2193
Sök

Volvo 965 Ambulans: Fartakuten! Reglar på plats samt lådor klara!

65 Inlägg
10 september 2009
Hinkas skrev:
Just ja, det var ju diskussioner om motorn i bilen, här kommer bild på motorn:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/53913/756566_t6ed54.jpg
Kraftpaketet, 150 vilda ponys.

den ser misstänt lik 760 motorn undra om p.g.a att det är en ambulans kanske volvo valde den motorn istället.

Eller så hade fransmännen skickat för många så dom slängde in den för dom hade slut på raka 6:or tongue

ska ändå bli kul att se slut resultatet har funderat på att göra nått liknande fast jag tänkte se om man kunde bygga den till husbil istället wink
Senast redigerat av Pridler (10 september 2009)

87 Inlägg
10 september 2009
Lägg klinkers där bak , FRÄNT ! big_smile

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE

61 Inlägg
10 september 2009
i min 92a 965 ambulans hade ja raka 6a på 204hk!! toppen bygge, hade min som cross bil.

15 Inlägg
11 september 2009
mycke spekulationer över motorn här tongue i alla tidiga 960 Ambulans -91 så satt det v6.
så motorn är alltså original och det är en 960..
dags för en uppdatering här snart så man får se va som händer med min gamla pärla smile

65 Inlägg
11 september 2009
okej ja då vet man det skönt att dom gick ifrån den v6;an den var inge vidare har jag hört.

3 627 Inlägg
12 september 2009
Coolt projekt!

Här kommer även min tanke om motorn i denna bilen!
När de raka sexorna kom i 960 så hade dessa motorerna den korta intervalltiden på kamrem, 4500mil byte om jag inte missminner mig. Och att behöva lämna in en ambulans var 4500mil eller rent av ännu oftare (i och med att de går ganska hårt så kan det vara bra att byta remmen innan rekommendationen) så kanske de valde att använda sig av V6an istället som har längre intervaller? Har inte den kedja förresten? Aja den punkten är jag lite osäker på men jag kan tänka mig att det var ur servicesynpunkt som de valde att göra så.

Och V6an håller bra bara den blir servad då den ska servas och det inte slarvas med det, för gör man det då är den motorn opålitlig, fast det är alla motorer iofs wink

MVH

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

65 Inlägg
12 september 2009
ja så kan det ju vara smile
samt att det stämmer ju att alla motorer har den egenskapen att ha olika service tider beroende på ändamålet men jag undrar värkligen om 780 eller 960 ins v6:a motor från företaget peugeot i frankrike hade kamrems byte var 4500;de mil tror nog mer på 8000 eller så nog för att ambulanser få gå hårt men vad vet jag jag kan inte ambulansers service intervaller men kamremen byttes nog inte så ofta på dom.

SOS-Racing
514 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
Nu sitter jag hemma hos morsan och farsan och skriver en kort liten update.
Jag har nyss varit ute och bytt batteriet så nu hoppar den igång direkt, väldigt lättstartad är den.
Kikade även så alla lampor funkade, och det gjorde dom inte. Det fattades lamphållare i blinkers och positionsljus höger fram. Som tur är står det en reservdels audi 100 här på gården så jag var och knyckte lamphållaren i den och fick dit blinkers IAF med hjälp av avbitare och kabelskor, så nu funkar alla blinkers, alla 10...
Vänster bromsljus trilskades lite och ville inte funka, tog ur lamphållaren och såg att det var ju bara bleck som ska ha kontakt, böjde till dessa och satte tillbaka hållare och "Let there be light!"... Det funkade alltså...
Måndag morgon svänger jag in på Volvo och kollar om dom har någon lamphållare för positionsljuset hemma, sedan ska den vara klar för besiktningen, känns som det kommer gå galant. Kanske co2 värdet som kan vara lite högt, men det vet jag ju inte än. Annars känns det som allting är tip-top nu. Råkade till och med bli svartsträck när jag gasade in i garaget på backen wink. Riktig värsting den här lilla 150-hästarn wink

EDIT: Just ja, satte ju i en JVC 4x50watt CD-spelare i bilen också. Samt att vi fick ett par extraljus, små ovala, som vi ska montera sedan, slipper man vara mörkrädd när man åker, då är det två extraljus uppe bakom plasten/glaset ovanpå kupén och två nere framför grillen.
Senast redigerat av Hinkas (19 september 2009)

SOS-Racing
514 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Sådär, nu har jag varit iväg på reg.besiktning, det gick fort och smärtfritt. Bara att boka en vanlig kontrollbesiktning nu då så är det bara att tuta och köra sedan.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 september 2009
Hinkas skrev:
Sådär, nu har jag varit iväg på reg.besiktning, det gick fort och smärtfritt. Bara att boka en vanlig kontrollbesiktning nu då så är det bara att tuta och köra sedan.

