Sänka bilen, hur? Kapa fjädrarna? Hur beter den sig då?

meenCL
28 augusti 2009 · 46 Inlägg

Tjenare, vill sänka min golf gti 86a men vill inte göra det till en kostsam historia! Har sett att man kan kapa fjädrarna detta har jag även förståt inte godkänns av svenskbilprovning, Men undrar ändå om de finns något sätt som inte kostar skjortan! Vill sänka den 5-7cm.

Sen undrar jag även om man kapar fjädrarna hur beter sig bilen på vägen? Finns många åsikter om detta! Vad är det som stämmer?

Tacksam för svar!

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
28 augusti 2009 · 5 042 Inlägg

Kapade fjädrar = Sämre väghållning !
Är du rädd om livet så betala istället för riktiga saker.

C H E V R O L E T <3
Amazon_123GT Driifter;)
28 augusti 2009 · 1 630 Inlägg

ska du inte sänka mer än så går de fint o kapa.. de e ju inte förräns bilen mer lr mindre ligger på genomslagen de blir kass väghållning för det enda den gör är o studsar men det är snyggt med lågt:D

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
DasAuto
28 augusti 2009 · 2 751 Inlägg

köp fjädrar ffs, det är ju billigt som fan nu med.. finns kompletta fjädrar för 1500kr billigare i tyskland dessutom

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Mattley Utbildad Service tekniker
28 augusti 2009 · 117 Inlägg

Väghållningen vart bara bättre på min 740 när jag kapade så kapa tills bilen blir bra

Volvo 240 Turbo "Leffe Lus" (1983)
race Race For Fun!
28 augusti 2009 · 379 Inlägg

Sänkte min golf vr6 idag med sänkningsfjädrar runtom, kostade 999kr och var jätte smidigt att göra + att det går igenom SBP wink hittade beg. sänksats med för 500kr så det finns bättre alternativ än att kapa dina orginal fjädrar.. men du gör som du vill wink

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
DasAuto
28 augusti 2009 · 2 751 Inlägg

Mattley skrev:
Väghållningen vart bara bättre på min 740 när jag kapade så kapa tills bilen blir bra

Ja men frågan är hur länge? När du väl måste väjja för något så vill du inte att hela skiten ska braka ihop...

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
volvo__matte
28 augusti 2009 · 551 Inlägg

DasAuto skrev:

Mattley skrev:
Väghållningen vart bara bättre på min 740 när jag kapade så kapa tills bilen blir bra

Ja men frågan är hur länge? När du väl måste väjja för något så vill du inte att hela skiten ska braka ihop...

min ligger på genomslagen runtom, har 2 varv kvar fram och 3 varv kvar bak och de e mkt bättre väghållning än 740is svampiga orginalfjädring.. går att väja mkt lättare utan att kännas som man ska välta.

Volvo For Life =)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
Volvo V70 "2.4d" (2010)
kolvas
28 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

DasAuto skrev:

Mattley skrev:
Väghållningen vart bara bättre på min 740 när jag kapade så kapa tills bilen blir bra

Ja men frågan är hur länge? När du väl måste väjja för något så vill du inte att hela skiten ska braka ihop...

varför skulle det braka ihop för att man kapat av 1 eller 3 varv på fjädern?

det som oftast blir problemet är att stötdämparna är gjorda för att jobba på en viss höjd och när man kapar fjädrarna så belastas stötdämparen på ett felaktigt sätt.

Att bara sätta dit sänkningsfjädrar är lika bra/illa som att kapa fjädrarna förutom att de flesta sänkfjädrar är lite hårdare.
Om man inte har fjädrar som är koniska i bägge ändar osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sokrates Eliminator
28 augusti 2009 · 1 441 Inlägg

Framvagn och fjädring är inget bonnmeck.
De flesta moderna bilar har utmärkt framvagnsgeometri, därför blir det sämre om man sänker.
Du förändrar fjädringsgeometrin med sänkning, då flyttas bärarmarna neråt i förhållande till centrum på hjulet. Att bara sänka utan att göra en hjulinställning kan aldrig ge en bättre väghållning.

/Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (28 augusti 2009)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
kolvas
28 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

Sokrates skrev:
Framvagn och fjädring är inget bonnmeck.
De flesta moderna bilar har utmärkt framvagnsgeometri, därför blir det sämre om man sänker.
Du förändrar fjädringsgeometrin med sänkning, då flyttas bärarmarna neråt i förhållande till centrum på hjulet. Att bara sänka utan att göra en hjulinställning kan aldrig ge en bättre väghållning.

