Ej tillåtet med sportstol?

Tokeer
3 juni 2009 · 28 Inlägg

Har hört att det ej är tillåtet med sportstol i bilen. Stämmer detta? Ska tydligen inte gå igenom besiktningen.

koka
3 juni 2009 · 629 Inlägg

Jo det är det! Besiktningen skiter i om du har stolar från en nissan micra i en ferrari! Så länge stolen sitter fast och du använda ORGINAL bältet! Du får INTE använda 4 eller 6-punkts bälte på allmän väg!

Detta är inte första gången som det skrivs... Använd sök funktionen nästa gång smile

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
schnauz
3 juni 2009 · 1 758 Inlägg

Är bilen helbilsgodkänd får du inte göra det.
Annars ska det inte vara några problem sålänge:
* Stolen sitter fast ordentligt.
* Originalbältet funkar som det ska (får inte skava emot någonstans, original fästhål måste användas och det ska dras som det är tänkt).
* Stolen inte har några vassa kanter etc. som man kan skada sig på.

Geiros Low is a lifestyle
3 juni 2009 · 956 Inlägg

Jag har helbilsgokände bil

Sportstolar går igenom.. har bevis.
Som dom sa till mig.
Så länge stolen sitter i orginal bultarnas hål och orginal bältet sitter där de ska. så va de ok.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
KHRacing
3 juni 2009 ·

Men skall man följa reglerna vi har till 100% så får man faktiskt inte byta nånting alls på ett fordon nyare än 1976 :-)

kotten17
3 juni 2009 · 70 Inlägg

Jag kunde inte regga med sportstolar i enligt bilprovningen

Audi RS3 (2018)
BMW 325 (1994)
evo_krolle BMR
3 juni 2009 · 1 513 Inlägg

!!!! fram till 1998 då bilar blev helbilsgodkända så säger dom inget ting om att regga med bur/båge fällbara/fasta racing/rally stolar  men du får inte använda dom 10ggr säkrare bältena 4.5.6punkt, å bölar dom om d så ifråga sätt deras kompetens å kunskap om regelverket..

Senast redigerat av evo_krolle (3 juni 2009)

H3dlund Med lem
3 juni 2009 · 1 127 Inlägg

evo_krolle skrev:
!!!! fram till 1998 då bilar blev helbilsgodkända så säger dom inget ting om att regga med bur/båge fällbara/fasta racing/rally stolar  men du får inte använda dom 10ggr säkrare bältena 4.5.6punkt, å bölar dom om d så ifråga sätt deras kompetens å kunskap om regelverket..

Att annat än original 3-p bälten bara tillåts är inte för inte.. smile

Ska du köra med 4 punktsbälten SÄKERT. Då ska du ha fullbur, ordentligt fastsätt stol, och bra montering av bältena, och HANS såklart. Annars kommer man få whiplash utan tvekan. Hur många gatbilar med "sportstol" har det? Därför är det nog enklast att förbjuda det helt.. Så "10ggr säkrare" är lite fel fras att använda.

Sen vem fan kör med 4 punktsbälten på gata? Sitter ju verkligen fast, dvs suger som fan på gata.

Senast redigerat av H3dlund (3 juni 2009)

bmx
3 juni 2009 · 7 100 Inlägg

det är väll bara typ momo stolar man får ha?typ såna som är godkända och sånt skit

polarn har 2 stolar ifrån ridetech,och dom går inte igenom!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
H3dlund Med lem
3 juni 2009 · 1 127 Inlägg

bmx skrev:
det är väll bara typ momo stolar man får ha?typ såna som är godkända och sånt skit

polarn har 2 stolar ifrån ridetech,och dom går inte igenom!

Du tänker på FIA godkända stolar?

Det är endast om man ska tävla och reglementet inom det man kör kräver det.

Senast redigerat av H3dlund (3 juni 2009)

Phaetoon
3 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Man kan inte stoppa i vad som helst i en helfordonsgodkänd bil. Men i en gammal bil så ska det inte vara något problem.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Eisenhut
4 juni 2009 · 1 827 Inlägg

evo_krolle skrev:
!!!! fram till 1998 då bilar blev helbilsgodkända så säger dom inget ting om att regga med bur/båge fällbara/fasta racing/rally stolar  men du får inte använda dom 10ggr säkrare bältena 4.5.6punkt, å bölar dom om d så ifråga sätt deras kompetens å kunskap om regelverket..

Du kan ju inte röra dig i 4-6p, och det är ju totalt livsfarligt i trafiken då du inte kan se runtomkring dig...

