Förklaringar kring den så kallade Lambdasondslampan/Lambdalampan/Motorlampan

torpis Forummoderator
16 mars 2011 · 9 650 Inlägg
#21

sledporn06 skrev:
Hej, har en volvo 945ft -91a som är helt utan gnista.
Har bytt fördelare, rotor, impullsgivare på svänghjulet och har fortfarande ingen gnista?
Tacksam för svar.

Starta en ny tråd med din fråga, då detta inte har med lambdalampan att göra.

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
marcusloven
25 april 2011 · 20 Inlägg
#22

En röd "Check Engine" lampa lyser för min del. Antar att detta är felet för min också, hur ska jag gå tillväga nu? Har inte mycket pengar alls och röra mig med, har typ 7000kr hur mycket kan det kosta att få det fixat på verkstad eftersom vi inte lyckats på några månader att få rätt på det hemma. Här är en länk till mitt forum inlägg där jag förklarar mer. Snälla hjälp!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212453

Bosse-buss
5 maj 2011 · 203 Inlägg
#23

Ett tips för att kolla felkoder på de flesta bilar från -97 och framåt. Ej skoda och Seat på den jag länkat till men den fungerar på min toyota-01 och även på polarens golf från -00. http://24.se har fler felkodsläsare. Jag länkar bara till den jag köpte. Den släcker även felkoder. 489: - är inte mycket med tanke på vad verkstäderna tar för att kolla felkoder.

http://www.24.se/can-obd2-felkodslasare … c-227.aspx

Senast redigerat av Bosse-buss (5 maj 2011)

virre_t4 Plåtslagarn
7 juni 2011 · 194 Inlägg
#24

jag har en s40 t4-98 som motorlampan lyser på och bytte lambdan fram då det var felkod på den men ny lyste den igen och lät den stå en dag så slocknade den igen kan det vara att bakre är sönder eller att katten är slut eller som vissa säger till s40 att sportluftfilter kan göra att motorlampan börjar lysa och att eftermarknads dump återcirkulerande också kan ge utslag ?

mvh victor

torpis Forummoderator
7 juni 2011 · 9 650 Inlägg
#25

motorlampan indikerar ett fel som man kan läsa ut, vissa fel är permanenta medans vissa nollar sig själva, exempelvis trasig LMM, byt och gör 5st omstarter och lampan är släckt(5st färder med bilen)

dumpventil och öppna luftfilter är inget bra och då käkarm an upp LMM och katalysatorn illa fort. En katt som är på väg att ge sig kan mycket väl bidra till blinkande motorlampa då den sätter fel i avgasreningen då och då.

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
virre_t4 Plåtslagarn
7 juni 2011 · 194 Inlägg
#26

torpis skrev:
motorlampan indikerar ett fel som man kan läsa ut, vissa fel är permanenta medans vissa nollar sig själva, exempelvis trasig LMM, byt och gör 5st omstarter och lampan är släckt(5st färder med bilen)

dumpventil och öppna luftfilter är inget bra och då käkarm an upp LMM och katalysatorn illa fort. En katt som är på väg att ge sig kan mycket väl bidra till blinkande motorlampa då den sätter fel i avgasreningen då och då.

okej tack för svaret jag ska sätta tillbaka dumpen och filtret men vad kör du på torpis kör du hemmagjort eller originalgrejer ?

mvh victor

torpis Forummoderator
7 juni 2011 · 9 650 Inlägg
#27

virrebooi skrev:
vad kör du på torpis kör du hemmagjort eller originalgrejer ?

mvh victor

Jag bygger egna prylar som fungerar BÄTTRE än original, köper inte färdiga motorlösningar i stylingbutiken som sänker prestandan. Det är inget svårt, bara tänka till lite först och googla sig fram

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Ramrod
14 juni 2011 · 674 Inlägg
#28

Jag har ett problem nu när jag skulle starta upp mitt bygge. Motorn går runt på starten.. & får spänning ifrån tändspolen. men spridarna vill inte ge soppa. Har kollat att dom funkar. Verkar bara inte få en styrning.

Då noterade jag att Lambda-lampan (motor lampan) i panelen lyser inte när man drar på tändningen.
& funkar inte att läsa av nåra felkoder med kabeln.  Den lyser bara konstant rött, dioden i felsökningen.  & lyser starkare rött när man trycker på knappen..
Motorn & styrsystem är en 850 T5 -95

Är det någon som känner igen problemet??

Senast redigerat av Ramrod (14 juni 2011)

With great freedom comes great responsebility
robban_zztop
27 juni 2011 · 37 Inlägg
#29

henke_99 skrev:
Nu orkar jag inte längre sitta o se trådar om bilar där "lambdasondslampan" lyser. Det finns inga bilar som har en särskild lampa som indikerar om lambdasonden är hel eller inte.

