Konvertera till Lh 2.4 i Volvo

kyngas Varvstopparn
9 maj 2014 · 460 Inlägg

Sharky skrev:
Nej wink

Jag skulle nog lita på felkoden. Dessutom så stämmer fenomenen ni får med att tändboxen inte
klarar av att räkna rätt på svänghjulet.
Någonting är lurt endera med givare, avstånd givare - svänghjul eller kablage.
(Eller en dålig jord. Kolla igenom så att alla jordar sitter ordentligt)

Nu blir det ren idiotfråga - jag vet - men ni har väl ett 60-2 svänghjul?

Och jag ser vad ni skriver om att ni har provat flera givare. Men är någon av dom ny eller är dom alla begagnade?
(Av egen erfarenhet så vet jag att vi var tvungna att kasta en näve sådana beggade givare i vårat garage en gång i tiden för vi kunde inte lita på någon visade det sig.)

/Göran



kyngas skrev:
Vi har felkod 2-1-4 som står för vevaxelgivar signal saknas tror jag det va?
Men den funkar,vi har provat 3st olika

De konstiga är att när den dör,så startar den inte igen först man vrider så den blåa kabeln tappar ström.

1 av givarna är helt ny,dom andra 2-3st är beg men provade på min 745,och där funkar dom iallfall.
Jo då,svänghjulet är ett 60-2 från en b230f.

Jordkablarna slipade vi rent,men vart ingen skillnad.
Vi klippte även upp härvan och kollade om kablarna va hel,vilket dom va.
Vi mätte även att signalerna från vevaxelgivarn kommer in till boxen vilket den gör,och fortsätter göra när man gnuggar efter den dött.


/mikko
Och tack för att du lägger ner lite tid på att försöka hjälpa Göran smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Sharky
9 maj 2014 · 10 287 Inlägg

Lossa donet till tändboxen och kolla noga att alla stift verkligen sitter fast och att inget har sjunkit in för djupt. Jag brukar ta bort plastkåpan så att jag kommer åt alla stift bakifrån så att jag verkligen kan se om något stift rör på sig när man trycker dit donet mot boxen.

Sedan har jag tyvärr slut på ideer just nu.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
breesladd SKÅNING
24 juli 2014 · 1 215 Inlägg

har ett par frågor till er som kopplat in lh2.4 i en bil som tidigare har lh2.2

jag har kopplat in min el på detta sätt:
Blågul startmotor =kopplad på 50 på tändningslås
Blå ström läge 2-3 =kopplad på säkring med ström på 2-3
Röd direkt ström = konstant 12v även när nyckeln är ur
Gulröd soppa pump= kopplade på kablarna/säkringen till pumparna
Smalgulröd lambda förv. = samma som blå

och bilen funkar mer eller mindre precis som den ska och har fina avgasvärden och går fint
men jag får konstant felkoderna 2-3-1 & 2-3-2 vilka har med lamdan att göra(har testat med 3 olika lamdasonder) med samma reultat, får även felkoder på hastighetsgivar signalen ibland vilket inte är så konstigt då den ej är kopplad så undrar lite hur ni som har kopplat in lh2.4 härvor har kopplat in Blåsvart = hastighetsmätare?

sen hade det även varit kul att få ordning på Rosa = check engine har hört att den ska kopplas på lampa men någon som har bättre beskrivning?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Super40
24 juli 2014 · 415 Inlägg

breesladd skrev:
har ett par frågor till er som kopplat in lh2.4 i en bil som tidigare har lh2.2

jag har kopplat in min el på detta sätt:
Blågul startmotor =kopplad på 50 på tändningslås
Blå ström läge 2-3 =kopplad på säkring med ström på 2-3
Röd direkt ström = konstant 12v även när nyckeln är ur
Gulröd soppa pump= kopplade på kablarna/säkringen till pumparna
Smalgulröd lambda förv. = samma som blå

och bilen funkar mer eller mindre precis som den ska och har fina avgasvärden och går fint
men jag får konstant felkoderna 2-3-1 & 2-3-2 vilka har med lamdan att göra(har testat med 3 olika lamdasonder) med samma reultat, får även felkoder på hastighetsgivar signalen ibland vilket inte är så konstigt då den ej är kopplad så undrar lite hur ni som har kopplat in lh2.4 härvor har kopplat in Blåsvart = hastighetsmätare?

sen hade det även varit kul att få ordning på Rosa = check engine har hört att den ska kopplas på lampa men någon som har bättre beskrivning?

