2304
Sök

Rostlagning + Lack på flaska = Änns värt att göra rostlagning då?

Svetsare
3 150 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
Hade tänkt att rostlaga lite, har börjat lite men inte lackat än.  Har lackat små ställen på bilen innan men blev nog fel färg då det inte såg likadant ut (lacken är visserligen gammal), men nu snackar vi alltså stora ställe, tex. nederkant dörrar, skärmkanter mm. 

Hur blir egentligen resultatet med spraylack på så pass stora ytor? Kanske går om man lägger tunna fina lager (svårt med sprayflaska dock  :S) och polerar och vaxar efter?  Samt om man ska ha klarlack och grejer på det.

Bilen är ju svart ifall det skulle vara något positivt eller tvärtom

Det jag vill få ut av detta är svar på om jag ska låta den vara rostig eller ha en 2-färgad bil?  Eller om nån har tips på hur man ska undgå det?

Ps. Nån som kan färgkoden på saaben min?

//   ZonaX
Senast redigerat av ZonaX (12 juli 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Egenföretagare
999 Inlägg
12 juli 2009
Jag har lackat skärmkanter och dörrar under list med väldigt bra resultat.

Jag brukar köpa dels billig färg på t ex Biltema enligt deras färgkods system, sedan köper jag original färg från t ex Saab i ditt fall och lägger det sista lagret med originalfärgen. Anledningen till detta är att originalfärgen brukar vara väldigt dyr. (testa först på en liten yta för att kolla att de olika färgtyperna passar ihop, skiten kan ju resa sig annars)

Sedan så brukar jag inte maskera kanterna med tejp, utan lägga gamla lakan eller något så att det täcker det som inte skall lackas. Annars blir det en skarp ful kant. Sedan tar tar jag om det behövs fint våtslippapper eller så går jag på med rubbing direkt och snyggar till övergången så den blir så gott som osynlig.

Svetsare
3 150 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
weeeman skrev:
Jag har lackat skärmkanter och dörrar under list med väldigt bra resultat.

Jag brukar köpa dels billig färg på t ex Biltema enligt deras färgkods system, sedan köper jag original färg från t ex Saab i ditt fall och lägger det sista lagret med originalfärgen. Anledningen till detta är att originalfärgen brukar vara väldigt dyr. (testa först på en liten yta för att kolla att de olika färgtyperna passar ihop, skiten kan ju resa sig annars)

Sedan så brukar jag inte maskera kanterna med tejp, utan lägga gamla lakan eller något så att det täcker det som inte skall lackas. Annars blir det en skarp ful kant. Sedan tar tar jag om det behövs fint våtslippapper eller så går jag på med rubbing direkt och snyggar till övergången så den blir så gott som osynlig.

Fan det lät väldigt bra!  smile   Ska nog testa det.      Men vad menar du med "kolla att de olika färgtyperna passar ihop, skiten kan ju resa sig annars"?

Föresten, var hittar jag färgkoden till saaben?

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

got stance?
546 Inlägg
12 juli 2009
mekonomen har relativt billig sprayfärg som går att få fram genom färgkoderna annars brukar oftast stämma riktigt bra.

夢の力

214 Inlägg
12 juli 2009
Köp inte färgen på biltema!!! Dom har mkt bra men deras färg är kass enligt erfarenhet!

Det finns 2 komponents lack att köpa på sprayburk hos många färgåterförsäljare.

Alternativ så köper du färgen hos en SAAB återförsäljare. Min erfarenhet är att märkesfärgen är betydligt bättre än andra och stämmer bättre i kulören, men visst den är dyrare.

Ska du måla nederdelan på dörren så maskerar du allt utom där under hela arbetet.

Ska du måla skärmkanten så maskera bara en del runt det du ska måla, innan du grundar. Antingen på "vanligt" sätt men då får du slipa ner färgkanten sen lite. Eller också att du klistarar dit tejp men sen viker upp den i ena kanten så den står nästan rakt ut från plåten. Bättre beskrivet så viker du tejpen dubbel innan du klistrar dit den och då bara ena kanten. Då får du en mjuk övergång.