Den vanligen gula lampan med antingen en motorsymbol, servicetext eller liknande är ingen lampa som talar om att lambdasonden är trasig utan det är en lampa som talar om att nånting i motorstyrningen (datorn) är fel. Det kan vara lambdasonden som felar men motorelektroniken är ju uppbyggd av ytterligare ett större antal komponenter, även kablarna som går mellan dator och givare. Även själva datorn i sig kan ju gå sönder.

Så som sagt, lyser lampan så är nånting i motorstyrningen förmodligen felande. Vad som är fel kan man oftast sedan få fram genom att datorn har lagrat en "felkod". På vissa bilar kan man få fram en kod, med vilken man sedan kan använda för att i en lista se vad som är fel.
Sättet man får fram dessa koder på är ju olika för i princip varje bilmodell, men gemensamt är att det är nån form av kod som man ska läsa av. Lite äldre bilar kan man få fram koder från utan extra hjälpmedel, nyare krävs en särskild avläsare som kopplas in i bilens dator för att få fram felkoden.

Vi tar ett par exempel på hur lampan kan se ut (det finns fler symboler, länka gärna om du har en bild)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synlig … 757842.jpg http://archive.pixbox.se/arkivet/synlig … 757843.jpg


Här finns info om felkoder och har man avläser dessa till en del bilmärken.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Denna sida är oxå bra, kräver dock att man har lite kunskaper i engelska språket
http://www.troublecodes.net/

Nån som har tips på andra bra sidor för felkodsavläsning, eller kanske exempel på hur lampan ser ut i andra bilar? Eller kanske har nåt annat vettigt att komma med? Skriv gärna ett inlägg i tråden i så fall, så ska jag försöka uppdatera detta inlägg. (det är lättare att flera hjälper till att skapa bra info, då minskar risken att man missar/skriver fel saker. Eller kanske skriver på ett svårt sätt)

Så där ja, nu hoppas jag på att "lambdalampan" är ett utdöende uttryck...wink

Ja det e konstigt , Hadde en crysler en gång pt cruser där lampan lös ,,,  Men då hadde den ju högt lambda värde när jag kollade avgaserna sen drog den mycke bensin så då stämmde det smile

Warsore
19 juli 2011 · 367 Inlägg
#30

Har en Saab 900 i16 där "Check engine" Lyser till och från.
Med till och från menar jag att den tänds, är tänd i allt från 2 min till 15 min och sen släcks.
Har inte varit inne i motor rummet och pillat mer än när jag fyllt på olja och kollat luftfilter.
Kan tillägga att den läcker olja pga koppar tätningen, men inte sådana mängder att det rinner, utan smådroppar då och då.
Skall åtgärdas denna vecka, Men "check engine" lampan ( om man läser i manualen) har absolut inget med oljan att göra!

Läste att vissa Volvo modeller går att nollställa genom att koppla loss minus på batteriet i nån minut eller lossa säkringen och sen sätta i den igen efter nån sekunder.
Funkar detta på Saab också kanske?
Gick ut och kopplade ut och satte tillbaka säkring : 1 Lambda, 7 Bränsle pump och 30 som var nått som var sammanhängande till just "check engine" lampan.

Återstår att se om det funkar, Men är det någon med en Saab 900 i16 från 90-91-92 som haft liknande problem?

Läste på nått Saab forum att det finns vissa modeller som går igenom SBP även om lampan lyser då det inte finns några fel, utan lampan lyser pga slitage ibland. Någon som vet vilka?

Har bes i slutet av augusti så vill gärna hinna åtgärda felet innan dess!

Mvh

Senast redigerat av Warsore (19 juli 2011)

More Bass To The People!
Warsore
19 juli 2011 · 367 Inlägg
#31

Ingen alls som kan tänka sig ha nått svar till mina frågor?

More Bass To The People!
marcusloven
19 juli 2011 · 20 Inlägg
#32

Det bästa du kan göra är att uppsöka en Saab verkstad. Jag försökte en massa när jag hade min Mitsubishi men hittade inget som hjälpte. Därefter sökte jag upp och kollade på en verkstad, 300kr så fick jag reda på vad felet var.

Warsore
19 juli 2011 · 367 Inlägg
#33

Okej. Har kört nån runda nu efter pillet med säkringarna och den har inte kommit upp än. ska flänga ca en 5 mil till ikväll till flickvännen så vi får se hur det går där. Men än så länge ser det positivt ut!

