4355
Sök

Hur tar man reda på utväxlingen och vad för bakaxel man har ?

mulle mek
679 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
tjaa. det är så att min bakaxel har gjort sitt nu och det är dags o byta den. jag fick tag på en bakaxel som jag tänkt montera men jag öppna locket till diffen och såg att den ser annorlunda ut. det är tydligen en axel till en bil med abs. så jag kan inte använda den axeln till min bil  hmm

så jag har kikat lite  på min bakaxel utan att hitta  något nummer på vänstra axeln . jag hitta ett nummer höger om diffen i nedre kant . står nått med 1023.... så man ser inte så bra  men iaf.

hur vet man då vad för bakaxel och utväxling man ska ha ?

det är såklart en volvo 740 GL -88 smile

så ser den nya ut ..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/79498/703198_il2qd3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/79498/703204_konl8r.jpg
kuggen till givaren ser helt annorlunda ut jämfört med min, troligen för att det är en bakaxel från en med abs.

och den som jag har nu sittandes  på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/79498/703200_c94uj1.jpg
bakaxelns som rasat

på den nya står massa siffror men på min står inte dem siffrorna på locket :S

https://www1.garaget.org/gallery/archive/79498/703209_6aurdg.jpg
Senast redigerat av r3zz1 (7 juli 2009)

Gasar tills det Rasar !!!

739 Inlägg
7 juli 2009
tror man ska snurrra hjulet och sedan räkna hur många varv kardan går .. måste naturligtvis märka ut start läget ...
är inte helt hundra men något liknande är det

mulle mek
679 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
agadiffen skrev:
tror man ska snurrra hjulet och sedan räkna hur många varv kardan går .. måste naturligtvis märka ut start läget ...

okej  kan man inte ta reda på det på något annat sätt ?  diffen har ju lagt av så den driver ju inte alls nu . får inte i någon växell lr så. går bara att rulla.

739 Inlägg
7 juli 2009
ähh det är väl inte så noga på en gammal 740 bara kasta dit bakaxeln å ut å gasa igen ..antar att den nya bakaxeln oxå kommer från en 740!!!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 juli 2009
du kan kapa lite i hastihetsgiverkransen så att det är lika många hål stift som den gamla så  är det bara att tuta å köra med den axeln:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

mulle mek
679 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
du kan kapa lite i hastihetsgiverkransen så att det är lika många hål stift som den gamla så  är det bara att tuta å köra med den axeln:)

nu hänger jag inte med riktigt ? tongue haha  hur då kapa ? jag har aldrig gjort något liknande som du beskriver yikes  du får  hjälpa till med det då ? om du har lust roll

1 335 Inlägg
7 juli 2009
På det stora hjulet (kronhjulet) står din utväxling! XX/XX ta det höga talet och dela det med det låga så får du framutväxlingen! kommer förmodligen bl 3.XX wink Så simpelt är det... Annars kan du räkna kuggen på kronhjulet och räkna kuggen på pinjeon drev så delar du kronhjulets kugg med pinjeon drevets så får du samma svar! wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 juli 2009
på bild två så ser man en krans med massar rekrangulära hål.
det måste va lika många hål på den nya axeln som gamla  annars kommer hastighetsmätaren gå fel.

genom att kapa bort några längsgående  stag eller pinnar (eller vad man ska kalla dom) å göra hålen större
så får du rätt på hastigheten 

å du kan använda den axeln den passar rakt på:)

1 335 Inlägg
7 juli 2009
Den Axeln du ska dit med har ABS ioch inte din gamla... men det viste du kanske redan.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 juli 2009
r3zz1 skrev:
turboforssen skrev:

nu hänger jag inte med riktigt ? tongue haha  hur då kapa ? jag har aldrig gjort något liknande som du beskriver yikes  du får  hjälpa till med det då ? om du har lust roll

om jag hade haft tid så hade jag hjälpt dig:)

