3249
Sök

Ryker om bromsarna på Volvo 850.

632 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Hejsan på er. Jag har nyss monterat nya skivor med ferodobelägg ifrån GE Motorsport. Jag var ute och testkörde ett tag. Gjorde några lätta inbromsningar ifrån 60km/h, 80km/h och 100km/h. När jag kom hem upptäckte jag att det rök väldigt mycket ifrån skivorna där fram. Någon som vet vad detta kan vara?

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få.

Mvh!
Senast redigerat av Fire-Fox (22 juli 2009)

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

1 867 Inlägg
22 juli 2009
Du glömde tvätta skivorna med bromsrengöring så leveransfettet som är på skivorna började brinna?
Vet folk som har använt överdrivet mycket sonax/5-56 på grejer och fått samma symptom också.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

632 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Okej. Så inget allvarligt med andra ord? Ja upplevde inga vibrationer eller liknande. Mvh/Tobias.

Koop skrev:
Du glömde tvätta skivorna med bromsrengöring så leveransfettet som är på skivorna började brinna?
Vet folk som har använt överdrivet mycket sonax/5-56 på grejer och fått samma symptom också.

1 867 Inlägg
22 juli 2009
Tvättade du inte av skivorna riktigt innan montering så är dina belägg förmodligen fulla med fettet från skivorna och du kan förvänta dig sämre bromseffekt än med belägg som sluppit fettet

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

632 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Okej. Nej gjorde ju tyvärr inte det. Men eftersom det fettet borde ju nötas bort med tiden. Jag hade en fundering på om det kunde vara beläggen som ligger emot skivan och skaver?

Koop skrev:
Tvättade du inte av skivorna riktigt innan montering så är dina belägg förmodligen fulla med fettet från skivorna och du kan förvänta dig sämre bromseffekt än med belägg som sluppit fettet

7 282 Inlägg
22 juli 2009
Sitter en yta på vissa belägg som ska slita in bromsarna, kan börja ryka pga det.
Dock märkte jag ingen rök ifrån mina ferodo belägg och jag var rätt dålig på inkörningen utav dom.

Fast dom kanske inte kräver lika viktig inkörning som mina tidigare.
Allt jag vet är att trampar jag på bromsen så stannar bilen bra fort med ferodobeläggen big_smile

huh?
10 427 Inlägg
22 juli 2009
Tycker du ska ta isär allting igen och rengöra med rengöringsmedel.

Tex CRC Bräkleen http://motorado.de/shop/images/product_images/popup_images/182_0.jpg

Bara spraya på och torka av med nåt luddfritt.

632 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Hmm jag antar att det kanske är en yta på som skulle rengöras först. Jag får rengöra skivor och ok med det där Bräkleen medlet som du visade på bild smile

Tackar så mycket för era svar.

Mvh/Tobias

Offroad Racing
3 123 Inlägg
22 juli 2009
Fire-Fox skrev:
Okej. Nej gjorde ju tyvärr inte det. Men eftersom det fettet borde ju nötas bort med tiden. Jag hade en fundering på om det kunde vara beläggen som ligger emot skivan och skaver?

Koop skrev:

Fettet fastnar i beläggen, och sugs med tiden in i dom. Alltså kommer dom aldrig bli som dom borde varit... Alltid tvätta rent när man monterar nya bromsgrejer...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök