättning att dom andra värdena e bra då den ligger strax över lambda 1.1 så E DÄR FÖR MYCKET SYRE I AVGASERNA.. dess utom brukar man kunna snacka igenom de pga att de är ett uträcknat värde.. men de hade jag satsat mest på är att verkligen kolla så avgaset är tätt.. å grenrör packningarna e standard på audi 5an,,

Bilen står på verkstad och han har kollat efter alla klassiska problem å kan inte hitta något som e fel. han säger att turbon flåsar för mycket när dom ökar varv talen, vid mätning på förhöjd tomgång.

1 112 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Svedan skrev:
hade samma problem på en volvo 740, för högt lambdavärde. Försökte med allt möjligt, men fick inget bukt på problemet..
Tillslut så provade jag att byta kam, då jag insåg i all förvåning att det satt en trim-kam i den roll
Bytte till original-kam, och besiktade och den gick igenom! tongue
Kolla så det är rätt kam i, efterssom den har varit / är trimmad wink

jag skall säga till honom det å se vad han säger.

1 513 Inlägg
2 juni 2009
spelar ingen roll för jag tror ju inte den klara bygga ladd tryck på 2500varv obelastad ialf..  annars får ni ställa om bränsle vågen så hon får mer soppa så sjunker lambda värdet om avgaset e tätt..   lågt lambda förmycket soppa, högt lambda för lite soppa/smygluft

1 112 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
evo_krolle skrev:
spelar ingen roll för jag tror ju inte den klara bygga ladd tryck på 2500varv obelastad ialf..  annars får ni ställa om bränsle vågen så hon får mer soppa så sjunker lambda värdet om avgaset e tätt..   lågt lambda förmycket soppa, högt lambda för lite soppa/smygluft

provade ställa upp bränsle trycket men då steg ju co halten förmycket

1 513 Inlägg
2 juni 2009
Widowmaker skrev:
evo_krolle skrev:

låter fortfarande som läckge, för när ni gjorde de så skulle lambdat sjunkit samtidigt..

1 112 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
evo_krolle skrev:
Widowmaker skrev:
evo_krolle skrev:

låter fortfarande som läckge, för när ni gjorde de så skulle lambdat sjunkit samtidigt..

du har en bra poäng där! detta får jag nog gräva lite mer i.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 juni 2009
1.2lambda värde visar att den går snålt iaf där den mäter, dock täta alla avgassytem skarvar med asvgaspasta och se om de blir bättre iochmed att COn sticker iväg när du höjer soppan...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök