3211
Sök

Problem med växlar - m45

1 574 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Tjena!
är i stort behov av lite expert hjälp nu!
är så att ja har en ny renoverad m45(enligt förra ägaren)..
Ja satte då i den i min 244 som ja tävlar med (kör folkrace) och när ja körde verka allt bra, men i första starten fick ja inte i 2an, fick i den om ja drog helt spik rakt, men om ja körde på 3an å växla ner till 2an gick de utan problem!

nu till frågan, varför måste ja lägga in 3an för att få in 2an? 1an till 2an är nästan omöjlig att få i när man kör hmm

ursäkta om ja skrev lite konstigt, hoppas nån fattar! smile

Mvh// Robin

1 574 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
Ingen som kan hjälpa mig? tävling nästa helg sad

Ska riva ner lådan igen och kolla om nån gaffel är krökt!

All hjälp uppskattas väldigt mycke!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 juli 2009
Dryftade det med farsan och han mummlade ngt om synkringen eller växelförarn (gaffeln)....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 574 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Dryftade det med farsan och han mummlade ngt om synkringen eller växelförarn (gaffeln)....

okej! men de är så att synkringen på tvåan är tydligen bytt enligt förra ägaren! ska riva å se om gaffeln är krökt! tack för tipset! smile

1 574 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Har nu rivit ur gafflar, men hur ser ja om dom är krökt? nå speciellt?
hur ser ja om mina synkringar är okej?

4 001 Inlägg
26 juli 2009
kolla uppe i locket också så inget är sprucket där, likaså att alla låssprintar i skiftgafflarna sitter som dom ska.
Kollade du hur backspärren var justerad? den kan vara en bov i dramat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 574 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
kolla uppe i locket också så inget är sprucket där, likaså att alla låssprintar i skiftgafflarna sitter som dom ska.
Kollade du hur backspärren var justerad? den kan vara en bov i dramat

Äntligen nån som svarar!
Ja har bytt lock till ett annat, å de är samma problem.
hur kollar man så bakspärren sitter rätt?
Men ja har två sorters gafflar till den, några tunnare som satt i å två som är grövre som ja har liggandes

Mvh/Robin

4 001 Inlägg
26 juli 2009
Backspärren gör du enklast så att du lägger i 1:an och sen håller spaken lätt till vänster och då ska du ha cirka 2mm mellan spärren & spaken sen ser du till att sätta spärren rakt bakåt och provar att lägga i tvåan, du ska inte känna att du går emot spärren men du får inte heller känna som om du är på väg ut i backläget när du kommer från 3:an ner i 2:an eller 1:an

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 574 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Backspärren gör du enklast så att du lägger i 1:an och sen håller spaken lätt till vänster och då ska du ha cirka 2mm mellan spärren & spaken sen ser du till att sätta spärren rakt bakåt och provar att lägga i tvåan, du ska inte känna att du går emot spärren men du får inte heller känna som om du är på väg ut i backläget när du kommer från 3:an ner i 2:an eller 1:an

jaha du menar så, men de är så att när ja stog still fick ja i alla växlar utan problem, ja testa ställa backspärren men utan resultat, då man fick vålda i 2an!
Ja har bytt gafflar nu, så för väl pröva med dom och se hur de blir!
tack för tipset

398 Inlägg
26 juli 2009
Har samma problem på min m47 och då får man dubbeltrampa (kopplingen) ,men detta löser inte ditt problem utan kanske bara hjälper dig att få i tvåan tongue

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

1 574 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Pierre-na skrev:
Har samma problem på min m47 och då får man dubbeltrampa (kopplingen) ,men detta löser inte ditt problem utan kanske bara hjälper dig att få i tvåan tongue

aha okej! men de är ju de att 3an till 2an gick helt utan problem när man körde :S men inte 1an till 2an :S

398 Inlägg
26 juli 2009
VovlokaXxen skrev:
Pierre-na skrev:

aha okej! men de är ju de att 3an till 2an gick helt utan problem när man körde :S men inte 1an till 2an :S

Händer precis likadant för mig ,fast det kan ju ha med varven att gör ,det är vad jag tror och jag kan inte mycket om bilar tongue men dubbelkoppla funkar för mig

1 574 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Pierre-na skrev:
VovlokaXxen skrev:
Pierre-na skrev:

Händer precis likadant för mig ,fast det kan ju ha med varven att gör ,det är vad jag tror och jag kan inte mycket om bilar tongue men dubbelkoppla funkar för mig

är ju så att ja mister i starten å därmed kommer på lägre placeringar hmm får se om ja får tag på en ny låda, då nu går de knappt växla :S måste ligga en förbannelse över denna låda :S

4 001 Inlägg
26 juli 2009
det är mycket möjligt att det är synkringen som är kass

På lådorna i rallybilen brukar det vara 1:an som blir trög att få i och sen pajar 3:ans växel efter någon tävling

398 Inlägg
26 juli 2009
VovlokaXxen skrev:
Pierre-na skrev:
VovlokaXxen skrev:

är ju så att ja mister i starten å därmed kommer på lägre placeringar hmm får se om ja får tag på en ny låda, då nu går de knappt växla :S måste ligga en förbannelse över denna låda :S

Det kan inte vara så att du har en taskig koppling som inte tar så bra?

1 574 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Pierre-na skrev:
VovlokaXxen skrev:
Pierre-na skrev:

Det kan inte vara så att du har en taskig koppling som inte tar så bra?

Kopplingen ser fin ut å fungerar på alla andra växlar :S alltså ja förstår inte..

Sök