1 335 Inlägg
7 juli 2009
ABS kransen har dubbelt så långa kugg som en axel utan ABS, fila bort varannan (ett jävla jobb) så kommer hastighetsmätaren funka som vanligt wink

mulle mek
679 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
OphanWitehall skrev:
På det stora hjulet (kronhjulet) står din utväxling! XX/XX ta det höga talet och dela det med det låga så får du framutväxlingen! kommer förmodligen bl 3.XX wink Så simpelt är det... Annars kan du räkna kuggen på kronhjulet och räkna kuggen på pinjeon drev så delar du kronhjulets kugg med pinjeon drevets så får du samma svar! wink

okej tack big_smile ska kolla upp det då smile

1 335 Inlägg
7 juli 2009
r3zz1 skrev:
OphanWitehall skrev:

okej tack big_smile ska kolla upp det då smile

Gjorde detta själv för ca 2 månader sedan så jag kan wink Fast jag har ABS på min bil så slapp fila på ABS kransen.

mulle mek
679 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
OphanWitehall skrev:
ABS kransen har dubbelt så långa kugg som en axel utan ABS, fila bort varannan (ett jävla jobb) så kommer hastighetsmätaren funka som vanligt wink

okej haha får ta o se om det blir en annan axel lr om man tar vinkelslipen o slipar ist . orka sitta med en fil o fila yikes haha

mulle mek
679 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
jag kollade idag  på båda bakaxlarna och det stog 39-11 på båda så jag tog o dela 39 med 11 då fick jag 3,54. sen kollade jag på hastighetsmätargivarkuggkransen på min och den andra  . för att få avståndet mellan kuggarna o stämma på ett ungefär så måste jag kapa bort två åt gången  runt hela . så om jag tar bort varannan så blir det fel då med ? lr är jag ute o cyklar då ?  snabba svar tack

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 juli 2009
r3zz1 skrev:
jag kollade idag  på båda bakaxlarna och det stog 39-11 på båda så jag tog o dela 39 med 11 då fick jag 3,54. sen kollade jag på hastighetsmätargivarkuggkransen på min och den andra  . för att få avståndet mellan kuggarna o stämma på ett ungefär så måste jag kapa bort två åt gången  runt hela . så om jag tar bort varannan så blir det fel då med ? lr är jag ute o cyklar då ?  snabba svar tack

japp det blir fel då:)

1 915 Inlägg
8 juli 2009
Stämmer!

Hissa upp baken på bilen och snurra på ett hjul,
om det andra hjulet snurrar med åt samma håll så har du en diffbromsad axel.
Snurra då hjulet 10 varv och räkna antalet varv som kardanaxeln snurrar,
dividera dessa varv med 10 så får du utväxlingen given.

Om det andra hjulet inte snurrar med eller åt andra hållet
så har din axel en öppen differential.
Gör på samma sätt som innan men dividera kardanvarven med 5 i stället.

agadiffen skrev:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

mulle mek
679 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
r3zz1 skrev:

japp det blir fel då:)

okej då¨vet jag big_smile ska kapa bort dem idag o montera skiten  på lördag big_smile

mulle mek
679 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare

larsson.m skrev:
Stämmer!

Hissa upp baken på bilen och snurra på ett hjul,
om det andra hjulet snurrar med åt samma håll så har du en diffbromsad axel.
Snurra då hjulet 10 varv och räkna antalet varv som kardanaxeln snurrar,
dividera dessa varv med 10 så får du utväxlingen given.

Om det andra hjulet inte snurrar med eller åt andra hållet
så har din axel en öppen differential.
Gör på samma sätt som innan men dividera kardanvarven med 5 i stället.

agadiffen skrev:

har fått reda på utväxlingen nu tack iaf big_smile

mulle mek
679 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/79498/704379_9ydqsm.jpg
är det så man ska kapa lr ? för när jag slipa ner till botten så¨fanns det som platta hjärnbitar i varje kugg. ska man dra ur dem som jag gjort ? lr ska man bara slipa ner dem lite ?

Sök