2182
Sök

Volvo 940 ltt -95 felkod 1-1-3

pro internets user
27 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
ozcan skrev:
Jag bytte LMM igen och nu går bilen som om den vore ny... bara det att det fortfarande puffar när jag släpper gasen men det är för att jag hittat ett rosthål direkt efter katten tror jag.

Han gubben på mekonomen sa att de haft så många reklamationer att denna utgått ur deras sortiment, han rekommenderade mig en annan sorts LMM och erbjöd en rejäl rabatt emellan. Märkligt då jag inte fått några felkoder på denna! kanske är det läckande insugspackningen som har gjort detta på något sätt?

Nåja man har iaf lärt sig en hel del mekarbete. Tändning och packningar behövde ändå ses över :-D

Ja jag tänkte faktiskt på det, att det puffar om bilen din, att det kunde vara hål eller läcka i avgassytemet. Då brukar det kunna puffa när man släpper gasen.

Hade du bytt LMM en gång tidigare? Köpt på mekonomen?
Min LMM som sitter i min är nämligen inköpt på mekonomen av förra ägaren.

Du skulle inte vilja kolla vad det var för artikelnummer på den gamla felaktiga LMM:en från mekonomen? Och när köpte du den?

Imorse startade min bil utan problem iaf, än tar jag inte ut nån seger, väntar en vecka och ser så att det håller i sig.

Har dock fortfarande kvar det att den inte svarar direkt på gasen med driven i, kanske ska det vara så?
Polaren har en 940GL med automat, den svarar även om den är slö som tusan.
Senast redigerat av fast_back (14 augusti 2009)

72 Inlägg
14 augusti 2009
fast_back skrev:
ozcan skrev:
Jag bytte LMM igen och nu går bilen som om den vore ny... bara det att det fortfarande puffar när jag släpper gasen men det är för att jag hittat ett rosthål direkt efter katten tror jag.

Han gubben på mekonomen sa att de haft så många reklamationer att denna utgått ur deras sortiment, han rekommenderade mig en annan sorts LMM och erbjöd en rejäl rabatt emellan. Märkligt då jag inte fått några felkoder på denna! kanske är det läckande insugspackningen som har gjort detta på något sätt?

Nåja man har iaf lärt sig en hel del mekarbete. Tändning och packningar behövde ändå ses över :-D

Ja jag tänkte faktiskt på det, att det puffar om bilen din, att det kunde vara hål eller läcka i avgassytemet. Då brukar det kunna puffa när man släpper gasen.

Hade du bytt LMM en gång tidigare? Köpt på mekonomen?
Min LMM som sitter i min är nämligen inköpt på mekonomen av förra ägaren.

Du skulle inte vilja kolla vad det var för artikelnummer på den gamla felaktiga LMM:en från mekonomen? Och när köpte du den?

Imorse startade min bil utan problem iaf, än tar jag inte ut nån seger, väntar en vecka och ser så att det håller i sig.

Har dock fortfarande kvar det att den inte svarar direkt på gasen med driven i, kanske ska det vara så?
Polaren har en 940GL med automat, den svarar även om den är slö som tusan.

Jag har haft problem med LMM tidigare och alla gångerna har det varit helt olika mycket mystiska problem med alla möjliga felkoder. Kolla efter kvitto på LMMen, min har dock inte turbo så jag vet inte ifall vi har samma LMM (min slutar på 016). Har du kvar kvitto så har du ju ingenting att förlora på det... garantin gäller ju i tre år ändå.

pro internets user
27 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
ozcan skrev:
Jag bytte LMM igen och nu går bilen som om den vore Jag har haft problem med LMM tidigare och alla gångerna har det varit helt olika mycket mystiska problem med alla möjliga felkoder. Kolla efter kvitto på LMMen, min har dock inte turbo så jag vet inte ifall vi har samma LMM (min slutar på 016). Har du kvar kvitto så har du ju ingenting att förlora på det... garantin gäller ju i tre år ändå.

Grymt!

Jo det är samma som till turbo (vad jag vet), min slutar också på 016.
Jag vet ju iofs inte om min trasig, tror inte det, men om den skulle vara av en sort som strular mkt kan det ju vara värt att se om det går att byta den ändå?

