Ej tillåtet med sportstol?

MattiasH
6 juni 2009 · 1 291 Inlägg

Emilius skrev:

H3dlund skrev:

evo_krolle skrev:
!!!! fram till 1998 då bilar blev helbilsgodkända så säger dom inget ting om att regga med bur/båge fällbara/fasta racing/rally stolar  men du får inte använda dom 10ggr säkrare bältena 4.5.6punkt, å bölar dom om d så ifråga sätt deras kompetens å kunskap om regelverket..

Att annat än original 3-p bälten bara tillåts är inte för inte.. smile

Ska du köra med 4 punktsbälten SÄKERT. Då ska du ha fullbur, ordentligt fastsätt stol, och bra montering av bältena, och HANS såklart. Annars kommer man få whiplash utan tvekan. Hur många gatbilar med "sportstol" har det? Därför är det nog enklast att förbjuda det helt.. Så "10ggr säkrare" är lite fel fras att använda.

Sen vem fan kör med 4 punktsbälten på gata? Sitter ju verkligen fast, dvs suger som fan på gata.

behövs väl inte fullbur för att bältena ska vara säkra?? bara dem är fastsatta vid rätt punkter,
en båge att sätta fast bältena i räcker väl om de inte finns något bra, behöver ju inte vara fullbur.

Senast redigerat av MattiasH (15 januari 2010)

BMWteamrennsport
15 januari 2010 · 83 Inlägg

MÅSTE VETA FORT! Får jag ha Sparco Sprint V stolar i min Volvo 854 glt - 1992???? (De är FIA-godkända)

Mvh Daniel Reinhard
Follow me on Twitter: DRRMotorsport.
Thanks to: Laptimer.se/Mpre.se/Speedkit.se/JGByggBetong/Byggval i Borås AB/Jörnestrand Bygg AB/Avantit.se/L-m-r.se/Skruvat.se/MJ AUTOMOTIVE/MBFastigheter
ironhead volvoraggare
15 januari 2010 · 4 776 Inlägg

ja man få ha sportstolar i men du måste ju kunna ha ditt vanliga bälte på dig när du har stolen i

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
BMWteamrennsport
15 januari 2010 · 83 Inlägg

okej smile tror INTE min 92:a är helbilsgodkänd så då får jag ha sportstolar??

Vad säger besiktning tror ni?
(Jag vet att dom måste sitta i originalfästpunkter)

Mvh Daniel Reinhard
Follow me on Twitter: DRRMotorsport.
Thanks to: Laptimer.se/Mpre.se/Speedkit.se/JGByggBetong/Byggval i Borås AB/Jörnestrand Bygg AB/Avantit.se/L-m-r.se/Skruvat.se/MJ AUTOMOTIVE/MBFastigheter
myran Foto/Bilnörd
15 januari 2010 · 1 541 Inlägg

schnauz skrev:
Är bilen helbilsgodkänd får du inte göra det.
Annars ska det inte vara några problem sålänge:
* Stolen sitter fast ordentligt.
* Originalbältet funkar som det ska (får inte skava emot någonstans, original fästhål måste användas och det ska dras som det är tänkt).
* Stolen inte har några vassa kanter etc. som man kan skada sig på.

För er som missade detta.. läs igen. punkt slut.

Fortfarande.. för någon fått igenom nått annat behöver det inte funka.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Sderberg
3 april 2010 · 46 Inlägg

myran skrev:

schnauz skrev:
Är bilen helbilsgodkänd får du inte göra det.
Annars ska det inte vara några problem sålänge:
* Stolen sitter fast ordentligt.
* Originalbältet funkar som det ska (får inte skava emot någonstans, original fästhål måste användas och det ska dras som det är tänkt).
* Stolen inte har några vassa kanter etc. som man kan skada sig på.

För er som missade detta.. läs igen. punkt slut.

Fortfarande.. för någon fått igenom nått annat behöver det inte funka.

Hur vet man om bilen är "helbilsgodkänd" då?
Har precis köpt nya sportstolar från ridetech och måste göra om originalfästena för att få i dom i min 940 från 1998.

Honda Crx Del Sol turbo "Edelbrock Turbo kit" (1994)
Volvo 940 Turbo "Classic-Evolve" (1998)
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
3 april 2010 · 2 456 Inlägg

Sderberg skrev:

myran skrev:

schnauz skrev:
Är bilen helbilsgodkänd får du inte göra det.
Annars ska det inte vara några problem sålänge:
* Stolen sitter fast ordentligt.
* Originalbältet funkar som det ska (får inte skava emot någonstans, original fästhål måste användas och det ska dras som det är tänkt).
* Stolen inte har några vassa kanter etc. som man kan skada sig på.

För er som missade detta.. läs igen. punkt slut.

Fortfarande.. för någon fått igenom nått annat behöver det inte funka.

Hur vet man om bilen är "helbilsgodkänd" då?
Har precis köpt nya sportstolar från ridetech och måste göra om originalfästena för att få i dom i min 940 från 1998.

Alla bilar efter 00 är helhets bil godkända .... det e då den paragraf lagen kom enl SBP.

Senast redigerat av lonewolf-holm (3 april 2010)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Sderberg
3 april 2010 · 46 Inlägg

lonewolf-holm skrev:

Sderberg skrev:
Hur vet man om bilen är "helbilsgodkänd" då?
Har precis köpt nya sportstolar från ridetech och måste göra om originalfästena för att få i dom i min 940 från 1998.

Alla bilar efter 00 är helhets bil godkända .... det e då den paragraf lagen kom enl SBP.

Okej, men en annan fundering jag har och såg nu ikväll nu när jag monterade ur passagerarstolen i bilen.   Då såg jag att det fanns sidokrockkudde i stolarna. Vad säger dom om man byter ut stolar med sidokrockkudde?

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
3 april 2010 · 2 456 Inlägg

Sderberg skrev:

lonewolf-holm skrev:

Sderberg skrev:
Hur vet man om bilen är "helbilsgodkänd" då?
Har precis köpt nya sportstolar från ridetech och måste göra om originalfästena för att få i dom i min 940 från 1998.

Alla bilar efter 00 är helhets bil godkända .... det e då den paragraf lagen kom enl SBP.

Okej, men en annan fundering jag har och såg nu ikväll nu när jag monterade ur passagerarstolen i bilen.   Då såg jag att det fanns sidokrockkudde i stolarna. Vad säger dom om man byter ut stolar med sidokrockkudde?

Fins inget krav på att du ska ha kvar krock kuddarna dom e där för din egen skuld men så länge ej
air bag lampan ej larmar så att sbp kan slå ner på det så ska det vara ok ...

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Ekis!
4 april 2010 · 1 210 Inlägg

lonewolf-holm skrev:

Sderberg skrev:

lonewolf-holm skrev:

Alla bilar efter 00 är helhets bil godkända .... det e då den paragraf lagen kom enl SBP.

Okej, men en annan fundering jag har och såg nu ikväll nu när jag monterade ur passagerarstolen i bilen.   Då såg jag att det fanns sidokrockkudde i stolarna. Vad säger dom om man byter ut stolar med sidokrockkudde?

Fins inget krav på att du ska ha kvar krock kuddarna dom e där för din egen skuld men så länge ej
air bag lampan ej larmar så att sbp kan slå ner på det så ska det vara ok ...

Och dom bryr sig även då inte om att airbag lampan lyser..  de frågade jag om när min lös på besiktningen..

Sen för övrigt så börjar helbils godkännande ifrån och med årsmodell -98 och uppåt!!

KHRacing
4 april 2010 ·

KHRacing skrev:
Men skall man följa reglerna vi har till 100% så får man faktiskt inte byta nånting alls på ett fordon nyare än 1976 :-)

Jag tar upp detta igen då alla som skrivit i denna tråden faktiskt har fel när de säger att det är oki att byta ut orginalstolarna.

KHRacing
4 april 2010 ·

Helfordonsgodkännande kom allra först runt 1994/5.

Exempelvis så är INTE en EVO6:a helfordonsgodkänd.

Det är upp till bilimportören, INTE Transportstyrelsen/Länsstyrelsen, att avgöra
om en ny bilmodell skall ha ett helfordonsgodkännande.

