Blev inte så mycket gjort i helgen med Roadstern tyvärr, men jag kom lite längre med ritningen av grenröret och ett snabbt besök till Qpon's garage (händig kille).
Flänsen på grenröret är till en Garrett GT1752 men det ska troligen bli en GT1749 istället. Ingen som har måtten på den flänsen? Har fortfarande inte kommit på hur jag ska slutföra grenrörer i SolidWorks men jag lär mig lite mer varje dag
Allt för idag!
Det tackar vi för
Duktigt med SolidWorksen, har försökt lära mig Inventor men är en lång väg att komma till några hyfsade resultat.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Kollar rätt mycket på Youtube (efter tips från dig ) Men jag har inte ännu hittat just det jag behöver veta....
sen kan man hitta det man behöver, men missar något litet jox och då funkar kommandot inte likförbannat.
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Har spenderat hela eftermiddagen med att läsa igenom din tråd och jag kan bara säga att jag är helt ofantligt imponerad på energin du lägger ner på det här bygget!
Har spenderat hela eftermiddagen med att läsa igenom din tråd och jag kan bara säga att jag är helt ofantligt imponerad på energin du lägger ner på det här bygget!
Prenumerera ska man göra har jag läst!
Klart du ska göra det om du vill se om det blir ett lyckligt slut
Fick någon timme i garaget idag och det blev ett litet steg tillbaka... Monterade en av de nya fjädrarna tillsammans med en avgasventil och så pressade jag den i botten med en tving för att se vad den max klarar av för öppning. Resultatet blev 8.95mm och jag behöver 11.9mm, så det saknas 2.95mm + lite marginal.
Drog ett mail till kam-killen med resultatet, får se vad han föreslår men jag tror att det blir nya ventilbrickor eller att fräsa ur brunnen som fjädern står i.
Någon här som har erfarenhet av specialgjorda ventilbrickor?
Efter att fått svar från kam-killen så tog jag mig ett par minuter i garaget för att kontrollmäta länden på fjädern när den sitter monterad samt se hur långt ventilen kan gå upp innan ventilbrickan tar i ventiltätningen. Det ser ut som att det någonstans har blivit fel i siffrorna.. Det vi jobbat med är att hitta en fjäder som inspänd mäter 34.5mm men när jag kontrollmäter så får jag det till 29.1mm. Om det hade varit 34.5mm så skulle den nya fjädern ha fungerat men nu saknas det ca 4mm
Jag passade på att se om min idé men nya ventilbrickor skulle fungera men tyvärr så är det inte ett alternativ då rullvippan behöver utrymme vid sidorna av ventilskaftet, så alternativen som återstår är att fräsa ur brunnen som fjädern står i eller hitta andra fjädrar. Sen behöver jag få ner ventilstyrningen ca 1mm då ventiltalriken annars tar i ventiltätningen när ventilerna är fullt öppna.
Måste vara jävligt kul med all denna problemlösning. Just att få hitta lite egna unika lösningar i stället för bygga nått som alla andra redan gjort.
Ska bli intressant och se resultatet när den blir klar
Problemlösningen är en del av glädjen faktiskt... om jag får det hela att fungera så kommer det bli den vassaste Roadstern i Europa... om jag får vara lite ödmjuk....
Måste vara jävligt kul med all denna problemlösning. Just att få hitta lite egna unika lösningar i stället för bygga nått som alla andra redan gjort.
Ska bli intressant och se resultatet när den blir klar
Problemlösningen är en del av glädjen faktiskt... om jag får det hela att fungera så kommer det bli den vassaste Roadstern i Europa... om jag får vara lite ödmjuk....
Behöver tips på välsorterade återförsäljare av ventilfjädrar.... någon?
Sverige är fullt av fjädertillverkare, bla Stece i mönsterås. Det är givetvis inte jättelätt att få in foten på sådana företag, men frågan är ju fri... om nu inte storleken finns STD