3235
Sök

Bromsproblem Volvo 740

3 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Farsan har problem med bromsarna på sin Volvo 740SE -92. Det börjademed att bromsljuset hängde sig men det släcktes genom att peta tillbaka pedalen lite. Nu har det uppstått ytterligare problem: Bromsarna låser sig(helt säkert höger bak men troligen även vänster). Det är när pedalen hoppar hela vägen upp som de låser sig & när jag trycker ner pedalen till ett läge precis innan bromsarna tar så kan man med lite tur köra. Är ju väldigt knepigt & trafkfarligt att köra så. Bromspedalen liksom hackar till när den går tillbaka den sista biten & går emot nån kännare för ljuset & låser bromsarna. Har kikat lite men tänkte kolla om någon vet direkt vad det är som krånglar. Kan det vara så enkelt att det är oket/oken som kärvar eller kan det vara nåt i servon...packning som är kass så att vätskan inte cirkulerar??? Tänker att det borde vara nått i oken men å andra sidan så beter sig pedalen knepigt då den som jag förklarade hoppar till den sista biten...farsan sa att han ev dragig tillbaka pedalen mycket när han satte dit ratlås för en tid sedan.

Hoppas att någon har en aning....är helt kass på bilar själv så nått tips hade varit bra inför verkstadsbesök eller t.o.m kan man kanske fixa det själv!?

1 339 Inlägg
25 juli 2009
Fast hur menar du med "när pedalen hoppar hela vägen upp" ? Förstår inte riktigt de där

4 001 Inlägg
25 juli 2009
det där låter väldigt lustigt, kolla över alla bromsok & belägg och skivor, verkar väldigt mystiskt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 043 Inlägg
25 juli 2009
Skulle tro att det hänt något i huvudcylindern, prova att släppa röret lite till bakhjulen vid huvudcylindern (bara lite så att ev bromstryck kommer ut) om det lossar då är det troligtvis huvudcylindern som behövs bytas.

3 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Volvo740an skrev:
Fast hur menar du med "när pedalen hoppar hela vägen upp" ? Förstår inte riktigt de där

Hur ska jag förklara det....om du tänker dig att du bromsar som vanligt & släpper pedalen, när den går tillbaka så stannar den ibland efter en bit(normalt) & då loigger inte bromsarna på men oftast så hoppar den till den sista biten & trycker till den där "knappen/kännaren" till bromsljuset.Den liksom stnnar till & så hoppar den tillbaka ända upp mot "plåten" som kännaren sitter på bla.

3 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Jag talade inte om att det är nya skivor & klossar bak, gjort på verkstad för någon månad sedan. Det borde ju inte vara något där då men...kanske lutar åt att det är något med huvudcylindern. Konsigt det där med pedalen att den "hackar" till det sista...men förklaringen kanske finns i cylindern.

Sök