4091
Sök

Börjar min växellåda ge upp?

NissanMotorsport
4 augusti 2009
Trådstartare
förut har det kunnat lukta bränd koppling ibland, dock så funkar kopplingen bra, tar bra, slirar inte...

men nu har det börjat "klonka" eller nån sorts av dunk ljud o olika takter..  hörs inget om man öppnar huven, så troligen inte därifrån.. men hörs väldigt bra när man har tomgång på och sitter i bilen..

svårt att förklara..  någon som haft liknande symtom? va kan de va? bilen är en 850 -92a

mvh

edit: gjorde en film, så såhär låter det..

[video]http://www.garaget.org/video/tkr8t7mroota[/video]
Senast redigerat av MIG1408 (5 augusti 2009)

NissanMotorsport
4 augusti 2009
Trådstartare
ingen som har nån aning? ursäkta för lyft av tråd, men behöver verkligen veta, om ja ska oroa mig till jobbet imornbitti smile

519 Inlägg
4 augusti 2009
Nu är väl kanske inte jag någon höjdare på växellådor, men om du bara står på tomgång så är ju inte växellådan i "bruk"? Låter ju lite konstigt att det ska vara den då?

NissanMotorsport
4 augusti 2009
Trådstartare
Larschan skrev:
Nu är väl kanske inte jag någon höjdare på växellådor, men om du bara står på tomgång så är ju inte växellådan i "bruk"? Låter ju lite konstigt att det ska vara den då?

okej smile du har kanske rätt, jag vet inte så mycket jag heller så.. ska spela in ljudet imorn och lägga upp.. blir lite enklare då..

1 291 Inlägg
4 augusti 2009
Larschan skrev:

Växellådan snurrar när du har släppt upp kopplingen, även med friläge stillastående.
Ändras ljudet något när du har kopplingen intryck och växel i mot då du har friläge och uppsläppt koppling?

820 Inlägg
4 augusti 2009
Hade samma problem på min firmabil(Transporter -05 1.9tdi) och det visade sig vara, urtrampingslagret och svänghjul som gett sig, dock ett vanligt förekommande fel på dessa bilar, men det lät precis som du förklara, hoppas inte det är så illa.

Om man säger

NissanMotorsport
5 augusti 2009
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
Hade samma problem på min firmabil(Transporter -05 1.9tdi) och det visade sig vara, urtrampingslagret och svänghjul som gett sig, dock ett vanligt förekommande fel på dessa bilar, men det lät precis som du förklara, hoppas inte det är så illa.

jaså, drygt.. men ljudet ändras inte när ja kopplar eller lägger i växel å så..  har laggt upp ett videoklipp i första inlägget  nu på hur de låter..

Sök