More Bass To The People!
raggeswe
2 augusti 2011 · 21 Inlägg
#34

E30MPOWER skrev:
hej jag har en nissan sunny gti 92a va inne och bes då fick jag fel på hc 575 och på lambda 1,33
sdean byte jag lambda och kat men hc sjönk bara till 96 men lambdan e fortfarande hög så bytte jag tändstift för den gick lite ojämt men det e samma sak förtfarande kan någon hjälpa mej MVH David

Kolla så avgassystemet är helt inga läckage !

Presidento Of World
5 augusti 2011 · 2 621 Inlägg
#35

på min mercedes så lyser den där lampan, var inne på flera verkstäder dom släckte den, nu lyser den igen, de sa att dom flesta bensin mackar blandar sin bensin med vatten och att någon av dessa 3 lambdasonder är blöta och kommer lysa till jag tömmer ut all vatten som finns i tanken. hur sant det är vet jag inte, men dom rekomendera mig att tömma den sen byta den bakre lambdan .. är det möjligt? datorn visade även vilken de var på sista verkstan . har kört med lampan tänt ca 350 mil.. det var inte dyrt å släcka men palla hålla på.. (300kr) ..

Presidento saknar signatur
Mahovic
24 september 2011 · 80 Inlägg
#36

Äger: Bmw e46 320i
Årsm:8/1999
Motor: M52-TUB20

Söker efter nån duktig bmw kille som kan hjälpa mig

jag ska byta ut mina lambda sonder och nu undrar jag.

*är det 2 st som jag har,kan väl inte ha 4 st?
*vilken går till vilken bank(hur är dom numrerade 1-3 och 4-6?)

kom gärna med nån bild

Mvh

Senast redigerat av Mahovic (24 september 2011)

Bosse-buss
24 september 2011 · 203 Inlägg
#37

Ni som uppsöker en verkstad och betalar för att de ska stoppa in en felkodsläsare: köp en själv och kolla vad som föranleder den gula lampan till att tändas.  Knappt 500 gav jag för min. Den går i nästan alla bilar. Seat är tydligen undantagna i just min läsare men i övrigt funkar den på alla bilar från 2000 typ. ODB 2 är en standard på i princip alla bilar numera. Denna köpte jag och där finns fler att välja på. http://www.24.se/can-obd2-felkodslasare … c-227.aspx

Läsaren i fickan är bra att ha om man köper en beg bil privat med lysande lampa. Det kan vara en bagatell bara men säg till försäljaren att det är värre så kan du pruta duktigt! smile

Senast redigerat av Bosse-buss (24 september 2011)

Hajpad
25 januari 2012 · 26 Inlägg
#38

Hej jag har en Saab 9-3 2.0T -01. Min motorlampa lyser och jag tror att de är pga av att båda mina lambda sonder sitter på före katten, ska de inte sitta en före och en efter katten? tacksam för svar

misthadilf
17 februari 2012 · 21 Inlägg
#39

Har haft det felet, var ett helvete att få skiten fixat.

felkoden visade att insugsluftstempratursgivaren(har för mig den hette så) var fel pratade med massa kunnigt folk och volvo om vart den satt och dylikt. felet var bara att det finns tydligen ingen sådan på den 850:i jag hade. Men fick endå tre olika platser i motorutrymmet att leta på av diverse människor.
   Efter att ha letat å prövat ett en massa så började vi fundera på om det var själva lambasonden som pajjat. men vi hittade felet, det visade sig att styrboxen till detta hade gått sönder, men det fanns tydligen inte en chans att den kunde vara sönder sa experterna.

scienta
23 maj 2012 · 41 Inlägg
#40

Hejsan! Jag är ny på forumet och kan inte ett dugg om bilar och frågar därför nu om lite hjälp. Jag tror att lampan som beskrivs är den jag har en fråga om. På engelska heter den tydligen "Engine management light"

Har en Opel Corsa 1.0 ifrån -00 där en liknande lampa har blinkat till ett par ggr och jag undrar först och främst om det är nämnd lampa? Exempelbild här (symbol i mitten): http://www.cav16.co.uk/codes/eml.jpg

Efter lite efterforskning på nätet så, igen, tror jag att det har något med EGR-ventilen att göra då motorn "dör" när man gasar fullt och detta kan tydligen vara relaterat med detta "lamp-fenomen". Lampan lyser inte hela tiden, har bara sett den tändas 2 ggr på 2 dagar (köpte bilen igår), vid högt varv-tal/högre fart än 100km/h. Kan som sagt inget om bilar och hoppas någon av er förstår vad jag menar och har en idé om vad det kan vara.

Senast redigerat av scienta (23 maj 2012)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang