3478
Sök

Volvo 244 Turbo förgasar projekt

591 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#141
Paulzzon94: Tackar, tackar. Det får vi se i slutändan det, men jag har en hel hög med idéer för att få den lite modernare inuti, men att hålla den så  nära orginal stuket utvändigt som möjligt. Bara lägga på lite små modifkationer, så den kommer bli som en schysst sleeper, lr vad man ska säga.

Bensinskallen: Ja det är ju så med gamla bilar sad, men jag får i alla fall nåt att sysselsätta mig med under min arbetslöshet, så det är ett + i kanten så att säga wink

Tackar, den kommer att vara en förgasare turbo tills det att jag har god ekonomi för att uppgradera till en värre motor, har kollat runt på lite V8;or, dock ej jänkar V8 som de flesta sätter i en gammal volvo, utan en nyare typ Audi, Mercedes lr BMW. Med ett eftermarknads sprut/tändnings system (Troligen MS beroende på hur mycket jag lägger på själva motorn å så vidare) Men det är lång väg kvar tills dess tyvärr sad.

Rostlagning av kaross -> Renovera/trimma nuvarande B230 -> Lacka om i Blank vit med blank svarta detaljer -> Fixa nya delar för väghållningen -> Ny "egen designad" inredning -> Sen blir det nog funderingar på värre motor + vxl.

Varför jag ska lägga ner pengar på nuvarande motor, när jag har planer för en ny motor senare. Är för att jag då ska starta ett nytt projekt. Kommer bli en offroad "bil" med förgasar turbo motorn. Jämnt för att ha för skojs skull, under vintern på isen å liknande typ big_smile.


326 Inlägg
1 september 2010
#142
Gött att även karossen får sig en omgång wink Tror de kommer bli fint som snus sen wink

591 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#143
Klart den får, varenda skruv wink Kan bara tänka mig vad som skulle hända ifall jag inte fixa till golvet tongue Det har hänt en hel del med och i denna bil under min ägo, och är riktigt förvånad att golvet har hållt så bra med den rosten smile Och tackar för en god kommentar förresten wink


56 Inlägg
2 september 2010
#144
P--JawZ--K skrev:
Paulzzon94: Tackar, tackar. Det får vi se i slutändan det, men jag har en hel hög med idéer för att få den lite modernare inuti, men att hålla den så  nära orginal stuket utvändigt som möjligt. Bara lägga på lite små modifkationer, så den kommer bli som en schysst sleeper, lr vad man ska säga.

Det låter mycket bra det smile

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P

591 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#146
Update 48:

Har plockat loss kolvarna för att se skicket på cylinder vägarna samt kolvarna. De är i ok skick, cylinderväggarna kommer ju att honas å kolvarna få nya kolvringar. Sen ska jag byta vevstakarna till de som satt i K motorn, jämnt för att de var en aning grovare. Sen håller jag på att försöka fixa till en "Bling-Bling faktor" på förgasarna.

Bilder;
B230A kolvar med vevstakar, samt 3 utav 4 B230K vevstakar som är grövre. K-stakarna ska i om jag inte får tag på ett par M stakar lr billiga H stakar. Å sen ska kolvarna upp i en svarv lr fräsmaskin å göras i ordning. Samt toppen ska planas då.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990159_nsqgy9.jpg

Började slipa/rengöra blocket, jävlar va färgen sitter asså tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990165_efurew.jpg

B230A blockets cylinderväggar var i ett ok skick, de streck som syns i bild är från när jag kolla kolvringarnas skick. Genom att fylla vätska ovanför kolvarna å ta tid å kolla hur mycket vätska har runnit ner.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990169_3ye59m.jpg

Insidan av blocket har hållt sig fräscht, inte som K-blocket var tjocka svarta oljeavlagringar överallt. I detta block var det gyllen bruna vevstakar å vevaxel. Med minimalt olje slag. Tecken på bra service intervaller smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990184_yxl96j.jpg

Oljetråget hade givetvis röd icke härdande silikon som packning. Undrade som fan vart all olja kom från, nu fick jag svaret tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990208_wr1pn0.jpg

Polering av förgasarna, förgasare nr 2 i bild. Jämnt för att få ett så fräscht å snyggt motor rum senare wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990209_mwpoqw.jpg

Kommer att fortsätta som vanligt med bilen, Kanske blir dags för ett svets köp snart också. En ESAB MIG svets lr Migatronic Automig, får se vad som händer. Skulle inte sitta fel med ens egna svets asså big_smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
23 september 2010
#147
Mycket fint projekt, kul att du har så mycket bilder på motorn isärtagen! smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

591 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#148
Tackar, det blir så när man inte har pengar att köpa in grejer för å montera wink, men förhoppningsvis så ä dä snart fixat med penga förlusten smile


STOLT BLÖJRAGGERE!
31 Inlägg
24 september 2010
#149
Awesome projekt!