Man kan även vid små skador ta ett A4 papper och göra ett hål stort som det du ska måla, Håll sen pappret emot plåten och spraya, även då ska du få en mjukövergång utan nån hög kant.

När du lägger basfärgen och ev klarlack så har du ingen maskering.

Låt färgen torka och sen polera.
Senast redigerat av Mr_dOhC (12 juli 2009)

Svetsare
3 150 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Mr_dOhC skrev:
Köp inte färgen på biltema!!! Dom har mkt bra men deras färg är kass enligt erfarenhet!

Alternativ så köper du färgen hos en SAAB återförsäljare. Min erfarenhet är att märkesfärgen är betydligt bättre än andra och stämmer bättre i kulören, men visst den är dyrare.

Ska du måla nederdelan på dörren så maskerar du allt utom där under hela arbetet.

Ska du måla skärmkanten så maskera bara en del runt det du ska måla, innan du grundar. Antingen på "vanligt" sätt men då får du slipa ner färgkanten sen lite. Eller också att du klistarar dit tejp men sen viker upp den i ena kanten så den står nästan rakt ut från plåten. Bättre beskrivet så viker du tejpen dubbel innan du klistrar dit den och då bara ena kanten. Då får du en mjuk övergång.

Man kan även vid små skador ta ett A4 papper och göra ett hål stort som det du ska måla, Håll sen pappret emot plåten och spraya, även då ska du få en mjukövergång utan nån hög kant.

Bra tips!     Tror du man behöver klarlack me?

Ps. Vad är så speciellt med 2-komponentslack?
Senast redigerat av ZonaX (14 juli 2009)

got stance?
546 Inlägg
14 juli 2009
ZonaX skrev:
Mr_dOhC skrev:

du får betydligt bättre hållbarhet och finish

夢の力

Svetsare
3 150 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
joonte_ skrev:
ZonaX skrev:
Mr_dOhC skrev:

du får betydligt bättre hållbarhet och finish

Var kan man köpa org.lack i 2-komp. då?    Och klarlack, är det nödvändigt elle?

19 Inlägg
10 februari 2010
Om det är metallic lack måste du ha klarlack! Egen erfarenhet!

832 Inlägg
10 februari 2010
Går nog att få tag på bra sprayfärg i en färghandel som säljer 2 k färg. Jag brukar handla på en affär som ligger här i krokarna som visserligen är inriktad på endast billack och liknande färger. Kommer inte ihåg priset men har för mej det var runt 200 för en burk och då är den blandad efter färgkoden på bilen så det blir ju i stort sett exakt samma färg. Plus att det är mycket bättre munstycke på burken än tex biltemas skit.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 februari 2010
Se bara till och få bra färg så blir det bra.

Och använd en BRA grundfärg. jag brukar köra med hagmans zinkgrundfärg. hittills hållit sig riktigt bra.

Nått att tänka på är att biltemas vanliga lacker inte funkar tillsammans med många andra. den reser sig eller blir flammig eller flagnar.

Så ska du köra med biltemas färger så får du använda både grundfärg, lack och klarlack ifrån deras sortiment.

Både mekonomen och meca blandar 2K lacker på spray burk efter färgkod på beställning.

Viktigaste av allt är dok att du ser till och slipar bort precis all rost skit noga. Annars rostar det igenom ganska fort igen. (förmodligen vanligaste felet folk gör vid rostlagning).

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

453 Inlägg
10 februari 2010
Har inte AD center bra färger? dom jag köpt där klarar bensin och allt pluss att dom kan ta fram din färgkod med reg numer om du inte lackat om den, sen här i halmstad har dom en bok med massa olika färger till alla olika bil märken så är det bara leta upp sin färg sen ta en burk. Och det är bra färg ingen skit. går på 110 kr burken.

tror även dom kan blanda egen färg och trycka på burk om jag inte mins fel.

Sök