Deutsch-style
4 april 2010 · 379 Inlägg

schnauz skrev:
Är bilen helbilsgodkänd får du inte göra det.
Annars ska det inte vara några problem sålänge:
* Stolen sitter fast ordentligt.
* Originalbältet funkar som det ska (får inte skava emot någonstans, original fästhål måste användas och det ska dras som det är tänkt).
* Stolen inte har några vassa kanter etc. som man kan skada sig på.

ja måste skriva svar på denna

ja klarade besikt med sportstolar som inte var på orginal fästen jag borrade massa hål i golvet o skruvade fast stolarna istället osså la ja rostskydd och silicon på skruvarna under till och de gick bra
mvh
men annar kan de va olika från bes-man

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
schnauz
4 april 2010 · 1 758 Inlägg

Deutsch-style skrev:

schnauz skrev:
Är bilen helbilsgodkänd får du inte göra det.
Annars ska det inte vara några problem sålänge:
* Stolen sitter fast ordentligt.
* Originalbältet funkar som det ska (får inte skava emot någonstans, original fästhål måste användas och det ska dras som det är tänkt).
* Stolen inte har några vassa kanter etc. som man kan skada sig på.

ja måste skriva svar på denna

ja klarade besikt med sportstolar som inte var på orginal fästen jag borrade massa hål i golvet o skruvade fast stolarna istället osså la ja rostskydd och silicon på skruvarna under till och de gick bra
mvh
men annar kan de va olika från bes-man

Jag har besiktat flera gånger med helt fel motor som egentligen är totalt ajabaja, men den har slunkit igenom ändå.
Så självklart kan man ju chansa och hoppas att den som besiktar bilen missar det, inte vet bättre eller helt enkelt tycker det är en skitsak och inget att anmärka på. Ville bara poängtera att det KAN bli problem. Om man vill chansa är ju såklart upp till var och en, men man bör veta om att man KAN få anmärkning på det i vissa fall.

Aleck Skogskonsult
4 april 2010 · 214 Inlägg

Geiros skrev:
Jag har helbilsgokände bil

Sportstolar går igenom.. har bevis.
Som dom sa till mig.
Så länge stolen sitter i orginal bultarnas hål och orginal bältet sitter där de ska. så va de ok.

Som många sagt tidigare, även om man kommer igenom med sakerna i bes betyder det inte att man verkligen får göra så.

KHRacing
4 april 2010 ·

Aleck skrev:

Geiros skrev:
Jag har helbilsgokände bil

Sportstolar går igenom.. har bevis.
Som dom sa till mig.
Så länge stolen sitter i orginal bultarnas hål och orginal bältet sitter där de ska. så va de ok.

Som många sagt tidigare, även om man kommer igenom med sakerna i bes betyder det inte att man verkligen får göra så.

Tackar, bästa inlägget på länge, verkar inte som att folk läser mina inlägg tyvärr.

Lajning
4 april 2010 · 154 Inlägg

Emilius skrev:
behövs väl inte fullbur för att bältena ska vara säkra?? bara dem är fastsatta vid rätt punkter,
en båge att sätta fast bältena i räcker väl om de inte finns något bra, behöver ju inte vara fullbur.

Mjo. Om man t ex välter med bilen så kommer man att "vikas åt sidan" om man har trepunktsbälten, om inte bältessträckarna ballar ur.

Har man däremot 4punktsbälten eller liknande som är fasta, så kommer kroppen inte röra sig ur körställning. Alltså är risken stor att taket mosar sönder ditt huvud om du välter med bilen.

Därför krävs det någon form av bur som skyddar dig för att 4punktsbälten ska vara säkra.

Huruvida fullbur krävs eller inte kan jag inte svara på, men det borde räcka med en halvbur som är tillräckligt stark för att klara av påfrestningarna om bilen skulle välta.

Senast redigerat av Lajning (4 april 2010)

KHRacing
4 april 2010 ·

Lajning skrev:
Mjo. Om man t ex välter med bilen så kommer man att "vikas åt sidan" om man har trepunktsbälten, om inte bältessträckarna ballar ur.

Har man däremot 4punktsbälten eller liknande som är fasta, så kommer kroppen inte röra sig ur körställning. Alltså kommer taket mosa sönder ditt huvud om du välter med bilen.

Därför krävs det någon form av bur som skyddar dig för att 4punktsbälten ska vara säkra.

Huruvida fullbur krävs eller inte kan jag inte svara på, men det borde räcka med en halvbur som är tillräckligt stark för att klara av påfrestningarna om bilen skulle välta.

Du skriver det dock som att taket ALLTID trycks in om bilen slår runt, verkligheten är helt annorlunda.

Lajning
4 april 2010 · 154 Inlägg

KHRacing: Fel av mig, ändrade.

KHRacing
4 april 2010 ·

Lajning skrev:
KHRacing: Fel av mig, ändrade.

ingen fara på taket du smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang