2597
Sök

Hög oljetemp i växellådan, th700

Offroad Racing
3 123 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Nu när man har varit ute på första långturen med blazern och inkopplad oljetempgivare så märkte jag att oljan i växellådan blev väldigt varm när man åkte i 90-100. (vågar inte ens skriva nån temp)

Hur pass betydelse har det att lockupen inte fungerar?

Varmt blir det iaf, och det är tråkigt att åka i 70 (3:an ibland så svalnar det lite mer) för att få lådan att hålla sig under 100 grader...

Nu är det ju visserligen en tempmätare från biltema men så totalt galet kan den ju inte visa tycker jag...

Har ju även kylare, tyckte denna borde räckt... (den till vänster på nedanstående bild)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/27500000-27509999/640x480/27501340.jpg
Senast redigerat av henke_99 (20 juni 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Dieseldoktor
112 Inlägg
18 juli 2009
att lockup inte funkar har en enorm betydelse för tempen, TH700 är gjord för att ha lockup, så kylningen är inte lika bra som lådor utan LU. (mindre flöde genom kylet)
den kylaren lär duga men om du kör långsamt genom skogen på lågväcel osv så bör du ha en egen termostatstyrd elfläkt till oljekylet. temp över 100 är inte bra för oljan, ska helst hållas under 70
Senast redigerat av _chevrolet_ (18 juli 2009)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Hade glömt denna tråden... Har fixat lockupen, gjorde enorm skillnad på tempen. Nu ligger den stabilt på ca 80 grader vid landsvägskörning. Men som du säger så orkar den inte kyla riktigt ordentligt i skogen, men den brukar inte gå så mkt över 90 grader. (nu är jag ju inte helt säker på dom exakta temperaturerna, då mätaren som sagt är från biltema) Ska sätta dit separata fläktar till oljekylarna, har bara inte lyckats bestämma mig för vad jag ska sätta dit, som har lagom storlek och inte är allt för dyra. Dom ska ju helst tåla fukt oxå, annars hade datorfläktar funkat bra...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök