Update 48:
Har plockat loss kolvarna för att se skicket på cylinder vägarna samt kolvarna. De är i ok skick, cylinderväggarna kommer ju att honas å kolvarna få nya kolvringar. Sen ska jag byta vevstakarna till de som satt i K motorn, jämnt för att de var en aning grovare. Sen håller jag på att försöka fixa till en "Bling-Bling faktor" på förgasarna.
Bilder;
B230A kolvar med vevstakar, samt 3 utav 4 B230K vevstakar som är grövre. K-stakarna ska i om jag inte får tag på ett par M stakar lr billiga H stakar. Å sen ska kolvarna upp i en svarv lr fräsmaskin å göras i ordning. Samt toppen ska planas då.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990159_nsqgy9.jpg]()
Började slipa/rengöra blocket, jävlar va färgen sitter asså

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990165_efurew.jpg]()
B230A blockets cylinderväggar var i ett ok skick, de streck som syns i bild är från när jag kolla kolvringarnas skick. Genom att fylla vätska ovanför kolvarna å ta tid å kolla hur mycket vätska har runnit ner.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990169_3ye59m.jpg]()
Insidan av blocket har hållt sig fräscht, inte som K-blocket var tjocka svarta oljeavlagringar överallt. I detta block var det gyllen bruna vevstakar å vevaxel. Med minimalt olje slag. Tecken på bra service intervaller

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990184_yxl96j.jpg]()
Oljetråget hade givetvis röd icke härdande silikon som packning. Undrade som fan vart all olja kom från, nu fick jag svaret

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990208_wr1pn0.jpg]()
Polering av förgasarna, förgasare nr 2 i bild. Jämnt för att få ett så fräscht å snyggt motor rum senare

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/990209_mwpoqw.jpg]()
Kommer att fortsätta som vanligt med bilen, Kanske blir dags för ett svets köp snart också. En ESAB MIG svets lr Migatronic Automig, får se vad som händer. Skulle inte sitta fel med ens egna svets asså
