Angivna HK

SIR_Pierre Sir
14 juni 2009 · 737 Inlägg

ni som skrivit ut här på er sida hur mycket kraft bilen har..hk/nm 

är det "uppskattningsvis" ( vad ni gissar er fram till)

eller är det bänkade hk?

om det är bänkade hk --har ni angett vad som är i motorn eller riktiga hk ut på hjulen?

mest så jag vet vad ja ska skriva

240boy
14 juni 2009 · 471 Inlägg

skriv det som är i motorn är ju mkt bättre wink

Skiiit du nedde ! ;)
Hedning Fd Bannad
14 juni 2009 · 657 Inlägg

så hästkrafterna som är bänkade i motorn är påhittade?

Tänk vad man lär sig varje dag....

Märkesbög
Aerocombi Xenoholic
14 juni 2009 · 2 559 Inlägg

Hedning skrev:
så hästkrafterna som är bänkade i motorn är påhittade?

Tänk vad man lär sig varje dag....

Vem påstod det? hmm

Jag skulle nog tro att dom flesta med mig anger Hk i motorn o inte på hjulen.
Skulle det va så att det är på hjulen så tor jag att dom anger det.
De flesta är nog uppskattade siffror som fabikanten / trimfirman utger.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Mickius
14 juni 2009 · 4 670 Inlägg

Aerocombi skrev:

Hedning skrev:
så hästkrafterna som är bänkade i motorn är påhittade?

Tänk vad man lär sig varje dag....

Vem påstod det? hmm

Jag skulle nog tro att dom flesta med mig anger Hk i motorn o inte på hjulen.
Skulle det va så att det är på hjulen så tor jag att dom anger det.
De flesta är nog uppskattade siffror som fabikanten / trimfirman utger.

Och många har glädje siffror big_smile

Nej men man skriver uppskattad MOTOR effekt sedan i infon kan man skriva effekten på hjulen

Sen är de över 100000 medlemmar, Självklart är de bara en liten del av dessa som har Bänkad effekt.
Men vet man effekten via bromspapper så ska man ju skriva den effekten

Kolla nyss o de står ju även att man ska skriva Motoreffekt inte effekt på hjulen wink

Senast redigerat av mickius (14 juni 2009)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 juni 2009 · 2 972 Inlägg

Jag har skrivit vad BSR anger att man får, även om det säkert inte är 100% rätt. Men har man bänkat kan man ju skriva bänk-resultaten både på motor och hjul under "Effekt och prestanda (ingående)"..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
JontaK
14 juni 2009 · 174 Inlägg

Jag har skrivit originaleffekten som Subaru anger även om jag kanske har lite, lite mer effekt än så.
Skulle dock aldrig få för mig att skriva en högre siffra i min bils info innan jag gjort en effektmätning.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
evil-one
14 juni 2009 · 350 Inlägg

dom flesta skriver nog d som står på vv.se hemsida

SIR_Pierre Sir
14 juni 2009 · 737 Inlägg

Hedning skrev:
så hästkrafterna som är bänkade i motorn är påhittade?

Tänk vad man lär sig varje dag....

nu hänger jag inte med hur du menar...

SIR_Pierre Sir
14 juni 2009 · 737 Inlägg

JontaK skrev:
Jag har skrivit originaleffekten som Subaru anger även om jag kanske har lite, lite mer effekt än så.
Skulle dock aldrig få för mig att skriva en högre siffra i min bils info innan jag gjort en effektmätning.

precis så jag känner med.. så därför hade jag bara ett " ? " tills den var bänkad.  och nu står där hjulhk

Germax
14 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Eftersom alla biltillverkare i världen anger effekten på veven så har de väl blivit en standard.
Ser jag en bil som de står 500hk på tänker jag, oj den måste va snabb, inte undrar om de är på hjulen lr på veven...

Jag har skrivit Bmws siffra plus effektökningen mitt chipföretag utlovat, vad mer kan jag göra?

Senast redigerat av JapMax (14 juni 2009)

SIR_Pierre Sir
14 juni 2009 · 737 Inlägg

allright.

det e kanske bara jag som bryr mej vad det kommer för effekt ner på marken då..

enligt mej så har det ingen betydelse vad du har i motorn om du ändå inte får ner allt i marken.

låt oss säga en 4wd bil med automatare...där e stor stor effektförlust på drivlinan o hjul ju

Matte_s
14 juni 2009 · 128 Inlägg

SIR_Pierre skrev:
allright.

det e kanske bara jag som bryr mej vad det kommer för effekt ner på marken då..

enligt mej så har det ingen betydelse vad du har i motorn om du ändå inte får ner allt i marken.

låt oss säga en 4wd bil med automatare...där e stor stor effektförlust på drivlinan o hjul ju

Gör det enkelt för dig då.
Skriv den bromsade motoreffekten i rutan som detta är avsatt för och så skriver du den bromsade effekten på hjulen i nästa ruta. Svårare än så är det inte.

