1558
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

902 552 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
#481
Plötsligt händer det, leverans av nya ventilfjädrar. Tredje försöket och nu ser det ut som att det kan fungera, har dock ingen topp hemma som jag kan testa med. Imorgon skickar jag över en fjäder till killen som gjort kammen så förhoppningsvis har jag svar nästa vecka om vi löst fjäderfrågan eller inte hmm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1050636_8ftvxd.jpg

112 Inlägg
3 februari 2011
#482
Härligt!! väntar med spänning!


1 290 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#483
Inte lätt att hitta tid i garaget när man har hus och ska leka VVS-tekniker om helgerna... men ett par timmar fick jag till och i morgon hoppas jag på en full dag i garaget... förutom någon timme med att bygga i hallen...

Det är riktigt trångt runt intercoolern fast än jag köpt den minsta jag kunde hitta... så idag har jag jagat centimetrar och millimetrar. Började med att såga ner en av kanterna som annars tar i chassit.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1052060_u237k7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1052062_62pl20.jpg

För att hitta ännu mer utrymme kapade jag ur upphängningen till ljuddämparen. Får se om det räcker, kommer troligen ändå få göra ett nytt fäste till nya avgassystemet när det är dax.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1052064_5bl4un.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1052069_gok4c8.jpg

Tur att man har trevliga grannar. Knallade över och fick nya anslutningarna till intercoolern svarvade så att slangarna inte hoppar av när trycket går upp.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1052070_pkq0vs.jpg

Allt för idag!

1 290 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#484
Dagens övningar. Har punktat ihop intercoolern så att alla delarna sitter på plats. Vet att svetsarna ser ut som skit så dom behöver ni inte klaga på... behöver bättre svets och mer övning för att det ska bli bra smile Killen som ska helsvetsa intercoolern kommer gråta när han ser mina ”punkter” lol

Planen var att det skulle dit ett 25mm rör för dumpventilen men hur jag än försökte så kunde jag inte hitta plats för dumpen.... får se om jag ska ha nån eller inte.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1052544_829l9h.jpg

Allt för idag! I morgon ska jag iväg och hämta men subframe och bakaxel som varit på blästring och lackering. Kanske kommer det en bild då....

434 Inlägg
6 februari 2011
#485
Ser riktigt bra ut:D Kanske missat det, men när satsar du på att bli färdig? smile

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
6 februari 2011
#486
Mums! smile  punkterna syns ju inte sen iaf wink


1 290 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#487
Wick_e skrev:
Ser riktigt bra ut:D Kanske missat det, men när satsar du på att bli färdig? smile

Vår/sommar om allt går enligt plan....

1 290 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#488
Allt för idag skrev jag, men nyss fick jag rapport från Ajdén som pressar fram nya trattar med rätt dimensioner. Första tratten är klar och snygg blev den smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1052606_t20f5w.jpg

Åter igen... allt för idag!

1 290 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#489
Mog1 skrev:
Mums! smile  punkterna syns ju inte sen iaf wink

Hoppas han slipar ner dom innan han lägger på riktiga svetsen hmm

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
6 februari 2011
#490
Exsicco skrev:
Mog1 skrev:
Mums! smile  punkterna syns ju inte sen iaf wink

Hoppas han slipar ner dom innan han lägger på riktiga svetsen hmm

Ja eller så slipar du ner dom lite wink


1 290 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#491
Mog1 skrev:
Exsicco skrev:
Mog1 skrev:
Mums! smile  punkterna syns ju inte sen iaf wink

Hoppas han slipar ner dom innan han lägger på riktiga svetsen hmm

Ja eller så slipar du ner dom lite wink

Jag är glad att dom håller ihop rören vilket är syftet med dom... rör jag dom så ramlar det kanske isär wink

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
6 februari 2011
#492
haha tongue äsch då!  men jag tycker det ser jävla trevligt ut faktisk! hur har du kvar? vore kul med en lista på vad som är gjort och vad som är kvar som en liten sammanfattning
smile


1 290 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#493
Mog1 skrev:
haha tongue äsch då!  men jag tycker det ser jävla trevligt ut faktisk! hur har du kvar? vore kul med en lista på vad som är gjort och vad som är kvar som en liten sammanfattning
smile

Behöver ta ur kolvarna för ventilerna men sen kan jag börja bygga ihop motorn när toppen kommer. Men sen är grenröret och insuget kvar att fixa.... och en del annat småfix.

Finns en del kvar att göra men jag börjar se ljuset i slutet av tunneln smile

1 290 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#494
På vägen till jobbet åkte jag och hämtade subframe och bakaxel som blivit blästrat och fått lite ny färg. Subframen och bakaxeln kommer från en ForTwo, anledningen till att jag valt den setupen är att ForTwo har en krängningshämmare bak till skillnad från Smart Roadster som inte har det.... lite ologiskt faktiskt men jag tror att man bedömde att ForTwo behövde det på grund av högre tyngdpunkt. Förhoppningen är att krängningshämmaren ger ännu mer stabilitet till bakvagnen (som att det nu skulle behövas smile).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1053186_6xk32o.jpg

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 februari 2011
#495
Saknar du diffbroms kan det vara så att man skippat krängare för att undvika att åka runt och göra enhjulare.

På miator utan diffbroms brukar man ta bort bakre krängare just för slippa att åka runt med ett spinnnande bakhjul u kurvorna.

Men men.. bara prova sig fram. smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 290 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#496
myran skrev:
Saknar du diffbroms kan det vara så att man skippat krängare för att undvika att åka runt och göra enhjulare.

På miator utan diffbroms brukar man ta bort bakre krängare just för slippa att åka runt med ett spinnnande bakhjul u kurvorna.

Men men.. bara prova sig fram. smile

Trial and error.... fungerar det inte så är det bara att plocka bort... smile

1 290 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#497
Fick nyss mail från kam-killen att de nya fjädrarna kommer fungera, så skjukt skönt att höra!!! big_smile
Dock behöver han göra nya ventilbrickor då originalen inte har styrning för dubbla fjädrar men han räknar med att det ska vara klart nästa vecka. tongue

492 Inlägg
8 februari 2011
#498
Härligt!!

Väldigt roligt att följa ditt projekt, se alla problemlösningar, riktigt kul!


9 140 Inlägg
1 212 Inlägg
8 februari 2011
#500
läser, läser hela tiden men kommenterar sällan:)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....


Sök