Var ett tag sedan jag kopplade in mitt så en del har jag glömt men lite kan jag hjälpa med. Jag bytte bakaxel till en med givare i och kopplade in på blåsvart tror jag. Rosa tror jag ger 12v när lampan ska vara tänd (kolla det). Då tar man valfri lampa och kopplar ena stiftet till jord och det andra på den rosa kabeln.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
breesladd SKÅNING
24 juli 2014 · 1 215 Inlägg

Super40 skrev:

breesladd skrev:
har ett par frågor till er som kopplat in lh2.4 i en bil som tidigare har lh2.2

jag har kopplat in min el på detta sätt:
Blågul startmotor =kopplad på 50 på tändningslås
Blå ström läge 2-3 =kopplad på säkring med ström på 2-3
Röd direkt ström = konstant 12v även när nyckeln är ur
Gulröd soppa pump= kopplade på kablarna/säkringen till pumparna
Smalgulröd lambda förv. = samma som blå

och bilen funkar mer eller mindre precis som den ska och har fina avgasvärden och går fint
men jag får konstant felkoderna 2-3-1 & 2-3-2 vilka har med lamdan att göra(har testat med 3 olika lamdasonder) med samma reultat, får även felkoder på hastighetsgivar signalen ibland vilket inte är så konstigt då den ej är kopplad så undrar lite hur ni som har kopplat in lh2.4 härvor har kopplat in Blåsvart = hastighetsmätare?

sen hade det även varit kul att få ordning på Rosa = check engine har hört att den ska kopplas på lampa men någon som har bättre beskrivning?

Var ett tag sedan jag kopplade in mitt så en del har jag glömt men lite kan jag hjälpa med. Jag bytte bakaxel till en med givare i och kopplade in på blåsvart tror jag. Rosa tror jag ger 12v när lampan ska vara tänd (kolla det). Då tar man valfri lampa och kopplar ena stiftet till jord och det andra på den rosa kabeln.

ok, jag har ju givare i min bakaxel så får klurar lite mer på hur det ska lösas, min felkod säger något om att jord eller kabelbrott till kombi instrumentet.

okok det låter enkelt med lampan så det får testat. tack för hjälpen och har nån annan nåt annat tips så mottages det gärna smile

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Tisell95
8 mars 2015 · 27 Inlägg

Tjena, har en 740 87 och tänkt köra turbo i den så behöver lh 2.4 och läst igenom här lite och på andra ställen. och ska fixa kabelhärvan från en 240! har ingen än men som jag har fattat det här så är det "bara" domma som ska kopplas in?

Blågul startmotor =kopplad på 50 på tändningslås
Blå ström läge 2-3 =kopplad på säkring med ström på 2-3
Blåsvart hmätare = inte inkopplad just nu
Rosa check engine = kopplad på lampa
Röd direkt ström = konstant 12v
Gulröd soppa pump= kopplade på kablarna till pumparna
Smalgulröd lambda förv. = samma som blå

sen ska den starta?

MVH Pontus

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 mars 2015 · 3 730 Inlägg

En jordanslutning är inte dumt heller
Rosa till "lambdalampan" ger jord. Alltså måste du koppla in kontrollampan med 12v och sedan vidare till rosa föratt erhålla rätt funktion.

Eller räcker det att bränsleboxen är jordad? Blev osäker nu...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Noisehero Outlaw
28 april 2015 · 178 Inlägg

Har skickat ner en 240 härva i min 745 med 16v.
Pumparna går när relät byglas.
Tänkte byta modul och vevaxelgivare .
Får inte fram några felkoder.

Diesel, pilsner & hemkört
Jenzzz
11 maj 2015 · 87 Inlägg

kopplade motorlampan till glödningslampan, sen klippte jag ut en lambdasymbol och limmade fast, funka fint

volvo de ä grejjer de ; )
Volvo 240 turbo "LLB" (1983)
BMW E30 320 (1989)
J0akim
23 juni 2015 · 27 Inlägg

Någon som vet om det är dom grön/gråa man ska klippa upp mot spridarna eller dom orangea för att skarva in motståndet?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 juni 2015 · 3 730 Inlägg

J0akim skrev:
Någon som vet om det är dom grön/gråa man ska klippa upp mot spridarna eller dom orangea för att skarva in motståndet?

De gröna

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
J0akim
23 juni 2015 · 27 Inlägg

Man tackar

J0akim
21 juli 2015 · 27 Inlägg

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig lite? Har nämligen kopplat in lh 2.4 i 242an från 83. Har det 11 poliga kontakten, jag har kopplat in den blåa kabel till säkring 11, som har ström i läge I och II, och sen har jag kopplat in den blå-gula till tändningslåsets blåa kabel(märkt 50) (Volvo 242 83a Automat), dom övriga har jag också kopplat in enligt den norska guiden. Problemet är när man vrider på tändningslåset så lyser alla lamporna korrekt i instrumentpanelen, bränslepumpen pumpar fram bensin och reläet låter men startmotorn snurrar inte alls. Har testat att göra en tjuvis på startmotorn (plus på minus) varpå startmotorn roterar. Ingen aning vad det är som gör att inte startmotorn hostar igång med tändningslåset. Jag har bränslebox 962 och tändning 148. Tack på förhand!! Vad gör man?


Notering: Problemet löst. Var en kabelreturn i 83ans kabelhärva där startspärren sitter för automat som saknades invid växelspaken. Nu går den runt!!

Senast redigerat av J0akim (22 juli 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang