Bytte bromsok precis. Efter detta så tar bromspedalen otroligt lågt. Kan det bero på att det är luft i systemet? Medans jag bytte bromsok så lät jag en del bromsolja droppa ur slangen. Efter att jag kopplat på bromsoket så luftade jag den bromsen genom att brorsan satt inne i bilen o tryckte på bromspedalen, när han hade pedalen nedtryckt så öppnade jag luftnippeln och stängde den innan brorsan släppte på bromspedalen, detta upprepade jag ca 15gånger.
Behöver jag även lufta de andra tre bromsarna? Hur kan luften ha kommit in i systemet ifall nu problemet beror på det?
Jag plockade bort alla bromsok, renoverade och tömde bromsoljan i min och fyllde på och luftade. Blev samma sak som du beskriver. Den blev svampig. Jag rekommenderar att du lämnar den till verkstad, det gjorde jag och det blev kalas bra. Kostar inte så mycket för en luftning. MAO, det är fortfarande luft i systemet
Stämmer bra att det är luft kvar i systemet! Ett tips är när man lossar tex ett bromsok eller en bromsslang att man trycker pedalen i botten, då kommer det inte stå och rinna hela tiden och luftningen blir också enklare när man skruvat ihop allt igen! Så ut o lufta oket igen! håll koll på oljenivån vid huvudbromscylindern så du inte suger in ny luft! Lufta det oket du plockat bort några gånger till, funkar det fortfarande inte så lufta dom andra hjulen! Skadar aldrig med ny bromsvätska fram till dom också hur som helst! Var rädd om luftnipplarna bara så inte halva sitter kvar i hålet!
Skaffa en luftman från typ mekonomen eller biltema. Kopplar på den på bromsvätskebehållaren och andra änden på däckventilen, obs ha inte över 1 bar i tryck.
Se till att alltid ha tillräckligt med vätska i behållaren!
Sen öppnar du bara en nippel åt gången så ser du när det slutar komma luft.
Hur lätt som helst och har fungerat helt perfekt för mig plus att man kan göra det själv.