Härligt, vad vägde du in den på då? En regbes krävel väl en viktsedel?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 111 Inlägg
23 september 2009
En tanke jag har...
Ambulanserna är väl konverterade från vanliga personbilar och inte byggda som ambulanser från början...
Och ett sånt ombygge kan ju ta ett tag.
Frågan är om det här helt enkelt har varit en 765 -90 från början, som konverterats till ambulans och varit färdig under 1991, och då fått heta 965 för att det passade bättre in i Volvos dåvarande modellprogram, då 760-modellen utgick när 960 kom?

SOS-Racing
514 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
En tanke jag har...
Ambulanserna är väl konverterade från vanliga personbilar och inte byggda som ambulanser från början...
Och ett sånt ombygge kan ju ta ett tag.
Frågan är om det här helt enkelt har varit en 765 -90 från början, som konverterats till ambulans och varit färdig under 1991, och då fått heta 965 för att det passade bättre in i Volvos dåvarande modellprogram, då 760-modellen utgick när 960 kom?

Inte helt omöjligt. Men jag tror ändå att det går ganska fort åt dom att bygga en sådan här bil, det tar nog inte mer än ett par veckor. Tror knappast att det tar ett år åt dom.
Har för mig jag sett på discovery när dom byggt ambulansbilar och det går med en hiskelig fart, om det var samma fart på byggande för nästan 20 år sedan kan jag ju dock inte svara på.

5 111 Inlägg
23 september 2009
Nä, men den kan ju varit byggd just i skarven mellan årsmodellerna...

59 Inlägg
24 september 2009
Påbyggare brukar "bunkra" bilar av en utgående modell för att kunna få tid att få ihop delarna till den nya modellen så att det inte blir något glapp, det är vad jag skulle tippa på..

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

388 Inlägg
24 september 2009
Har kört både 760 samt 960 ambulans i tjänsten även om det var några år sedan vi hade dessa och det finns fåtal kvar i sverige som är i tjänst dom är byggda på ett förlängt chassi från fabrik.I 760:in samt dom tidiga 960 satt det en fransk V6:a som funkade ok om man inte slarvade med servicen vill säga den var dock ganska trött när man fick i all utrustning dom sk personbilsambulanserna som 760/960/s80/v70 samt mercerdes E-klass ligger ungefär på samma vikt med utrustning vilket är runt 2.7-2.8 ton 960 med den raka 6:an på 3.0l och 204 hk var en trevlig ambulans som gick att få upp i 200Km/h vilket inte är illa.Idag skulle jag säga att alla ambulanser som säljs på den svenska marknaden har en dieselturbo motor förutom någon enstaka uddabil finns bla. en sprinter som AISAB i Stockholm kör som är en miljöambulans världens första faktiskt och den rullar på gas.
En massa onödig info för den som är intresserad wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 september 2009
yoppe skrev:
Har kört både 760 samt 960 ambulans i tjänsten även om det var några år sedan vi hade dessa och det finns fåtal kvar i sverige som är i tjänst dom är byggda på ett förlängt chassi från fabrik.I 760:in samt dom tidiga 960 satt det en fransk V6:a som funkade ok om man inte slarvade med servicen vill säga den var dock ganska trött när man fick i all utrustning dom sk personbilsambulanserna som 760/960/s80/v70 samt mercerdes E-klass ligger ungefär på samma vikt med utrustning vilket är runt 2.7-2.8 ton 960 med den raka 6:an på 3.0l och 204 hk var en trevlig ambulans som gick att få upp i 200Km/h vilket inte är illa.Idag skulle jag säga att alla ambulanser som säljs på den svenska marknaden har en dieselturbo motor förutom någon enstaka uddabil finns bla. en sprinter som AISAB i Stockholm kör som är en miljöambulans världens första faktiskt och den rullar på gas.

Man kan aldrig få för mkt info, kul läsning wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SOS-Racing
514 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
yoppe skrev:

Rolig läsning smile.
Jo visst är den lite trött denna motor med sina 150hk, som fanns tillgängliga för 44.000mil sedan tongue
Men nu är ju bilen väldigt mycket lättad, när jag vägde den igår inför regbesiktningen stannade vikten på 1.580kg med nästan tom tank, skattevikten på pappret hamnade på 1.720kg, så det är ju ändå rätt mycket vikt som har kapats ur den. Och jag siktar inte på att köra 200km/h med den utan det räcker med 110-120.
Ska försöka komma iväg på järnhandeln imorgon och köpa självborrande plåtskruv så att jag kan fortsätta med golvet i helgen, blir det så kommer det att dyka upp bilder eftersom.

// Hinkas

2 230 Inlägg
28 september 2009
men det gjorde du inte för du sov hela dagen wink hehe
men du får ta nya tag i helgen å sätta dit golvet big_smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 september 2009
Mindre sova, mer jobba wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
29 september 2009
stenhårt projekt big_smile

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

Sök