Prenumeration lagd!

2:A Året Som Fordons Mekaniker På KsPG
Kolla In Min Projekttråd!

591 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#150
Roligt å höra å tackar, ska försöka få tag på en kamera så jag kan göra en updatering igen med kolvarna vxl-lådan.


591 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#151
Update 49:


Så har man äntligen fått tag på kameran igen, efter att morsan varit på utställning i finland. Har börjat göra rent vxl-lådan å sprängkåpan, samt testat att komp sänka mina kolvar.

Vxl-lådan nästan klar för lack, en avfettning å en runda med stål borsten så är den klar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/999530_3fubi1.jpg

Gäller även för sprängkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/999538_vpv5mj.jpg

Kolvarna grov slipade, ska göra mig ett CC mät instrument så jag får samma CC värden från varje kolv.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/999539_n7ms55.jpg

Så där, nu ska jag införskaffa mig lite slippapper å andra slip verktyg samt avfettning. Så kommer vxl-lådan å blocket vara slipat å redo för lackering, har ej bestämt mig vad för färg jag ska ha än dock, så ifall nån har lust kan ni ju skriva ett inlägg om en bra färgkombo kanske. Skulle vara tacksamt ifall ni kunde göra, också ska jag skaffa en våg för att viktbalansera kolvarna samt fixa ett CC mät instrument å fin slipa kolvarna.


26 september 2010
#152
Varför slipar du på kolvarna? Kompsänkningen är jag med på, men är det någon mer orsak? Vad innebär CC-mätning i detta fallet?
Senast redigerat av Smurfenglubb (26 september 2010)

228 Inlägg
26 september 2010
#153
mycke intressant! berätta gärna hur du gör med kolvarna? hur mäter du cc sen? jag håller på o konvertera en b230 med n-stakar, 13,5 mm grova är dom, hur grova är stakarna från k motorn?

Friskt kopplat, hälften brunnet!

591 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#154
Smurfenglubb - Varför är för att se ifall det går att göra det å få ett bra resultat utan nån svarv lr fräs. Det är ju trots allt ett par vanliga sug kolvar å de är inte dyra å få tag på.

Ifall du menar hur mycket det är, vet jag ej än. Men om du menar hur jag ska gå tillväga så är det ju att bara fylla en vätska i gropen å ha nånting som mäter hur mycket vätska man haft i med en mått skala av CC

pilsnerpower - En vinkelslip med tjock slip skiva, lamellslip skiva, slippapper å ett uns försiktighet wink. Det är bara ett test för att se ifall det går, stör mig på folk som säger att saker inte går så jag gillar att bevisa motsatsen. Och jag brukar alltid kunna göra det, kanske inte kommer se lika bra ut som en svarvad/fräst kolv men dä får man se när jag är klar med dem.

Jag ska ta ett geonomskinligt rör, markera ut 0 CC till 100 CC lr nåt längs det röret och sedan fylla det med nån genomskinlig olja, t;ex oliv olja typ. Kolla länk för hur du ska göra för att få dina CC ur kolv/förbränningsrum etc -> http://www.youtube.com/watch?v=OGuOMItsCXk

Dä är samma som mina K-stakar, i A-motorn satt det B230 M-stakar, ej de riktiga B23A M-stakarna som är starkare.


210 Inlägg
26 september 2010
#155
ser riktigt fint ut detta projekt tummen upp:P prenumering lagd big_smile


228 Inlägg
27 september 2010
#157
tack då fick jag lite svar, gillar när folk säger att det är omöjligt, lika bra o lägga ner. då kan man bevisa motsatsen big_smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!

591 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#158
Varsågod, precis min tanke. Ett av mina motton betala inte pengar för nåt i onödan wink


159 Inlägg
27 september 2010
#159
finf fint...ente börjat bli trött på o skruva hela tiden hehe,släng i 2,4 sprut,,själv hållt på för flera år sen med volvo och förgasar turbo,tråkiga historier,du spar både TID,pengar på att sätta i ett sprut ist.du kör väl osse utan btr?blir de o bara kunna gasa 2,3:an fullt sen hostar och spickar det va hehe tongue .roligt projekt annars


591 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#160
Jo dä blir ju så ganska lätt att de händer tongue

Nja ska köra på förgasare ett tag till faktiskt å sen så blir det en ny motor med sprut som ska i, dock ej nån volvo motor tror jag smile Har gått å funderat på en nyare audi V8 när jag får ekonomin till det smile

Nä kör med Turboförgasare BTR, typ progressiv med anpassat arbetstryck efter förgasare. Nä kunde ladda 0.7 - 0.8 bara å dra en 855 2.5 GLT från torsby te gräsmark å låg väl runt en 200 km/h utan nå krångel big_smile Å dä va dagen efter jag köpte den å byggde om med IC å nytt förgasare fäste. När jag köpte den gjorde den max 60 Km/h sad



Sök