2883
Sök

Saab 900i automat växlar inte upp

3 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Tjenare,

till sommaren köpte jag mig en äldre bil att pyssla med men har tyvärr kört fast med det enda felet i vägen för trafikduglighet.

Saab 900i v16 -89
25000 mil

Vid inköp fungerade växellådan men säljaren förvarnade om att den kan krångla. Jag tyckte att den stannade kvar på höga växlar lite väl länge men det gick hur bra som helst i storstadstrafik. Efter några mil på E12:an fick jag sakta ner till ca 20 km/h för en svängande bil i ett samhälle. Därefter växlade den aldrig upp igen utan gick upp i en 7000 varv utan att komma över 60 km/h. Fick frakta bilen resten av vägen hem.

Efter inrådan byttes olja i växellådan, den gamla var grå i stället för röd. Tyvärr löste det inte problemet.

Fram, neutral och back fungerar fint så växellådan i sig har ju inte rasat samman. Bilen är utan anmärkning och i toppskick så det vore synd att ge upp i förtid. Har inte varit på verkstad än i hopp om att spara pengar. Kan det vara en propp någonstans, eller en avsliten kabel?

1 062 Inlägg
11 juli 2009
Tror knappast att någon gammal Borg&Warner Automat från -80talet har så mycket mjukvara i sig lol

M.V.H.

blacken
11 juli 2009
Bytte du filtret?? och ALL olja??..

blacken
11 juli 2009
AndreasPlars skrev:
Tror knappast att någon gammal Borg&Warner Automat från -80talet har så mycket mjukvara i sig lol

M.V.H.

Det skulle väl vara oljan i så fall. Den är ganska "mjuk" att ta på, och det är en vara..big_smile

3 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
blacken skrev:

Bytte all olja, något filter finns inte. Var kan jag tänkas hitta en sprängskiss?

blacken
11 juli 2009
Hoffman skrev:
blacken skrev:

Bytte all olja, något filter finns inte. Var kan jag tänkas hitta en sprängskiss?

Det ska finnas ett filter på oljepickupen, som ett rör med ett finmaskigt nät på. Och som man får göra rent med avfettning, men man får inte skölja det med vatten sägs det. Utan man får skölja det med någon tunn olja av någon sort, tills det har tagit bort all avfettning. Hur många liter bytte du? Det ska vara runt en 6 till 8 pannor i dom.. Och det är samma låda som Volvo har vid samma årsmodell, (BW 35). Sedan så kan även oljekylaren sättas igen på dom (den som sitter på kylarslangen)..

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
12 juli 2009
om oljan är grå så är det ju något lamell paket som har slirat, hur luktar den gammla oljan? bränt?
oljan ska  vara röd och klar.

4 682 Inlägg
12 juli 2009
kolla efter vacuumläckage.

Sök