Bilen verkar starta bra när den stått över natten, dock om jag gasar lite direkt så bluddrar den lite men det är inte så mkt.
Att den inte svarar direkt på gas vet jag inte vad det kan vara för fel om det nu är ett fel.. hursomhelst orkar jag inte bråka mer med det nu.

Kanske svarar den bättre om man chippar den? inte vet jag, men chip och wastegate ska införskaffas.

Så är din bil frisk nu, förutom avgaset?

72 Inlägg
16 augusti 2009
fast_back skrev:
ozcan skrev:
Jag bytte LMM igen och nu går bilen som om den vore Jag har haft problem med LMM tidigare och alla gångerna har det varit helt olika mycket mystiska problem med alla möjliga felkoder. Kolla efter kvitto på LMMen, min har dock inte turbo så jag vet inte ifall vi har samma LMM (min slutar på 016). Har du kvar kvitto så har du ju ingenting att förlora på det... garantin gäller ju i tre år ändå.

Grymt!

Jo det är samma som till turbo (vad jag vet), min slutar också på 016.
Jag vet ju iofs inte om min trasig, tror inte det, men om den skulle vara av en sort som strular mkt kan det ju vara värt att se om det går att byta den ändå?

Bilen verkar starta bra när den stått över natten, dock om jag gasar lite direkt så bluddrar den lite men det är inte så mkt.
Att den inte svarar direkt på gas vet jag inte vad det kan vara för fel om det nu är ett fel.. hursomhelst orkar jag inte bråka mer med det nu.

Kanske svarar den bättre om man chippar den? inte vet jag, men chip och wastegate ska införskaffas.

Så är din bil frisk nu, förutom avgaset?

Jag är ganska säker på att en turbos LMM skall ha en annan siffra än 016. Kolla på mekonomens hemsida om du skriver in ditt reg-nr så står det på artikelnumret.

Jag provade med en annan LMM också där det inte fungerade. Jag tror att det tar några mil innan bilen "vänjer om sig" till ett annat utslag från LMM för direkt när jag bytte så gick den fortfarande lite kasst men efter några rödljus så gick den jämnt och fint, startade också som den ska göra därefter.

Mitt problem med bilen nu är avgasläckaget, efter någon mil så måste jag öppna fönstret pga att det luktar så mycket avgaser, läckaget är ju innan katten dessutom så det är ju mycket kolmonoxid man får i sig.

pro internets user
27 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Kollade mekonomens hemsida, jag ska oxå ha en LMM som slutar på 016..
Lite synd, hade varit lite spännande annars tongue

72 Inlägg
17 augusti 2009
har du provat spruta såpvätska på grenrörspackningar med kall motor och kolla efter bubbel?
Senast redigerat av ozcan (17 augusti 2009)

pro internets user
27 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
ozcan skrev:
har du provat spruta såpvätska på grenrörspackningar med kall motor och kolla efter bubbel?

Nej det har jag inte, men ärligt, nu skiter jag i det där lilla problemet.lol

Kallstart verkar fortfarande funka ok, inga nya felkoder.
Har beställt chip och wastegate och redan börjat drömma om större turbo..

Går det bra för dig då?

72 Inlägg
19 augusti 2009
fast_back skrev:
ozcan skrev:

Nej det har jag inte, men ärligt, nu skiter jag i det där lilla problemet.lol

Kallstart verkar fortfarande funka ok, inga nya felkoder.
Har beställt chip och wastegate och redan börjat drömma om större turbo..

Går det bra för dig då?

Ja jag vet hur det känns!

Ja rishögen går som en klocka nu, bortsett från avgasläckaget :-D ska byta packningarna på avgasröret där fram och grenrörets packningar. Får se hur det går!

pro internets user
27 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Jaha, idag så dog bilen ett par gånger, tappar tomgången bara sådär.sad

Körde och kom fram till en korsning och hux flux va bilen död, bara vrida på nyckeln och den startade direkt igen. Varvar jag då upp den kraftigt på friläge så dör den igen när ja släpper gasen.
Går ner till 500rpm på tomgång och dör sedan.
Håller man gas så dör den inte.
Ett par minuter senare gick den som vanligt igen.

Börjar fundera på om det kan vara Lmm:en som spökar, som ozcan skrev att mekonomen haft reklamationer på dom, det är en av märket Scan-Tech.

Sen fundera jag på bränsletrycket som jag mätte upp, kan någon confirma att det är rätt?
Dvs 2.5 bar tomgång och gasar jag lite steg det till 3 bar för att stanna där tills jag släpper gasen.

//Marcus

pro internets user
27 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Idag blev det helt magiskt!
Hamnade i kö på söderleden/centralbron, precis i början av kön tyckte såklart bilen att det var läge att dö igen!

Startade om men tillskillnad från tidigare så startade den inte utan gas nu, utan jag var tvungen att hålla gas för att den inte skulle dö. Sådär spännande med en automat, i kö.

Hursomhelst så dog bilen så fort jag släppte gasen hela vägen hem.
Kommer hem, kollar felkoder i 3-5 min (inga felkoder), startar igen och fenomenet är som bortblåst!
Blir helt handfallen eftersom jag kollat så jäkla mkt samt att när bilen går bra igen är det inte lätt att felsöka.

Tyckte dock att innan den började dö idag, när man stod still och släppte bromsen så den börja krypa fram, att den kröp litte ryckigt/gungigt (dock väldigt lite).

Provade, sen när bilen gick bra, att dra ur kontakten från tomgångsmotorn, det hände ingenting, ska det vara så?

Fan, är det ingen som har haft samma problem? Den går hur bra som helst, bara att IBLAND tappar den tomgång??
Det går att fånga upp den med gas och köra vidare normalt men så fort man släpper gasen och man saktar ner och den börjar gå ner i varv så slocknar den, helt odramatiskt.

pro internets user
27 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
Nu tror jag att jag lyckats lokalisera nån form av fel! big_smile

Igår började den dumma sig med att dö igen, ryckte då bla kablarna från tomgångsmotorn, då dog den inte, satte tillbaka, då dör den osv.
Men jag har provat med 2 olika tomgångsmotorer under en tids körning och den dör med båda, alltså måste problemet ligga i det som ger signal till tomgångsmotorn att stänga, men vad är det?

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 augusti 2009
Då tror jag att problemet ligger i gasspjällägesgivaren/spjällhusgivaren . tror det är den som ska skicka signaler till tomgångsmotorn när gas spjället är stängt . den sitter allafall på spjällhuset mot torpedväggen , är svart och sitter en kontakt på den .
Om du rör gasreglaget så ska det klicka i den , gör den inte det så skruva lös den lite och vrid lite på den tills den börjar klicka när reglaget rörs .   Mvh Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (22 augusti 2009)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

72 Inlägg
22 augusti 2009
du kan ju även resistensmäta den och kolla spjällkontakten

pro internets user
27 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Jaha den lyckan var kortvarig, inatt när ja var ute och åkte lite och stod på tomgång en längre stund så la den av ändå, med tomgångsmotorn urkopplad.
Den kanske bara ballade ur rent allmänt av att inte ha tomgångsmotorn inkopplad, men den betedde sig på samma sätt som innan.
Mätte spjällägesgivaren, värdena var som dom skulle vara.

pro internets user
27 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
ozcan skrev:

jag sitter här och grinar lite, men var din gamla LMM av märket scan-tech?

just det, vilken mekonomen var det som gubben babblade om reklamationerna?
Senast redigerat av fast_back (24 augusti 2009)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
24 augusti 2009
Klickar spjällgivaren som den ska när gasreglaget rörs ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

72 Inlägg
24 augusti 2009
fast_back skrev:
ozcan skrev:

Segeltorp utanför Stockholm. Har du kvar ditt kvitto så har du ju ingenting att förlora! de är riktigt smidiga på mekonomen.

pro internets user
27 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Klorin_Elvis skrev:
Klickar spjällgivaren som den ska när gasreglaget rörs ??

japp, tyvär, den klickar alldeles utomordentligt.

pro internets user
27 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
ozcan skrev:
fast_back skrev:
ozcan skrev:

Segeltorp utanför Stockholm. Har du kvar ditt kvitto så har du ju ingenting att förlora! de är riktigt smidiga på mekonomen.

cool, ska åka dit, tänkte om du ändå nämnt problemet för dom borde dom veta vad det gäller, ringde till farsta o dom visste inget.

3 714 Inlägg
24 augusti 2009
Grejade idag med en 945 ltt med samma symptom...

Samma sak där att den dör på tomgång men den går som den ska.
Givaren på svänghjulet är bytt även rotor o fördelarlock, även testat med en annan LMM utan resultat...
mycket märkligt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Sök