Hej! Någon som har eller vet vart man kan få tag på en fin växellåda till min saab 9000? Skall helst palla 300 häst.
Sedan kommer vi till problemet med koppling och låda som jag har nu. Om vi börjar med pedalen så kan den fastna ibland så man måste ta upp den med foten, vad är felet då? Sedan har jag problem med att lägga i vissa växlar.... 1:an och 5:an är det som krånglar mest. Ibland går det bra och ibland inte. Vad kan vara fel då? Upptäckte för ett tag sedan att det hade lossnat en skruv som håller "växelföraren/stången/staget" på plats som går in i lådan från växelspaken. Skruvade fast denna och då upplevde jag att det fungerade bättre ett tag. Dock var jag aldrig upp i 5:ans växel när jag testade och när jag nu gjorde det så fungerade det inte att få i 5:an som beskrivet. Kan det vara att "stången" måste skruvas på att visst sätt eller att växelspaken måste vara i ett visst läge när man skruvar? Är novis på just växellådor så ge mig lite kött på benen här.
Ett HETT tips är att se över växelförarknuten i gummi som sitter mellan växellådan och torpeden. Det är väldigt ofta den är boven i dramat när växlar är svåra att få i/ur. Snabbfix är att dra två buntband runt om den.
Ett HETT tips är att se över växelförarknuten i gummi som sitter mellan växellådan och torpeden. Det är väldigt ofta den är boven i dramat när växlar är svåra att få i/ur. Snabbfix är att dra två buntband runt om den.
kör man med insidan av huvudet som en del inte gör, så håller en v-låda hur länge som helst, undvik BANZAI starter och rejsa/ryck inte i växlarna för mkt. det sitter "centreringshål" för växellänkaget, med fyrans växel i så ska man kunna sticka ner i en spik i en litet hål som finns på växellådan, ser ut som en avluftning. innuti bilen finns oxå en liknande sak, innanför panelen framför spaken, fyrans växel där med. sen skruva åt som fan!
kör man med insidan av huvudet som en del inte gör, så håller en v-låda hur länge som helst, undvik BANZAI starter och rejsa/ryck inte i växlarna för mkt. det sitter "centreringshål" för växellänkaget, med fyrans växel i så ska man kunna sticka ner i en spik i en litet hål som finns på växellådan, ser ut som en avluftning. innuti bilen finns oxå en liknande sak, innanför panelen framför spaken, fyrans växel där med. sen skruva åt som fan!
Jag körde lugnt och fint med min växellåda på min 9-3 2.0t kupe med steg1 chip och 3" från turbon, diverse drev låg i motorutrymmet och det var ett stort hål i växellådan. Bytte sen till en F28 md Quaife-diff istället, höll mycket bättre. Frågan är om det finns någon lämplig låda att sätta på 9000, vet att f28 inte passar med drivaxlarna. Går att ta den 6petade lådan ifrån 9-3 dieselversion, vet däremot inte vad en sådan kostar. Men en 9000 låda preppad för att hålla 300 riktiga hk är inte billiga i alla fall.
Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Tack för de orden! Mycket värdefulla! Ska kolla det så fort som möjligt!
Spinner du mycket så kommer du tillslut få ett hål i diffhuset.
Spinna med fwd känns bara tråkigt. Blir nog mest att ladda på lite på 2an och uppåt. Blir inte någon bana eller strip med denna bil.
En kompis hade en s40 med 298 hjulhästar med diff-broms och 235 breda däck fram och det var ingen ide att ladda på 2ans växel, det spann till över 100 vid tort väglag.
Körde den aldrig när de va blött, men kan konstatera att den hade spunnit även på 3an vid blött väglag.
Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!