3249
Sök

Några problem med saab 900i -94

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Tja.

Jag fick en Saab 900i   årsmodel 94 av en kompis då han inte behövde den längre.

det har dock några problem.

1. det är "nästan" omöjligto ch sätta i växel  1-2 och Back    när bilen är "på", medan man sätta i alla växel utan något problem när bilen är inte på.  som jag "känner" så är det något med kopplingen och göra då man måste trycka den till slut innan man ens kan få det på ettan om man har tur.

han själv säger oxå det har nåt med kopplinsvajen o göra.  vad kan det bero på?

Hur mycket kostar det om man själv köper en vajer och är det svårt och återgärda en sånt? ( om man tar till mek, kostar detta mkt? )

2. Förar rutan har lösnat från elhiss motorn. är det nåt man ska ta in till en mekaniker eller kan man göra det själv?

3 har tänkt o rostlaga under bilen. innan det blir försent osv.  vad ska jag köpa?

Tack

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

4 586 Inlägg
1 augusti 2009
finns ingen kopplingswire på en saab 900 utan är hydralisk. Det du kan göra är att åka till verkstad och lufta systemet. Är det lika jobbigt att växla med kall/varm växelåda?

När du ska rostlaga så ta och slipa den ytliga rosten med multislip. Sedan pensla på grund sedan riktig lackfärg. Andvänd inte sprayburkslack det brukar bara se hemskt ut.

detta som jag beskrev kan man göra där rostangreppen är små då syns det inte så mycket
Senast redigerat av jorre83 (1 augusti 2009)

461 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:
finns ingen kopplingswire på en saab 900 utan är hydralisk. Det du kan göra är att åka till verkstad och lufta systemet. Är det lika jobbigt att växla med kall/varm växelåda?

När du ska rostlaga så ta och slipa den ytliga rosten med multislip. Sedan pensla på grund sedan riktig lackfärg. Andvänd inte sprayburkslack det brukar bara se hemskt ut.

detta som jag beskrev kan man göra där rostangreppen är små då syns det inte så mycket

svårt och säga. MEN, det verkar att när bilen är "varmare" det är svårare och växla än när den är kall.

för att först när jag satt mig i bilen så var det "lite" svårt o få i ettan osv. MEN när jag stannade föratt tanka bilen så bröt helvetet ut då det  vägrarde helt enkelt att få växeln i ettan o tvåan, och back var helt o hållet omöjligt.

4 586 Inlägg
1 augusti 2009
låter som växellådan håller på att säga hej då. I normalt fall så brukar växelådan blir lättare att växla när den blir varm. Hur långt spel har du på kopplingen innan den tar? det ska normalt börja dra precis innan den är uppe

461 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:
låter som växellådan håller på att säga hej då. I normalt fall så brukar växelådan blir lättare att växla när den blir varm. Hur långt spel har du på kopplingen innan den tar? det ska normalt börja dra precis innan den är uppe

när jag får in i ettan  så börjar bilen "Nästan" rulla på så fort jag släpper kopplingen ca 1cm så måste jag börja gasa annars får jag kärringstop

växel 3-4-5 går utan problem att sätta in lätt o osv.

ps.  bilen var besiktgad igår och blev godkänd. så jag vet inte om det är verkligen växellådan?
Senast redigerat av mr_right (1 augusti 2009)

461 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
********* UPDATE **********

jag va nere vid bilen o då såg jag en granne som håll på fixa hans bil o på hans t-shirt stod d  "wafab bil".
så jag frågade honom om han kunde kika på

det e inte en hydralisk koppling, utom det är en  med vajer och som han såg ut att vajens spänning va riktigt dålig ( blivit gammalt) så han tyckte att det va problemet.

så jag ska ut o köpa en vaj till den imorn. kan man köpa dessa på  Biltema?

1 037 Inlägg
1 augusti 2009
jorre83 skrev:

Är visst kopplingsvajer på en 94:a iaf.. hydraulisk kom inte förrän 98:a och 900OG hade hydraulisk ..

1 037 Inlägg
1 augusti 2009
Kopplingsvajer finns på mekonomen och kostar strax över 300 kr.. är relativt enkelt att byta smile Se till att byta clipset me som håller vajern på plats vid kopplingsarmen vid växellådan.. smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 augusti 2009
jorre83 skrev:
finns ingen kopplingswire på en saab 900 utan är hydralisket.

Om du inte vet svaret gissa inte.

Till TS:

http://www.900klubben.com/phpbb2/
http://www.stcs.nu

renodlade Saabforum, du får antagligen ett svar som stämmer med verkligheten där.
Senast redigerat av discokapten (1 augusti 2009)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 586 Inlägg
1 augusti 2009
discokapten skrev:
jorre83 skrev:
finns ingen kopplingswire på en saab 900 utan är hydralisket.

Om du inte vet svaret gissa inte.

Till TS:

http://www.900klubben.com/phpbb2/
http://www.stcs.nu

renodlade Saabforum, du får antagligen ett svar som stämmer med verkligheten där.

mer än jag visste. Varför gick saab ifrån sitt hydraliska system som sitter på dom flesta andra saabar

169 Inlägg
1 augusti 2009
Hej, köp saab org kopplingsvajer, för på dom sitter den självjusteringen i själva vajern med det gör det inte på dom eftermarkands vajerna å det blir inte lika bra. Den kostar ngn hundralapp mer men det är det värt!! Ett tips bara.  mvh

//Jonas

Sök