/Tommy.

Nu handlade detta om en Golf 1986 och på den så är det väl toe in som ändras någon/några millimeter vid en sänkning, om man inte sänker den genomslagsgummina iofs.

Men visst, en hjulinställning ska man alltid göra efter att man skruvat/ändrat på framvagnen

De flesta moderna bilar har utmärkt framvagnsgeometri

Njae, vet inte om jag vill hålla med dig där, många framvagnar idag är inte speciellt bra, det har blivit bättre de senare åren men i början & mitten på 90-talet vet jag inte vad biltillverkarna höll på med.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Germax
28 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Ni är så känsliga..

Bara grejjen att få ner tyngdpunkten gör massor på väghållningen.
Jag har bonnsänkt massor Sierra och div andra bilar och de blir bra mkt stabilare på vägen.

meenCL
28 augusti 2009 · 46 Inlägg

med bonemek menar ni kapa orginal fjädern? Men va säger svensk bilprovning om detta? När ja väl kommer dit måste dom ju vara "hela" så att säga igen ju! Golfar ska ju vara låga den slutsatsen drar nog alla. 1000 spänn för kortare fjädrar e ju inte så mycket men var hittar du de någonstnas??

Sketstopp24v STREETRACER
28 augusti 2009 · 892 Inlägg

precis... en polare kapade fjädrarna på sin 9-3aero och blev betydlig mkt bättre än vanligt... 

men ska man vara seriös och vilja att det håller köper man både fjädrar och dämpare!!

vill man bara sänka funkar det lika om inte bättre att kapa...

Bmc Crew
Sokrates Eliminator
28 augusti 2009 · 1 441 Inlägg

meenCL skrev:
med bonemek menar ni kapa orginal fjädern? Men va säger svensk bilprovning om detta? När ja väl kommer dit måste dom ju vara "hela" så att säga igen ju! Golfar ska ju vara låga den slutsatsen drar nog alla. 1000 spänn för kortare fjädrar e ju inte så mycket men var hittar du de någonstnas??

Så länge inte fjädern lättar från sina fästen vid frihujlslyft är det OK.

Det går att spänna fast ändarna i sina lägen med slangklämmor.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
28 augusti 2009 · 1 441 Inlägg

Att bilen får lägre tyngdpunkt betyder inte automatiskt att väghållningen blir bättre.

Fjädringsvägen är som ett C ungefär, vid sänkning blir C underdel mindre.
Detta medför att hjulet kommer att gå på innerkant vid hög belastning och på ytterkant vid lätt belastnig beroende på hur det lutar och svänger,,,,

Det finns snart miljoner frågor här på forumet där folk upplever bilen spårkänslig efter sänkning, beroende på att framvagnsgeometrin är helt kass.

Men det är klart, 19" hjul gör ju också att bilen blir extremt snabb, sportluftfilter ger 30 Hk, japsdämpare likaså. wink

/Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (28 augusti 2009)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Mattley Utbildad Service tekniker
28 augusti 2009 · 117 Inlägg

DasAuto skrev:

Mattley skrev:
Väghållningen vart bara bättre på min 740 när jag kapade så kapa tills bilen blir bra

Ja men frågan är hur länge? När du väl måste väjja för något så vill du inte att hela skiten ska braka ihop...

Varför ska det braka ihop? Fjädrarna höll sig på plats även utan svets, gick skit bra att väja med den bilen... Bra mycket säkrare att väja med än en orginal 850 iaf....

Volvo 240 Turbo "Leffe Lus" (1983)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
29 augusti 2009 · 1 594 Inlägg

Vilken tur att så många både kan och vet bättre än alla biltillverkare som lägger ner miljarder på utveckling av hjulställs geometrier och väghållning. Oavsett det är en Volvo 240 från sjuttiofem eller en BMW som kom från bandet igår så finns det både en hel del tänk och folk som räknat på bilens uppförande efter vägen. Låt gå för att  du rätt enkelt kan få Volvon att bli både bättre och stabilare efter vägen men att kapa fjädrar är alldrig rätt väg att gå för bättre väghållning. Den som påstår nåt annat kan läsa på om hur tex. en framvagn är konstruerad och hur den är tänkt att jobba.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Mattley Utbildad Service tekniker
29 augusti 2009 · 117 Inlägg

Kapa är inte rätt men det funkar wink

Volvo 240 Turbo "Leffe Lus" (1983)
Grosshandlaren
29 augusti 2009 · 327 Inlägg

Eller gör som jag har gjort, beställt Bilstein PSS10 chassie.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang