Plötsligt händer det, leverans av nya ventilfjädrar. Tredje försöket och nu ser det ut som att det kan fungera, har dock ingen topp hemma som jag kan testa med. Imorgon skickar jag över en fjäder till killen som gjort kammen så förhoppningsvis har jag svar nästa vecka om vi löst fjäderfrågan eller inte
Inte lätt att hitta tid i garaget när man har hus och ska leka VVS-tekniker om helgerna... men ett par timmar fick jag till och i morgon hoppas jag på en full dag i garaget... förutom någon timme med att bygga i hallen...
Det är riktigt trångt runt intercoolern fast än jag köpt den minsta jag kunde hitta... så idag har jag jagat centimetrar och millimetrar. Började med att såga ner en av kanterna som annars tar i chassit.
För att hitta ännu mer utrymme kapade jag ur upphängningen till ljuddämparen. Får se om det räcker, kommer troligen ändå få göra ett nytt fäste till nya avgassystemet när det är dax.
Tur att man har trevliga grannar. Knallade över och fick nya anslutningarna till intercoolern svarvade så att slangarna inte hoppar av när trycket går upp.
Dagens övningar. Har punktat ihop intercoolern så att alla delarna sitter på plats. Vet att svetsarna ser ut som skit så dom behöver ni inte klaga på... behöver bättre svets och mer övning för att det ska bli bra Killen som ska helsvetsa intercoolern kommer gråta när han ser mina ”punkter”
Planen var att det skulle dit ett 25mm rör för dumpventilen men hur jag än försökte så kunde jag inte hitta plats för dumpen.... får se om jag ska ha nån eller inte.
Allt för idag! I morgon ska jag iväg och hämta men subframe och bakaxel som varit på blästring och lackering. Kanske kommer det en bild då....
Allt för idag skrev jag, men nyss fick jag rapport från Ajdén som pressar fram nya trattar med rätt dimensioner. Första tratten är klar och snygg blev den
haha äsch då! men jag tycker det ser jävla trevligt ut faktisk! hur har du kvar? vore kul med en lista på vad som är gjort och vad som är kvar som en liten sammanfattning
haha äsch då! men jag tycker det ser jävla trevligt ut faktisk! hur har du kvar? vore kul med en lista på vad som är gjort och vad som är kvar som en liten sammanfattning
Behöver ta ur kolvarna för ventilerna men sen kan jag börja bygga ihop motorn när toppen kommer. Men sen är grenröret och insuget kvar att fixa.... och en del annat småfix.
Finns en del kvar att göra men jag börjar se ljuset i slutet av tunneln
På vägen till jobbet åkte jag och hämtade subframe och bakaxel som blivit blästrat och fått lite ny färg. Subframen och bakaxeln kommer från en ForTwo, anledningen till att jag valt den setupen är att ForTwo har en krängningshämmare bak till skillnad från Smart Roadster som inte har det.... lite ologiskt faktiskt men jag tror att man bedömde att ForTwo behövde det på grund av högre tyngdpunkt. Förhoppningen är att krängningshämmaren ger ännu mer stabilitet till bakvagnen (som att det nu skulle behövas ).
Fick nyss mail från kam-killen att de nya fjädrarna kommer fungera, så skjukt skönt att höra!!! Dock behöver han göra nya ventilbrickor då originalen inte har styrning för dubbla fjädrar men han räknar med att det ska vara klart nästa vecka.