Men du har alltså bägge effekterna uppmätta?

Mvh Mattias

SIR_Pierre Sir
14 juni 2009 · 737 Inlägg

allright... känns lite fejk så bara hehe..

jo det har jag.. på två av mina mappar.  467.6hk på den lite varmare mappen som jag aldrig kör med. därför har ja skrivit den snällare mappen som ger 446 ( skrev 444 för det ser coolare ut hehe)

men i motorn e det då 561hk och 830+NM...visst det låter mycket men bilen spinner bara bort sej ändå upp till 4ans växel så skulle jag köra stillastående så får jag spö första 50M av en original impreza typ.


men  från 100-200 så får jag ner effekten på marken och den e egentligen bara 60-200 man kör på bana.. stillastående en enda gång.


båda dessa mapparna är på 0,4 bar, vi gjorde en mapp med 0,6 med där spridarna bottnar men den mappen är totalt orelevant för där får jag inte ens in växlarna när ja varvar ur...så totalt oanvändbar

Matte_s
14 juni 2009 · 128 Inlägg

SIR_Pierre skrev:
allright... känns lite fejk så bara hehe..

jo det har jag.. på två av mina mappar.  467.6hk på den lite varmare mappen som jag aldrig kör med. därför har ja skrivit den snällare mappen som ger 446 ( skrev 444 för det ser coolare ut hehe)

men i motorn e det då 561hk och 830+NM...visst det låter mycket men bilen spinner bara bort sej ändå upp till 4ans växel så skulle jag köra stillastående så får jag spö första 50M av en original impreza typ.


men  från 100-200 så får jag ner effekten på marken och den e egentligen bara 60-200 man kör på bana.. stillastående en enda gång.


båda dessa mapparna är på 0,4 bar, vi gjorde en mapp med 0,6 med där spridarna bottnar men den mappen är totalt orelevant för där får jag inte ens in växlarna när ja varvar ur...så totalt oanvändbar

Okey, vem av monterat ur motorn och kört den i bänk då?

Mvh Mattias

SIR_Pierre Sir
14 juni 2009 · 737 Inlägg

motorn är vi 3 killar som gjort jobbet med och TS motor mappade och bänkade.   varför undrar du ?

EDIT  aah nu fattade jag. ne den e ju bänkad på rullar med motorn i bilen. därför jag skrivit hjulhk.  motor hk e som bänken räknar fram,   därför kan jag inte säga 100% att jag har exakt så mycket i motorn. men på hjulen e jag säker o har tom angett i underkant

Senast redigerat av SIR_Pierre (14 juni 2009)

Ekis!
14 juni 2009 · 1 210 Inlägg

Ska jag då vara lite jobbig så har du ju egentligen inte dessa Hk i hjulen som du säger.. eftersom den inte är bromsad i rotortest? de är de mest exakta värdet du kan få... på driven enligt mig på rullar kan du få en massa förluster mm... mvh /Micke

Senast redigerat av Ekis! (14 juni 2009)

Tuffhaggman
14 juni 2009 · 864 Inlägg

SIR_Pierre skrev:

Hedning skrev:
så hästkrafterna som är bänkade i motorn är påhittade?

Tänk vad man lär sig varje dag....

nu hänger jag inte med hur du menar...

"om det är bänkade hk --har ni angett vad som är i motorn eller riktiga hk ut på hjulen?"

SIR_Pierre Sir
14 juni 2009 · 737 Inlägg

ne det är helt rätt... så dessa "hjukhk" som kommer fram på rullarna är ju vad som MINST kommer ut, den effekten jag angett är vad som kommer ut på marken

med ett rototest så ger den nog lite mer

om vi nu tar en bänk så som TS motor har så ger den ju olika effekt ut på hjulen om jag hade kört med tunga kromade 20 tummare än med mina VOLK. 

och det vet vu ju alla hur mycket förlust det är på det om man har tunga fälgar

SIR_Pierre Sir
14 juni 2009 · 737 Inlägg

Tuffhaggman skrev:

SIR_Pierre skrev:

Hedning skrev:
så hästkrafterna som är bänkade i motorn är påhittade?

Tänk vad man lär sig varje dag....

nu hänger jag inte med hur du menar...

"om det är bänkade hk --har ni angett vad som är i motorn eller riktiga hk ut på hjulen?"

ja för att om man inte har lyft ut motorn och bänkat den så är ju motor hk nått som bänken räknar fram och den vet ju inte exakt hur mycket effektförlust just min bil har i drivlinan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang