Tjooo.
Köpte i veckan en Porsche 924 från 1985 med diverse fel.
Ett var att handbromsen funkade inte samt att bromsarna tog dåligt.
Så har nu under helgen fixat till handbromsen och smörjt så mycket jag kunnat, även fram har jag demonterat, slipat så det ska glida bättre med mera.
Dock så på vänster bak (trumma) så råkade ena kolven ploppa ur och det hann väl rinna ut 7-10cl bromsvätska innan jag hann trycka tillbaka allt. Tänkte inte jätte mycket mer på det.
Men när jag sen tog ned bilen på alla fyra igen och skulle testa bromsa var ju pedalen tvärmjuk och bromsarna tog knappt när jag sen skulle stanna från att ha kört ut från carporten.
Jag kan inte se några läckor någonstans och nivån i behållaren är likadan efter 40pumpningar. Men det finns liksom inget tryck. Testade på Mazdan att trycka ned pedalen och den blev hårdare och hårdare tills den blev nästintill stum efter 4tryck.
Har ni några tips på vad man kan göra för att få bromsarna att funka bra? Att byta bromsvätska vore ju verkligen inte illa, för den är säkerligen skit gammal och den är alldeles mörk. Men låter det som om att ett bromsvätske byte kan hjälpa?
Sen när jag ändå har fått er att läsa ändra ned hit, kan man med hjälp av denna byta själv? Den har en backventil.
![http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-146_l.jpg]()