4081
Sök

Tips om mjuk växling

1 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan, jag fick mitt körkort för ungefär 2 månader sen, nånting jag stör mig på är att varje gång jag växlar så hackar bilen eller hur man nu ska förklara det, har kört massa olika bilar och det e alltid samma sak.. nån som kan ge mig några bra tips på hur man växlar bra? ska man släppa gasen när man växlar eller inte? det gick utan problem på körskolan, men nu hemma går det åt fanders.
mvh

398 Inlägg
2 augusti 2009
Bara ta det lungt så lär du dig ,det kan vara att du inte är van vid bilen du kör nu eller så är du för snabb med kopplingen, eller så kanske du inte möter kopplingen med gas?

(Tror du lagt din tråd i fel forum, den ska nog ligga i allmänt)
Senast redigerat av Pierre-na (2 augusti 2009)

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

9 108 Inlägg
2 augusti 2009
Glöm inte grundgasen, ett tips är att hålla kopplingen helt still i några tiondelar/halvsekund när du känner att du kommer till dragläget sedan är det bara att släppa.

246 Inlägg
2 augusti 2009
koppla byt växel släpp kopplingen helt sen gasa så får du en mjukare körstil
Senast redigerat av b-fuel (2 augusti 2009)

blacken
2 augusti 2009
Tjacka automat...big_smile

*BECE**
334 Inlägg
2 augusti 2009
Antar att du körde diesel på trafikskolan och nu bara kört bensinbilar?

Supraman
2 300 Inlägg
2 augusti 2009
man möter upp med gasen lite svårt att förklara men lite så här kör jag och på en vanlig bil utan värstingkoppling kan jag växla som på en automat.

När man trampar ner kopplingen för att byta växel så lite innan typ halvsekund el dyl så lättar man på gasen.
Då får man en lugn urkoppling men man släpper inte gasen helt utan man släper ner varvet till lite under det varv man kommer hamna på när nästa växel ligger i.
Så när man släpper upp kopplingen så möter man upp med gasden lite samt att man släpper upp kopplingen lite sakta det sista.

Det e lite grovt hur det går till.
Men det e sårt att förklara helt rätt då mkt sker av sig självt.
När man har kört läge i några år kan man köra hårt och ändå få mjuka växlingar.

Kör mkt så kommer det.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Finlirare
478 Inlägg
2 augusti 2009
Släpp upp kopplingen lite saktare. Är nog det jag kommer på mig själv när jag kör ensam, växlar lite slarvigt då.

1 754 Inlägg
2 augusti 2009
Ta det mjukt och dubbelkoppla ^^

Jag kan inget om allt.

Sök