Dessutom så har man ju sett mer än en klåpare bygga bil och då känns det säkrare att dom själva inte får montera sina bälten hursomhelst.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 juni 2009 · 4 529 Inlägg

tar upp en liten fråga när de ändå är uppe ^^
ska skaffa sportstolar till E30in har bur å hela köret
HANS läste jag längre opp va menas me dä ?

men om jag har sådana stolar och har kvar 3P bätet får jag ha tex ett 4 eller 6P fastsatt i buren bak men inte använda utan bara använda det på banan ?

kolvas
4 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
tar upp en liten fråga när de ändå är uppe ^^
ska skaffa sportstolar till E30in har bur å hela köret
HANS läste jag längre opp va menas me dä ?

men om jag har sådana stolar och har kvar 3P bätet får jag ha tex ett 4 eller 6P fastsatt i buren bak men inte använda utan bara använda det på banan ?

HANS (Head And Neck Support) är ett varumärke och dom har patent på ett HNRS-skydd (Head and Neck Restraint System) som används inom Rally/Racing, finns ett alternativ till detta som används en del inom MC och det heter Leabratt brace

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kolvas
4 juni 2009 · 4 001 Inlägg

H3dlund skrev:
Att annat än original 3-p bälten bara tillåts är inte för inte.. smile

Ska du köra med 4 punktsbälten SÄKERT. Då ska du ha fullbur, ordentligt fastsätt stol, och bra montering av bältena, och HANS såklart. Annars kommer man få whiplash utan tvekan. Hur många gatbilar med "sportstol" har det? Därför är det nog enklast att förbjuda det helt.. Så "10ggr säkrare" är lite fel fras att använda.

Sen vem fan kör med 4 punktsbälten på gata? Sitter ju verkligen fast, dvs suger som fan på gata.

Man får inte whiplash bara för att man sitter med 4p eller 6p bälten, det kan många som kör rally/racing intyga eftersom det inte är så vanligt med ett HNRS-skydd ännu.

Eisenhut skrev:
Du kan ju inte röra dig i 4-6p, och det är ju totalt livsfarligt i trafiken då du inte kan se runtomkring dig...

Dessutom så har man ju sett mer än en klåpare bygga bil och då känns det säkrare att dom själva inte får montera sina bälten hursomhelst.

Man kan röra sig rätt bra med 4-6p bälte men visst blir man lite begränsad, men det blir man oftast p.g.a stolen i kombination med bältena.
Helt rätt att vem som helst duger inte till att sätta in bälte/båge i sina bilar, inte heller till att byta stolar i sina bilar då jag har sett en som satt fast sin stol med M8 gängstång som var 10 cm lång och stolen vilade mot en mutter på gängstången

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
volvo_1987
4 juni 2009 · 1 675 Inlägg

Kör med sparcos sport stolar i min 240 -87. Inga problem på bilprovningen. Han hade bara lite problem att komma i och ur =P

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
DaViper
4 juni 2009 ·

Vad som är tillåtet och vad som "går igenom" är två olika saker.....
Du får inte ändra ett skit på en nyare bil om man ska hårddra det.

jag byter tillbaka till originalstolarna på Vetten när jag besiktigar, det tar 10 minuter och jag slipper allt jävla gnäll....

Senast redigerat av DaViper (4 juni 2009)

Tokeer
4 juni 2009 · 28 Inlägg

Verkar som att det är bältena som avgör ibland, men jag har tänkt köra med originalbälten till mina sportstolar och bilen i fråga är ej helbilsgodkänd.

schnauz
4 juni 2009 · 1 758 Inlägg

Tokeer skrev:
Verkar som att det är bältena som avgör ibland, men jag har tänkt köra med originalbälten till mina sportstolar och bilen i fråga är ej helbilsgodkänd.

Då ska det inte vara några problem - om det inte strular med någon av de saker jag listade i mitt inlägg längre upp.

Angående andra bälten (t.ex. 4-punkts) så får du såklart ha de monterade i bilen, MEN du får inte använda de på gatan och det måste sitta trepunktsbälten i vid besiktningen.

Emilius Avstängd
5 juni 2009 · 1 714 Inlägg

H3dlund skrev:

evo_krolle skrev:
!!!! fram till 1998 då bilar blev helbilsgodkända så säger dom inget ting om att regga med bur/båge fällbara/fasta racing/rally stolar  men du får inte använda dom 10ggr säkrare bältena 4.5.6punkt, å bölar dom om d så ifråga sätt deras kompetens å kunskap om regelverket..

Att annat än original 3-p bälten bara tillåts är inte för inte.. smile

Ska du köra med 4 punktsbälten SÄKERT. Då ska du ha fullbur, ordentligt fastsätt stol, och bra montering av bältena, och HANS såklart. Annars kommer man få whiplash utan tvekan. Hur många gatbilar med "sportstol" har det? Därför är det nog enklast att förbjuda det helt.. Så "10ggr säkrare" är lite fel fras att använda.

Sen vem fan kör med 4 punktsbälten på gata? Sitter ju verkligen fast, dvs suger som fan på gata.

behövs väl inte fullbur för att bältena ska vara säkra?? bara dem är fastsatta vid rätt punkter,
en båge att sätta fast bältena i räcker väl om de inte finns något bra, behöver ju inte vara fullbur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang